Guy Martin's Spitfire (2014)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door James Woodroffe
met Iain Glen, Guy Martin en Martin Overall

Guy Martin is een bekende tv-persoonlijkheid en racende waaghals. Hij helpt mee om een Brits gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog te restaureren. Het project neemt twee jaar in beslag. Het toestel was een Spitfire die aan de Franse kust neerstortte. Guy Martin vertelt het verhaal van de piloot Squadron Leider Geoffrey Stephenson.

avatar van RuudC
Nogal apart dit. Guy Martin's Spitfire is een liefdevol relaas dat rammelt aan alle kanten. Hoofdzakelijk gaat het om het restaureren van een spitfire die in 1940 op een Frans strand gecrasht is. Aangezien het in 1986 weer opgegraven is, heb je een simpel rekensommetje nodig om te weten dat de elementen 46 jaar de tijd hebben gehad om er weinig meer van over te laten dan een bonk roest. Er moet onbeschrijflijk veel werk verricht worden om die kist weer te laten vliegen. Net daar wordt naar mijn idee weinig aandacht aan besteedt. Guy Martin neemt ons dan ook vooral mee langs de roemruchte geschiedenis van het toestel, de kwaliteiten, de helden, de fabriek en de beroemde elliptische vleugel. Guy Martin was me totaal onbekend, maar voor mij blijft hij hoofdzakelijk een rare snuiter. Guy is dol op de spitfire en steekt dat niet onder stoelen of banken. Het lijkt wel alsof zijn IQ met veertig punten zakt, wanneer hij erover begint. Gelukkig is daar nog de ondertiteling, want zijn wartaal is soms niet te volgen.

Deze hele docu rammelt een beetje. Ik kan me voorstellen dat een rijk figuur niet weet wat hij met zijn geld moet doen en besluit een fortuin te steken in het opknappen van deze spitfire, Een tv-ploeg lijkt wel halverwege in te springen. Guy leest on screen nog snel even wat boeken door en ratelt als een waanzinnige nog even wat feitjes op. We worden meegenomen naar de fabriek waar destijds de meeste spitfires gemaakt zijn en uiteraard volgen interviews met piloten die natuurlijk beamen dat het toestel de beste van zijn tijd was en de fabrieksarbeider pinkt tijdens zijn verhaal nog een paar traantjes weg. De fans worden er niet veel wijzer van, maar het geheel wordt wel sympathiek gebracht. Natuurlijk vliegt de herboren spitfire nog even een paar rondjes, wat uiteraard genieten is en bij menigeen nog even voor kippevel zorgt. Goede docu? Nee. Het voegt weinig toe en wie weinig om vliegtuigen geeft, zal vast moeite hebben met de brabbelende Guy Martin. Gelukkig is Iain, Jorah Mormont, Glen de verteller en neemt hij de helft van het verhaal voor zijn rekening.