Porselein (2019)

Alternatieve titel: Porcelain

Nederland / België / Italië

geregisseerd door Jenneke Boeijink
met Tom Vermeir, Laura de Boer en Neathan van der Gronden

Zakenman Paul laat niets aan het toeval over. Met het fortuin dat hij heeft verdiend denkt hij een veilige wereld te hebben gecreëerd voor zijn zoontje Thomas en vrouw Anna. Met z’n drieën wonen ze op de bovenste etage van een exclusief appartementencomplex, hoog boven de stad, onaantastbaar. Wanneer de achtjarige Thomas ziek wordt, onverklaarbaar en misschien zelfs ongeneeslijk, vormen zich de eerste barsten.

• Vanaf 12 maart in de bioscoop

Uit het persbericht van Paradiso:

"Porselein vertelt een ontregelend verhaal van een familie die ten onder dreigt te gaan aan de druk van het noodlot.
Over haar lange speelfilm debuut zegt regisseur Boeijink: “Dit is een persoonlijke film die over mijn drie grootste angsten gaat: de angst een slechte moeder te zijn, controleverlies en de dood. Hoewel de inspiratie persoonlijk is, zijn deze angsten universeel en gaat de film over de hedendaagse maatschappij.”
Ze schreef het scenario met Thibaud Delpeut, artistiek leider van Theater Utrecht."

Porselein wordt voorjaar 2019 in de bioscopen verwacht (Paradiso).

Vanaf 12 maart in de bioscoop (Gusto Entertainment).

Is blijkbaar van Paradiso overgegaan naar Gusto Entertainment.

avatar van ratfish
Een film die visueel goed in de verf is gezet, met twee adequate hoofdrolspelers. Maar daar houdt het dan ook wel mee op. Congruentie tussen thriller- en dramatische elementen ontbreekt, en dan wordt als slotakkoord een grotesk existentieel drama neergezet dat als korte film al tot fronsende wenkbrauwen zou leiden.