Ademloos (2018)

Alternatieve titel: Breathless

België
Documentaire

geregisseerd door Daniel Lambo

Een reis naar het grootste asbeststort in India onthult een wereldwijde asbestindustrie die er bijvoorbeeld niet voor terugschrikt om de productie van deze documentaire te laten infiltreren door een spion. In het Indische dorp Kymore ontdekt Daniel een actieve asbestfabriek die ooit in handen was van het Belgische Eternit. Het Indische dorp is als een spiegel voor het verleden van zijn geboortedorp Kapelle-op-den-Bos. De vervuiling werpt ook hier een donkere schaduw over het dorp. Nirmala, een ex-lerares en moeder, besluit de strijd op te nemen voor de vele slachtoffers van Kymore en voor een schone leefomgeving.

avatar van K. V.
Deze driedelige docu eens bekeken en het was toch wel bedroevend dat asbest nog steeds niet is verboden en zelf in sommige landen de productie nog toeneemt.
Verder was de sleepduur goed, niet te lang en niet te kort.
De moeite om gezien te hebben.

Vanaf 4 april in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

Voor hen die het gevaar van asbest - om hen moverende redenen, veelal geld - ontkennen of bagatelliseren is deze docu-film een "Wake-up call".
Voor hen die het WEL al weten is het een scherp neerzetten van de verschuiving van een drama door de industrie ooit gestart en tegen beter weten in voortgezet daar waar men inkomen wil hebben en NIET naar een lange termijn kijkt... Die was daar al niet echt en daar geven DIE mensen zonder kennis te ontvangen hùn leven. Ook dàt heeft zich dus verplaatst in vele decennia.