Citizen Schein (2017)

Zweden
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Kersti Grunditz Brennan, Maud Nycander en Jannike Åhlund
met Annica Andersson, Harriet Andersson en Roy Andersson

Dit is het succesverhaal van de man die tennismaatjes was met minister-president Olof Palme van Zweden: Harry Schein. Als veertienjarige Joodse jongen vluchtte hij uit Oostenrijk en werd uiteindelijk één van de meest invloedrijke publieke personen in Zweden na de Tweede Wereldoorlog. Hij werd een rijke playboy, trouwde met filmster Ingrid Thulin en was beste vrienden met legendarisch filmregisseur Ingmar Bergman. In deze documentaire volgen we nauwgezet het leven van de man die een grote rol speelde in de vorming van de Zweedse filmindustrie.