No Smoking in Sarajevo (2016)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Gianluca Loffredo en Andrea Postiglione

Door de verhalen van de eerste drie leden Sejo Sexon, Nele Karajlic en Zenit Đozić leren we de geschiedenis van deze beroemde Joegoslavische rockband kennen; Zabranjeno Pušenje ('niet roken' in het Bosnisch). Hun verhaal staat symbool voor wat er de afgelopen 30 jaar in Joegoslavië is gebeurd. De documentaire bevat archiefmateriaal en vertelt belangrijke verhalen die ons helpen de tijdgeest te begrijpen waarin de beweging New Primitivisme werd opgericht; vanaf 1983 bracht deze subculturele beweging hun boodschap over door muziek, sketches en geestige dialogen op radio en televisie. Altijd waren ze openlijk kritisch, scherp en onderhoudend. Met kritische humor wist zij hun vinger op de zere plek van de Joegoslavische samenleving te leggen, waarbij het onderwerp meestal de kleine, gewone Bosnische man was.