Les Déracinés, l'Europe en 45 (2016)

Alternatieve titel: No Way Home

Frankrijk
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Philippe Picard en Jérôme Lambert

Documentaire over de gevolgen van het hertekenen van de grenzen in Europa na de Tweede Wereldoorlog. Tussen 1945 en 1949 is het gezicht van Europa drastisch veranderd. Na de overgave van het Derde Rijk werd het continent opgedeeld door de geallieerden. In slechts enkele jaren tijd werden de grenzen van Europa verlegd, van Polen tot Oekraïne, en werd Duitsland ontmanteld en herverdeeld in twee staten. Het hertekenen van de grenzen drijft meer dan twintig miljoen mensen de straat op. Deze documentaire vertelt het tragische en onbekende verhaal met getuigenissen van overlevenden en nooit eerder vertoond archiefmateriaal.