Brussel, Scherven van Geluk (1995)

België
Documentaire

geregisseerd door Jef Cornelis
met de stem van Frank Vercruyssen

De documentaire toont voluit het leven in Oud Molenbeek: beklijvende beelden van het modale migrantenbestaan en van de resterende bejaarde Belgen met hun dromen en desillusies. Een tweede filmlaan vertelt de natte droom van Brusselse politici en bouwpromotoren: een hypermodern Brussel met veel hoogbouw en kantoren. Een derde laag in de film onderzoekt de zorgvuldigheid en de gestage energie waarmee mensen hun stad in stand houden: de voetbalclubs, een theatermaker, de handel en wandel op straat, de markt. De mensen die de stad maken, uitgerekend hier in Molenbeek.