Yom Adaatou Zouli (2018)

Alternatieve titel: The Day I Lost My Shadow

Syrië / Libanon / Frankrijk / Qatar
Drama / Oorlog

geregisseerd door Soudade Kaadan
met Sawsan Arsheed, Reham Al Kassar en Samer Ismael

De winter van 2012 is de koudste winter die Syrië heeft gekend. Sana droomt ervan een maaltijd voor haar zoon te koken. Ze neemt op haar werk een dagje vrijaf om een gasfles te zoeken. Plotseling komt ze vast te zitten in een belegerd gebied. Ze wordt geconfronteerd met de brute kant van de oorlog.

avatar van mjk87
Matige film. Het thema rond de burgeroorlog daar, die nog steeds loopt (het verhaal is van 7 jaar terug), kan best interessant zijn. Alleen kiest men in dit geval voor een klein verhaal waarin iemand zelf een beetje het gevaar op zoekt. Nu is dat inherent aan oorlog dat het gevaar overal kan liggen, maar in dit geval vind ik het zeker niet overtuigend. Het is ook niet het meest boeiende verhaal dat wordt verteld en de acteurs weten me ook niet echt te raken. Het werd zo een vrij lange zit, ondanks de redelijk geringe lengte.

Visueel ook pover. Het filter is nogal donker en er is veel kleur uit gefilterd. Nu kan dat mooi zijn, maar in dit geval is het vooral saai. Ook de omgeving helpt niet mee. Van de stad zien we weinig, de landschappen bestaan uit saaie beschutte boomrijke omgevingen waar ook weinig te zien is. Arsheed is wel een hele mooie vrouw om te zien trouwens. 1,5*