Kushina, What Will You Be (2018)

Alternatieve titel: クシナ

1 stem

Japan

geregisseerd door Moët Hayami
met Tomona Hirota, Yayoi Inamoto en Sugura Konuma

Diep in de bergen, verscholen in een bos, ligt een dorp dat alleen bevolkt wordt door vrouwen die van huis weglopen om zelfmoord te plegen in het gebied. Het werd opgericht door Onikuma, een moedige en goedhartige moeder die met haar 14 jarige dochter Kagu, die zwanger was van Kushina, uit de stad vluchtte. Kagu is nu 28 en Kushina is 14. Ze is geboren en getogen in een zeer eenvoudige en geïsoleerde omgeving waar de vrouwen cannabis oogsten om aan de buitenwereld te verkopen.

Erg fijn drama.

De film is op z'n best wanneer het luchtig en fris aanvoelt. De mooie setting, sterke cinematografie, geweldige soundtrack en sterk acteerwerk zorgen ervoor dat het makkelijk wegdromen is bij deze film. Alles is dan ook aanwezig om er een toppertje van te maken, maar toch laat Hayami hier en daar wat belangrijke steekjes vallen.

Zo wordt de film wat te zwaarmoedig wanneer er is moet "verteld" worden. De themas worden nogal direct en gewichtig aangepakt, wat een beetje haaks staat op de rest van de film. Ook de korte speelduur zit de impact een beetje in de weg. Ik hou doorgaans wel van kortere films, maar 70 minuten is net wat te kort om écht onder de huid te kruipen. Zeker ook omdat de kwaliteit niet consistent genoeg is.

Maar verder wel een visitekaartje van Hayami. De film heeft veel moois te bieden en is een makkelijkere aanrader voor iedereen die een soft spot heeft voor Japans drama. Een redelijke frisse uitvoering, erg veel potentieel en een paar geweldige scenes. Het mag nét iets verfijnder over de gehele lengte, en dan komt dat meesterwerkje er nog wel voor Hayami vermoed ik.