Adomas Nori Buti Zmogumi (1959)

Alternatieve titels: Adam Wants to Be a Man | Adam Khochet Byt Chelovekom | Адам Xочет быть Человеком

Sovjet-Unie

geregisseerd door Vytautas Zalakevicius
met Vitalijus Puodziukaitis, Audrone Bajerciute en Stasis Petronaitis

Kaunas, tussen de twee wereldoorlogen. Een jongeman genaamd Adam zwerft door de stad. Hij woont op een boot, waar hij luistert naar de vreemde, fascinerende verhalen van de oude kapitein daar. Hij vindt een baantje bij een emigratiebureau, waar de plannetjes van zijn chef Dausa en zijn collega 'de Amerikaan' hem niet boeien. Hij is tevreden met wat hij verdient en wil sparen om met zijn geliefde Liucė naar een exotisch land te reizen.