Kinshasa Makambo (2018)

Democratische Republiek Congo / Noorwegen / Duitsland / Zwitserland / Qatar
Documentaire

geregisseerd door Dieudo Hamadi

In januari 2015 keek de president van de Democratische Republiek Congo, Joseph Kabila, uit naar een grondwetswijziging die hem in staat zou stellen om voor de derde keer tot president verkozen te worden. Deze film documenteert de resulterende demonstraties en volgt drie protagonisten van het verzet. Ben, die in ballingschap in New York woont, volgt de adviezen van zijn landgenoten in ballingschap en besluit zich aan te sluiten bij de strijd in Congo. Jean Marie, die net is vrijgelaten uit de gevangenis, zet zijn publieke campagne voort voor de vrijheid van zijn land en wordt vervolgd door de geheime dienst. Christian vecht ongestoord in de straten van Kinshasa, zelfs nadat oud-premier Etienne Tshisekedi, op wie de oppositie haar hoop gevestigd had, sterft.