Telokhranitel (1979)

Sovjet-Unie
Actie

geregisseerd door Ali Khamraev
met Aleksandr Kaydanovskiy, Anatoliy Solonitsyn en Shavkat Abdusalamov

In de jaren 20 was de Russische Burgeroorlog in Centraal-Azië nog steeds gaande. Als het Rode Leger Sultan Nazar gevangen neemt, is de bedoeling dat hij zo snel mogelijk naar Buchara wordt overgeplaatst. Mirzo, een pelsjager en overtuigd revolutionair, wordt aangewezen om deze taak te volbrengen.

avatar van Querelle
De twee hoofdrolspelers van Stalker in een Oezbeekse Sovjet "western" van Khamraev.

avatar van McSavah
Ben al lang benieuwd naar Khamraev maar heb nog niet echt voor mij kijkbare kopieën gevonden. De kopie van The Man Who Loves the Birds ziet er volgens mij nog het beste uit.

avatar van Querelle
Ja, het is soms net wel oké, en vaak net niet. Deze ging wel, maar ik ga hem een andere keer afkijken. Het begin was echt een rommeltje (qua verhaal).

avatar van McSavah
Deze ziet er inderdaad ook best goed uit, maar vraag me af het 4:3 aspect ratio klopt of dat het alleen zo op tv is uitgezonden.

avatar van Querelle
Ruige "realistische" actiefilm die om zeep wordt geholpen door de rommelige en onlogische découpage. De hele film bestaat uit één achtervolging, maar zowel de ontsnappingen als het feit dat de vluchtende partij een aantal keer de pas afgesneden wordt door de achtervolgers, zijn eigenlijk onmogelijk in dit landschap. Ook worden de Centraal-Aziatische hoofdpersonen gespeeld door twee blanke Russen en is de communistische boodschap iets nadrukkelijker dan mij lief is.
Dit zou allemaal niet zo'n probleem zijn als de film wat meer te bieden had dan actie en couleur locale, maar het "amulet" motief slaat eigenlijk nergens op en de aanwezige mystiek heeft weinig diepgang.