Halo 4: Forward unto Dawn (2012)

Actie / Sciencefiction
100 minuten (5-delige miniserie) / 91 minuten (dvd-versie) (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Stewart Hendler
met Thom Green, Anna Popplewell en Enisha Brewster

Op de militaire academie van de UNSC (United Nations Space Command) wordt een groep jonge cadetten klaargestoomd. Zij moeten straks de strijd aangaan met rebellen die op meerdere planeten in opstand zijn gekomen tegen het gezag van de UNSC. Een van de militairen in opleiding is Thomas Lasky. Hij twijfelt aan het nut van de naderende oorlog. Bovendien is hij bang dat hij niet in de wieg gelegd is voor het leiderschap dat van hem wordt verwacht. Dan wordt de academie plotseling opgeschrikt door een gewelddadige aanval door aliens. Lasky moet vechten om de academie en zijn medestudenten te beschermen. Daarbij krijgen de verdedigers hulp van een geheimzinnige bondgenoot: een gepantserde supersoldaat die iedereen alleen maar kent als 'The Master Chief'.

avatar van james_cameron
Oorspronkelijk is dit online uitgebracht als een reeks web-episodes; op blu-ray zijn deze episodes aan elkaar gemonteerd tot speelfilmlengte. Ik ken de wereld van Halo totaal niet en weet niets van de games, maar gelukkig heb je weinig informatie vooraf nodig om de film te kunnen volgen. Best goed gedaan, eigenlijk; akteerwerk, decors en special effects zijn dik in orde, ondanks het lage budget, en de aktiescenes zien er prima uit. Doet vaak wat denken aan Starship Troopers, maar dan zonder het buitensporige geweld.

avatar van IH88
“I just hear the drumbeat of endless war.”

Matig. Halo 4: Forward unto Dawn is het vierde deel in een franchise en ik zal dus best wat gemist hebben, maar dan nog is dit een film waar van alles fout gaat. Saaie actiescènes, slecht acteerwerk, een slap verhaal en personages die nauwelijks worden uitgewerkt. Dat laatste hoeft ook niet in dit soort films, maar een minimale betrokkenheid is wel nodig. Visueel ziet het er wel aardig uit, en gezien de eindcredits hebben de acteurs en makers veel plezier gehad. Jammer genoeg is dat in de film niet te zien.