Shaihu Umar (1976)

Alternatieve titel: Shehu Umar

Nigeria

geregisseerd door Adamu Halilu
met Umaru Ladan, Mairiga Aliyu en Husaini Mohammed

Het verhaal is gesitueerd in het noorden van Nigeria tegen het einde van de 19e eeuw. Het begint met een discussie tussen islamitische studenten en hun beroemde leraar, de wijze man Shaihu Umar. Ze vragen naar zijn afkomst en Umar begint zijn verhaal te vertellen: hij komt uit een bescheiden familie en werd gescheiden van zijn moeder nadat zijn vader was overleden en zijn stiefvader verbannen. Zijn volgende beproevingen werden gekenmerkt door slavernij en hij werd aan een aantal testen onderworpen totdat zijn Arabische meester Abdulkarim hem uiteindelijk adopteerde. Hij woonde de Koranschool bij en is een imam geworden wanneer hij volwassen is. Na een droom besluit hij op zoek te gaan naar zijn moeder.