Ademloos (2018)

Alternatieve titel: Breathless

België
Documentaire

geregisseerd door Daniel Lambo

Een reis naar het grootste asbeststort in India onthult een wereldwijde asbestindustrie die er bijvoorbeeld niet voor terugschrikt om de productie van deze documentaire te laten infiltreren door een spion. In het Indische dorp Kymore ontdekt Daniel een actieve asbestfabriek die ooit in handen was van het Belgische Eternit. Het Indische dorp is als een spiegel voor het verleden van zijn geboortedorp Kapelle-op-den-Bos. De vervuiling werpt ook hier een donkere schaduw over het dorp. Nirmala, een ex-lerares en moeder, besluit de strijd op te nemen voor de vele slachtoffers van Kymore en voor een schone leefomgeving.

• Vanaf 4 april in de bioscoop
  • vanaf 15 januari te koop op dvd

avatar van K. V.
Deze driedelige docu eens bekeken en het was toch wel bedroevend dat asbest nog steeds niet is verboden en zelf in sommige landen de productie nog toeneemt.
Verder was de sleepduur goed, niet te lang en niet te kort.
De moeite om gezien te hebben.

Vanaf 4 april in de bioscoop (Cinema Delicatessen)