Saving Banksy (2017)

Alternatieve titel: $aving Banksy

Documentaire

geregisseerd door Colin M. Day
met Kelly 'Risk' Graval, Ben Eine en Blek Le Rat

De internationaal bekende graffitikunstenaar Bansky drukte zijn stempel in San Francisco in april 2010. Hij besefte niet dat zijn daad van 'vandalisme' zo’n kettingreactie zou uitlokken. Deze film richt zich op illegale verkopers van graffiti van Banksy en onderzoekt daarbij de tegenstrijdigheid tussen straatkunst en winstbejag. 'Saving Banksy' focust op de anonieme kunstenaar wiens publieke werken niet te koop zijn.

Street art.

Er zijn al een aantal docus over Banksy gepasseerd, deze voegt daar eigenlijk niet zo heel veel aan toe, vooral omdat de focus nogal hypocriet is. Op zich is de discussie (wat te doen met street art, bewaren over overschilderen) nog wel een interessante, maar de aangedragen argumenten sloegen nergens op.

Het gaat een halve docu lang over het feit dat street art nu voor miljoenen verkocht wordt, maar dat de artiest er geen cent van ziet én hij het niet bedoeld heeft als collectie/museum stuk. Een beetje gezemel wanneer street art zélf eerst de regels overtreedt en publiekelijk vanalles beklad. Persoonlijk ben ik er niet tegen, maar als je als street artist zélf het recht in eigen handen neemt, heb je weinig kritiek te hebben wanneer anderen dan ook doen.

Ironisch genoeg gaat deze docu over twee culturen die in de kern erg van elkaar verschillen, maar zichzelf wel op eenzelfde manier gedragen. Dat levert wat irritatie op, maar je hebt nooit het gevoel dat er echt een belangrijk probleem is, meer wat first-world problems van mensen die teveel tijd hebben.

avatar van danuz
Zoek street art nooit zelf op, maar als het langskomt in bijv documentaires is het toch telkens wel interessant. Maar van alle artists die hier de revue passeren heb ik misschien wel het minst met Banksy. Snap zijn faam wel (want geëngageerd en iconisch), maar ik heb zelf weinig met stencilen. Afin, als documentaire zelf stelt dit bar weinig voor. De kwestie - is het legitiem om graffiti te conserveren en verhandelen - is voor insiders vast interessant en relevant. Maar qua uitvoering vond ik het wel erg sec en eigenlijk een soort uitgerekt Een Vandaag segment.