Nosedive (2016)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Joe Wright
met Bryce Dallas Howard, Alice Eve en Cherry Jones

In 'Nosedive' is Lacie Pound (Bryce Dallas Howard) iemand die lijkt te leven voor haar score. Ze heeft een 4.2 op de schaal van 5 en woont samen met haar broer (die niet om z’n score geeft). Ze wil graag alleen gaan wonen en heeft een prachtig huis op het oog. Probleem is echter dat ze dat huis alleen kan krijgen als ze minstens een 4.5 heeft. Ze gooit er in alle opzichten een schepje bovenop om dat zo snel mogelijk te halen en is dan ook heel erg blij wanneer een oude vriendin, Naomi (Alice Eve) met een score van 4.8, haar als getuige voor haar bruiloft uitnodigt. Als ze het daar goed doet zou ze al snel 4.5 bereiken.

avatar van Dennisj
Goede aflevering. Laat op een wat overdreven manier zien hoe sommige mensen tegenwoordig in het leven staan en een masker dragen om aardig over te komen. Geilen allemaal op likes etc. op social media. Mooi hoe dit in deze aflevering neer is gezet en hoe het kan draaien wanneer je menselijke trekjes vertoont en de waarheid vertelt.

Hmm, kan dit er echt op ja? Toevallig een weekje of twee al een keer geprobeerd, maar vond het zo cheap en ééndimensionaal dat ik niet veel verder dan een kwartiertje gekomen ben. Misschien binnenkort maar eens volledig kijken dan.

avatar van EW101
In ieder geval Masters of Horror staat ook per aflevering of film op de website hier.

Is dit ook een reeks van films? En waar precies zit de grens tussen een reeks volledig losstaande afleveringen (zoals Twilight Zone bedoel ik) en een reeks films?

Zal deze reeks nadat het al eerder mij is aangeraden toch echt proberen.

avatar van Dennisj
EW101 schreef:

Zal deze reeks nadat het al eerder mij is aangeraden toch echt proberen.

Ik denk dat bij Black Mirror het allemaal losstaande afleveringen zijn. De afleveringen van 40 minuten staan hier terecht niet op en de wat langere wel,maar ik zou dat geen film willen noemen als het een uur duurt.
Ik begon in seizoen 4 met USS Callister en was positief verrast, daarna langzaamaan de andere afleveringen al heb ik de mindere nog niet bekeken. Misschien als ik daarmee was begonnen had ik gedacht ik stop met deze serie.

Niet goed.

Ik negeer de meeste series meestal, maar dit was er eentje die door vele mensen aangeraden werd. Ook het feit dat het losstaande verhalen zijn, vaak door gereputeerde regisseurs verfilmd, spreekt wel in het voordeel van Black Mirror.

Wat jammer genoeg in het nadeel spreekt is de tech doom waar de hele reeks op lijkt te steunen, deze Nosedive was daar in ieder geval een perfect voorbeeld van. Neem een modern technisch-cultureel fenomeen, vergroot dat uit en gooi er een doemsausje overheen. De goedkoopste vorm van maatschappijkritiek en iets waar ik mij doorgaans blauw aan erger.

Het verhaaltje achter Nosedive is dan ook te lomp om serieus te nemen, jammer genoeg doen de film - en blijkbaar ook nogal wat fans - dat wel. Na 5 minuten is het wel al duidelijk waar deze film heenwil, jammer genoeg is dat geen concept of plaats waard om verder wat zinnigs over te vertellen.

Joe Wright's toekomstvisie is ook niet geweldig origineel. Deed me wat denken aan Her, meteen ook een goed vergelijk, een film die met veel dezelfde problemen te kampen had. Howard overtuigt ook helemaal niet, zeker naar het einde toe valt ze veel te licht uit.

Rest alleen dat het visueel wel net iets beter is dan ik van series verwacht. Niet echt groots of topfilmwaardig, maar ook niet de extreme saaie, ongeïnspireerde air die de meeste series nog altijd hebben. Maar veel baat het allemaal niet.

Zal er nog wel een paar andere proberen, maar als het allemaal van dit soort scifi doemverhaaltjes zijn verwacht ik er verder niet teveel van.

avatar van mcdaktari
Ik vond de hele Black Mirror serie echt een hele goeie serie en het fijne ervan is dat je elke aflevering afzonderlijk kunt kijken. Dus het maakt niet uit of je de eerste afleveringen niet gezien hebt, want het volgt toch niet op elkaar. Ik heb het op aanraden van een kennis gekeken en vond het vanaf het begin meteen goed. Heb het achter elkaar gekeken. Vond het jammer dat er niet meer afleveringen waren.

avatar van mjk87
Idee is aardig, maar de uitwerking gaat er veel te ver over. Ik denk dat de film beter was, als film zijnde en met haar boodschap, als het er niet zo dik op lag. Als Dallas Howard niet met een veel te grote lach rondliep omdat zoiets haar nu eenmaal helpt. Nee, beter was geweest haar gewoon als een goed burger te laten zijn die af en toe wat woede moet inslikken om niet in waarde te dalen. Dan had je waarschijnlijk een scherpere satire gehad. Nu gaat het er zover over dat de film eerder sec als symboliek moet worden gezien en ver van het realisme blijft waardoor het aan kracht inboet. De film is natuurlijk symbolisch bedoeld, maar dat zie ik liever als extra laagje onder en realistische vertelling. Jammer eigenlijk, want production design (een soort moderne versie uit de blije aangeveegde suburbs van Edward Scissorhands) is best aardig en film kijkt nog wel redelijk weg. 2,0*.

avatar van mjk87
Overigens de grootste humor zat in het slot toen Netflix me vroeg of ik deze film ging liken of juist omgekeerd.

avatar van arno74
Wederom een hele sterke Black MIrror, al ontspoort het wel behoorlijk op het einde. Ongetwijfeld is de gedachte ontstaan door de fixatie die hele hordes hebben met 'vrienden' en likes op 'sociale' media. Maar het is wederom een aflevering die door de werkelijkheid snel is achterhaald gezien de situatie in China, waar je bijvoorbeeld geen gebruik mag maken van vliegtuigen of treinen wanneer je sociale score te laag is, en ook geen (hypotheek)lening kunt krijgen om bijvoorbeeld een huis te kopen. Ditmaal dus geen angstaanjagend toekomstvisie, maar een angstaanjagende hedendaagse realiteit, in China tenminste. Bizar en surrealistisch dat het in werkelijkheid daar zo ver heeft kunnen komen. Door het wat doorgeslagen einde van de film hou ik het op een 3,5* anders had het hoger gescoord.

avatar van Fisico
Nosedive kent net als de andere verhalen die ik al zag van Black Mirror een uitstekend uitgangspunt. Vandaag de dag denk je dat alles draait om social media en de inhoudsloze likes op
Facebook en andere kanalen. Deze Nosedive doet er nog een schepje bovenop wanneer deze ratings gekoppeld worden aan bepaalde sociale en financiële voordelen of rechten. Zo word je de toegang of privilege ontzegd wanneer je niet de minimumnorm behaalt. Enkele leuke voorbeelden alvast (het huis, de auto, de vlieghaven, het feest, enz ...). Creepy alvast en zielig tegelijk wanneer je jezelf moet verloochenen, vrije menignsuiting nauwelijks nog bestaat en dat allemaal omdat het meest belangrijke in je leven je rating is.

Sterk uitvergroot uiteraard in Nosedive, satirisch ook bij momenten en het is wel iets om even bij stil te staan. Uiteindelijk is “mijn rating” ook maar matig. Het einde heeft veel verpest. Het verhaal was wel boeiend om te volgen, maar was zeer voorspelbaar. De neerwaartse spiraal was over the top en de bruiloft was vrij ontgoochelend. Het gesprek (of gescheld) met de man in de gevangenis moest de vrije meningsuiting weergeven, maar werd puur in het belachelijke getrokken. Zwak einde jammer genoeg ...

avatar van Donkerwoud
Achter de hysterisch blije glimlach van Lacie Pound (Bryce Dallas Howard) steekt een droevig mens dat gevangen zit in die hardvochtige like-cultuur. Vooral genadeloos naar vrouwen. Lacie wil heus losbreken en zichzelf zijn, maar elke misstap kan haar zomaar een negatieve score opleveren. En die begerenswaardige wereld, waar alleen de geprivilegieerden vertoeven, blijft lonken. Dan krijgt Lacie een kans om haar status op te krikken, wanneer ze door een jeugdvriendin (in een ontwapenend moment) uitgenodigd wordt voor een huwelijk bij de beau monde. Omhoog liken gegarandeerd! Anders dan andere afleveringen van Black Mirror heeft 'Nosedive' (2016) eigenlijk geen horror- of thrillerelementen. Het is meer een traditionele comedy of errors, waarin een perfectionistische hoofdpersoon wordt gedwongen om onder ogen te zien dat het leven niet valt te sturen. Wat ik gaaf vind aan deze aflevering is dat deze fictiewereld- door de warme kleurtjes, de kostuumdesign en de getoonde sociale etiquette - meer wegheeft van de jaren vijftig dan het nieuwe millennium. Technologie niet als een progressieve stap voorwaarts, maar eerder regressie naar tijden toen sociale normen en man- en vrouwverhoudingen nog onwrikbaar waren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond 'm fantastisch. Misschien wel het hoogtepunt van de reeks. Fantastisch hoe hier de duistere kanten van technologie en social media samen worden gebracht in een zwartgallig komisch verhaal waarbij de altijd charmante Bryce Dallas Howard haar (digitale) leven probeert op te vijzelen door zich beter en leuker voor te doen dan ze is om de gewenste sociale ratings te ontvangen. Het is een keertje geen spannende aflevering, maar wel enorm boeiend. Aan alles proef je dat ze niet zo is, maar ze doet zo krampachtig haar best om aan de neppe standaarden van de zogenaamde sociale upperclass te voldoen. Haar geslijm om maar naar de bruiloft te mogen of haar wat denigrerende houding richting de dame in de vrachtwagen leveren daardoor genoeg amusante stukken op.

Haar tirade op de bruiloft is awkward maar treffend en uiteraard snapt ze op het einde wie ze wel is en wie niet. Visueel is de aflevering ook prachtig, met de integratie van de social media in het dagelijkse leven. Ik ben bang dat er ooit echt een tijd gaat komen waarbij we alleen nog maar digitale schermpjes voor onze ogen zien, aangezien de mensheid nu al vast zit gekleefd aan tig schermpjes op elk moment van de dag. Echt een aflevering die naast een vermakelijk beeld van technologische mogelijkheden wat mij betreft ook echt wel een waarschuwing kan worden genoemd. Zeker omdat er zoals hier ook perspectieven of juist weigeringen aan vast kunnen hangen als je niet voldoet aan de eisen.

Dikverdiende 4*

avatar van Pepino
Vind ik toch één van de betere BM episodes. Soms wat te veel on the nose (no pun intended), zoals "How did it feel... the yelling?" of "I don't give her a ride, she's a 2.8", maar over het algemeen iets dat nog lang bijblijft. Deze episode kan over 10 jaar nog wel eens werkelijkheid worden...

avatar van Shadowed
Leuk.

Toch weer een aflevering die wederom laat zien waarom ik Black Mirror steeds interessanter ga vinden. Niet zozeer dat elke aflevering zo fantastisch is, maar het zijn dit soort afleveringen die inderdaad als een soort reflectie dienen en daarmee extra relevant "kunnen" zijn.

Normaal ben ik niet zo'n fan van Howard, maar hier is ze echt geknipt voor haar rol. Dat lijkt soms echt knap door te schijnen. Lekker irritant soms, een charmante uitstraling en een tuttige lach. Die lach maakt het soms echt wel af in een soort wanhopige uitstraling.

De film is vlot, je bent zo door het uurheen. Het is uiterst interessant hoe dat rating systeem werkt en daarom blijf je eigenlijk kijken. Het is natuuurlijk een soort beeld dat Social Media niet uit de hand moet lopen, maarja. Dat kan je als kijker zelf ook wel merken.

Voor de rest ziet het toekomstbeeld er
Rima uit. Lekker zonnig en fruitig, dat een goede bijdrage heeft in de sfeer. Het is soms wat voorspelbaar helaas, maar dat maakt niet uit want als je naar BM kijkt zit er eigenlijk altijd wel een kleine verrassing in. En hier dus ook, sportfan.

Voor mij tot nu toe wel een betere BM aflevering. Duidelijk weer eentje waaar ik dan graag naar kijk.

avatar van david bohm
Heb me hier prima mee vermaakt wel geinig uitgewerkt die hele social media bubble. De protagoniste vind ik een leuke vrouw dat scheelt ook.