Teret (2018)

Alternatieve titel: The Load

Servië / Frankrijk / Kroatië / Iran / Qatar

geregisseerd door Ognjen Glavonic
met Leon Lucev, Pavle Cemerikic en Tamara Krcunovic

Het is het jaar 1999. Vlada is vrachtwagenchauffeur wiens opdracht bestaat uit een mysterieuze vracht van Kosovo naar Belgrado te vervoeren. Dit tijdens de Allied Force-operatie die in Joegoslavië gaande is. Vlada zal zowel bekend als onbekend terrein betreden en zich moeten weten te redden tijdens de Kosovo-oorlog. Bovendien zal hij, indien hij weet thuis te keren, moeten boeten voor de genomen beslissingen.

avatar van Basto
Saaie grauwe film. Zal best dat oorlog alke onschuld vermoord, maar dit was wel een hele lange zit om dat punt te maken.

avatar van absentwithoutleave
Basto schreef:

Ik vond het juist een hele sterke film, waarin de tijd wordt genomen om een monsterlijk moreel dilemma zichtbaar te maken. De grauwheid vond ik goed bij de situatie aansluiten, de film blijft -mede- op die manier ver van de opgepoetste romantiek die veel oorlogsfilms tot arthouse entertainment maken.

avatar van absentwithoutleave
absentwithoutleave schreef:

O, en aanstaande woensdag te zien bij WORM
AWL_32a | The Load – WORM

En de dag erna (donderdag 27 juni) de documentaire die Ognjen Glavonic in 2016 maakte, over hetzelfde onderwerp:
AWL_32b | Depth Two – WORM
Dubina Dva (2016)