• 8.297.257 stemmen

Seule à Mon Mariage (2018)

Drama | 121 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Marta Bergman

Met onder meer: Tom Vermeir en Jonas Bloquet

IMDb beoordeling: 6,2 (178)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Seule à Mon Mariage

Pamela is een jong Roma meisje dat niet verlegen maar spontaan en grappig is. Ze is anders dan de andere meisjes in haar gemeenschap. Als alleenstaande moeder woont ze bij haar grootmoeder en haar dochtertje in een kleine hut, waar ze samen een bed delen. Hoe kan ze de behoeften van dat 2-jarig kind en haar droom van vrijheid verzoenen? Pamela begeeft zich op een reis naar het onbekende en verbreekt de tradities die haar verstikken.

imageimageimageimage

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

De film ligt wat in de lijn van de Deense productie Rosita (Film, 2015) die ik onlangs op Netflix zag. Interculturele huwelijken of relaties boren steeds dezelfde thema's aan waarbij het principe van "blind getrouwd" wordt toegepast, maar dat zonder televisieprogramma. Het levert vaak mooie en serene cinema op waarbij de verschillen groter zijn dan de raakvlakken. Liefde is een werkwoord zeggen ze, maar er vergt toch meer dan dat in dit soort relaties. Alles hangt ook vaak af van de man die nog meer dan anders een overhellende dominantie heeft in de relatie. En niet weinig heeft de vrouw in dit soort films ook een onbekend verleden achter zich en speelt er soms meer dan alleen maar liefde.

In dit opzicht een prima film om eens mee te nemen. Ik wist niet dat het een Belgische film was, deels gefilmd in Luik overigens. Film kent een wat open einde. Je weet niet hoe het verder zal gaan. Prima vertolkt door Alina Ioana Serban en Tom Vermeir. Qua plot niet altijd even boeiend, maar toch onderhoudend. Geen topper, maar zeker meer dan degelijk.

Beste scène toch diegene waarbij zijn vrienden mee aan tafel schuiven. Hoewel het er niet vulgair aan toe gaat, merk je toch een ongemakkelijke onderhuidse neerbuigende houding tegenover Pamela. Ook Bruno ondervindt dit, maar kan zich geen houding aannemen hoe hij erop moet reageren.