Teret (2018)

Alternatieve titel: The Load

Servië / Frankrijk / Kroatië / Iran / Qatar

geregisseerd door Ognjen Glavonic
met Leon Lucev, Pavle Cemerikic en Tamara Krcunovic

Het is het jaar 1999. Vlada is vrachtwagenchauffeur wiens opdracht bestaat uit een mysterieuze vracht van Kosovo naar Belgrado te vervoeren. Dit tijdens de Allied Force-operatie die in Joegoslavië gaande is. Vlada zal zowel bekend als onbekend terrein betreden en zich moeten weten te redden tijdens de Kosovo-oorlog. Bovendien zal hij, indien hij weet thuis te keren, moeten boeten voor de genomen beslissingen.

avatar van Basto
Saaie grauwe film. Zal best dat oorlog alke onschuld vermoord, maar dit was wel een hele lange zit om dat punt te maken.

avatar van absentwithoutleave
Basto schreef:

Ik vond het juist een hele sterke film, waarin de tijd wordt genomen om een monsterlijk moreel dilemma zichtbaar te maken. De grauwheid vond ik goed bij de situatie aansluiten, de film blijft -mede- op die manier ver van de opgepoetste romantiek die veel oorlogsfilms tot arthouse entertainment maken.

avatar van absentwithoutleave
absentwithoutleave schreef:

O, en aanstaande woensdag te zien bij WORM
AWL_32a | The Load – WORM

En de dag erna (donderdag 27 juni) de documentaire die Ognjen Glavonic in 2016 maakte, over hetzelfde onderwerp:
AWL_32b | Depth Two – WORM
Dubina Dva (2016)

avatar van Woland
Teret speelt zich af tijdens de Kosovo-oorlog, in een Servië wat onder aanval ligt van de NAVO, een feit wat continu aanwezig is maar waar het leven desondanks doorgaat. Het is een hele grauwe film, waar een truckchauffeur een (dubieuze) lading van Kosovo naar Belgrado vervoert, en die ondertussen allerlei aspecten van het land ziet. Aan de ene kant geeft dit wel een realistisch aandoende kijk op het leven toendertijd, maar het is ook een film waarin wel heel weinig gebeurt. Vlada mijmert wat en praat met een lifter, hij komt zo her en der wat mensen tegen, maar de film is wel erg minimalistisch en sober en daardoor toch wel wat aan de saaie kant. Omdat het toch nog wel wat stof tot nadenken geeft rond ik het naar boven af, maar verder dan een krappe voldoende kom ik niet.

avatar van Fisico
Sterke Servische film ten tijde van het Kosovoconflict. Hoewel de oorlog niet expliciet te zien was, was hij steeds latent aanwezig dankzij de grijze grauwe sfeer van het landschap dat doorkruist werd in deze aparte roadmovie. Later in de film ook nog wat afweergeschut en de kapotgeschoten infrastructuur gaven wel een beeld weer van angst en isolement.

De hele film door zit je in gedachten met die lading en de inhoud ervan. De spanning hierrond wordt mooi weergegeven en wordt op het einde knap opgelost met suggestieve beelden. de film gaf ook vaak een beklemmend gevoel met de close-ups in de bestuurderscabine.

De film is realistisch en authentiek. Hoewel er niet zo heel veel gebeurt of wordt in gesproken toch geboeid naar gekeken. Na de aflevering van het ‘pakje’ was voor mij het beste er ook wat af. Mooie 3,5* wel!

avatar van Pecore
Puike roadmovie! Grijze en grauwe materie, de dreiging van de sluimerende oorlog is constant voelbaar. Net als de gewetenskwestie van Vlada. Maar hey, je moet toch wat, hè?! Wat is goed en slecht nog in tijden van oorlog? Goed punt.