Nos Ordinateurs Ont-ils la Mémoire Courte? (2015)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Vincent Amouroux

Elke dag worden zo'n 2,5 biljoen bytes aan data uitgewisseld. Deze zondvloed wordt ook wel 'big data' genoemd. Hoe kunnen we deze massa aan digitale informatie ordenen, opslaan en er betekenis aan geven? Omdat de huidige gegevensdragers een korte levensduur hebben, proberen onderzoekers nieuwe platforms te ontwikkelen, maar kunnen die al die data ook voor de komende generaties bewaren? Kunnen onze digitale samenlevingen nog een blijvende herinnering nalaten? In deze documentaire worden die vragen beantwoord aan de hand van grondig wetenschappelijk onderzoek. Zo kunnen we de uitdagingen van de toekomst voor gegevensopslag beter begrijpen en erop anticiperen.