Iskra (2017)

Montenegro / Servië
Drama / Thriller

geregisseerd door Gojko Berkuljan
met Danilo Celebic, Jovan Dabovic en Irina Dragojevic

Petar is een gepensioneerde detective die zich verveelt. Hij heeft alleen nog zijn dochter Iskra, een jonge journalist. De eentonigheid van zijn pensioen wordt onderbroken als Igor, de collega van Iskra, hem meedeelt dat ze is verdwenen. Terwijl ze bezig was met een verhaal, leende ze de auto van Igor en sindsdien is ze niet meer teruggekomen. De auto bevindt zich in een greppel langs de weg, maar er is geen spoor van Iskra. Het bewijsmateriaal wijst erop dat er ook een andere persoon in de auto moet hebben gezeten. De zoektocht naar zijn dochter en de reden van haar verdwijning brengt Petar terug naar zijn verleden en zijn wereld van leugens begint zich langzaam te ontrafelen.

avatar van John Milton
Mocht deze komen te draaien in de randstad, kan iemand me dan even taggen?

avatar van John Milton
Iskra is de inzending van Montenegro voor de Oscars van 2019, en als Zadarovje me niet voor was geweest een paar weken geleden met Ti Imas Noc (2018), was dit de allereerste stem op MovieMeter voor een film uit dat land geweest. Hij zal die zoals wel vaker op een filmfestival ver weg hebben gezien, en ook ik moest enige moeite doen. Hij draait hier niet, en zulks is evenmin te downloaden. Gelukkig zijn er Facebook en Google Translate en kun je altijd de filmmaker zelf beleefd vragen of je zijn werk misschien mag zien. Gojko Berkuljan bleek uiterst sympathiek en de jonge regisseur was zo hoffelijk om me van een Engelse ondertitelde kopie van zijn debuut te voorzien, dat hij zelf schreef, regisseerde en monteerde.

In deze misdaadthriller zien we een gepensioneerde detective wiens dochter Iskra plots vermist raakt tijdens haar werk als journalist, waarin ze politieke verdwijningen onderzoekt na het uiteenvallen van Joegoslavië in de vroege jaren ’90. Berkuljan doet zijn verhaal in verschillende plot- en tijdlijnen uit de doeken, zodat je als kijker langzaam doorkrijgt hoe alles in elkaar steekt. Iskra is geen film met een hoog budget, maar dat is voor dit verhaal ook niet nodig; de charismatische en doorleefde koppen op het scherm worden met ingetogen handheld cinematografie in beeld gebracht, en dat blijkt met het zich langzaam ontrafelende mysterie voldoende fascinerend.