Norilsk, l'Étreinte de Glace (2018)

Alternatieve titel: Melting Souls

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door François-Xavier Destors

Norilsk, geïsoleerd van de chaos van de mensheid op een continent van ijs, is een gesloten stad: verboden voor buitenlanders. De grootste meest noordelijk gelegen stad van de wereld is ook één van de meest vervuilde. Nornickel - voorheen Norilsk Nickel - is de belangrijkste producent van nikkel en koper en maakt er sinds de tijd van de goelag de dienst uit. 180.000 mensen leven er in extreme omstandigheden: de winter duurt negen maanden en de temperatuur kan dalen tot -60°C. Omringd door ijs vinden de bewoners hun eigen middelen van ontsnapping.