Gyeol-hon-jeon-ya (2013)

Alternatieve titels: Marriage Blue | The Night Before the Wedding | Gyeolhonjeonya | 결혼전야

1 stem

Zuid-Korea
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ji-yeong Hong
met Kang-woo Kim, Hyo-jin Kim en Yeon-hee Lee

Vier paartjes staan op het punt om te gaan trouwen. Niets lijkt het geluk van een ex-honkballer met een vrouwelijke uroloog in de weg te staan, tot hij erachter komt dat zijn aanstaande bruid al een keer eerder gehuwd was. Een manicure wil maar al te graag trouwen met de chef-kok met wie zij al zeven jaar samen is. Toch heeft ze het gevoel dat er iets ontbreekt in hun relatie. Tijdens een trip naar een vakantie-eiland ontmoet ze een opgewekte toergids, die ook webcomics schrijft. Een bloemenhandelaar begint zich af te vragen waarom zijn veel jongere, beeldschone bruid uit Oezbekistan met zo'n eenvoudige man als hij zou willen trouwen. Het hoofd van de ziekenhuisafdeling urologie vraagt zijn vriendin, die als dochter van een dominee een dubbelleven leidt, spontaan ten huwelijk wanneer hij hoort dat ze zwanger is. Zij begint echter te twijfelen.

Vriendelijke romcom met een wervelend begin, waarin de talrijke protagonisten in sneltreinvaart gepresenteerd worden. Dat tempo zakt daarna enigszins af en er ontwikkelt zich een charmante mozaïekfilm over het wel en wee van vier koppels, bij wie om uiteenlopende redenen de twijfel toeslaat in aanloop naar hun huwelijk.
De verschillende verhaallijnen zijn op kunstige wijze met elkaar verweven. Geen dijenkletser, maar wel een alleraardigste komedie met herkenbare invalshoeken.