Von wegen ‚Schicksal‘ (1979)

Alternatieve titel: Is This Fate?

1 stem

West-Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Helga Reidemeister
met Irene Rakowitz

Irene Rakowitz, 48, is een gescheiden moeder van vier kinderen, die samen met haar twee jongste kinderen in het Berlijnse district Märkisches Viertel woont en die weet te overleven op invaliditeitsuitkeringen. Haar ex-man, een voormalig mijnwerker, woont in dezelfde buurt. Geïnspireerd door de activiteiten van studenten in haar buurt, heeft Irene zichzelf bevrijd van haar man. Maar een hard en schurend conflict blijft bestaan met betrekking tot zijn voortdurende invloed op de kinderen. De oudere dochters zijn haatdragend, veroordelen hun moeder en noemen haar een "onruststoker". In de film vertelt Irene Rakowitz haar verhaal.

avatar van Verhoeven
Dankzij het lijstje van Maren Ade ontdekt.