Het Bestand (2017)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Thomas Korthals Altes
met Stefanie van Leersum, Nasrdin Dchar en Thomas Hoppener

De hoogbegaafde hacker Lillian gaat bij een cybersecuritybedrijf werken om toegang te krijgen tot de bank waar haar overleden vader werkte. Ze ontdekt er dat niets is wat het lijkt en dat zij niet de enige is die zich voordoet als iemand anders. Maar waar ligt voor Lillian de grens tussen activisme en terrorisme?

avatar van Flitskikker
De eerste thriller in het rijtje telefilms die daadwerkelijk een thriller is. En helemaal niet zo'n slechte. Ik begin bij de soundtrack; wat was die vet! Ik doel dan wel op de originele score en niet die rockherrie af en toe en bij de credits.
Bij vlagen best spannend en de technologie-elementen kwamen geloofwaardig over. Het verhaal was best interessant, maar voelde hier en daar wat dunnetjes. Helaas moet ik flink wat strafpunten uitdelen voor het acteerwerk, want dat was op veel momenten toch echt niet goed of overtuigend genoeg. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen; daarvoor miste het toch wat diepgang. Maar de suspense was er wel en ik heb me niet verveeld, en daar draait het bij een thriller om.

7,25/10

avatar van mjk87
Spannend was de film inderdaad op momenten wel, en het keek best aardig weg, maar goed zou ik deze niet willen noemen. Het boek van Grunberg waar de film losjes op is gebaseerd ging nergens heen. De film heeft dat iets meer dat het nog ergens toe leidt, maar mist ook een zekere focus met allerlei zijpaden die half worden afgewerkt. Matig acteerwerk ook, hoewel Dchar nog wel redelijk is en Van Leersum een prachtige dromerige maar tegelijk haast fatalistische uitstraling heeft. Erg fijn om naar te kijken, mooi meisje ook sowieso. En ook wel redelijk muziek en af en toe wel een mooi uitziende scène, maar niet heel bijzonder over het algemeen. Hoogtepunt was de vraag 'pubquiz?'. Zo herkenbaar en ook lekker naturel gebracht. 2,5*.

avatar van Donkerwoud
Voor mij een technologisch unicum: de eerste film die ik van begin tot eind op mijn mobiele telefoon heb gezien. 'Het Bestand' (2017) doet niet veel anders dan 'Silk Road' (2017) van een paar weken terug, maar het is hier een stuk geloofwaardiger uitgewerkt. Stefanie van Leersum is een mooi hackermeisje, met haar goddelijke jukbeenderen. Het heeft mooie gothische locaties en smaakvolle filters met duistere tinten. Grunberg zou Grunberg ook niet zijn als het niet vol zat met Freudiaanse elementen over vaders en moeders. Alleen Nasrdin Dchar valt uit de toon als weinig subtiele onheilsprofeet, die het in al zijn dialogen over 'wraakengelen' en 'rechtvaardigheid' heeft. Het zou fijn zijn als hij iets minder theateracteur en iets meer een geloofwaardig personage was geweest.

Er wordt goed geacteerd in deze film, maar een thriller ??
Daarvoor is hij me toch een beetje te saai.

avatar van Aapje81
Alweer de vijfde telefilm van dit jaar.

Het Bestand is gebaseerd op de roman van Arnon Grunberg Het Bestand - Arnon Grunberg (2015) - BoekMeter.nl. Laat ik allereerst zeggen dat Grunberg bepaalt niet mijn favoriete schrijver is en dar ik alleen al daarom met de nodige tegenzin aan deze film begon. Gelukkig viel het allemaal best mee.

Hoofdrolspeelster Stefanie van Leersum die ik vooral ken als de dochter in de tv serie Tessa - Seizoen 1 (2015-2016) - TvMeter.nl deed het hier niet onverdienstelijk. Ze heeft wat weg van Kristen Stewart en haar personage lijkt behoorlijk veel op Lisbeth Salander uit de Millennium triologie. Het charisma van Noomi Rapace heeft ze nog niet en haar personage is lang niet zo goed uitgeschreven, maar ze brengt het er beter vanaf dan verwacht.

Verder is de film wel sfeervol, doen de acteurs het stuk voor stuk heel behoorlijk en valt de hand van Grunberg gelukkig niet al teveel op.

Iets beter dan het eerder dit jaar verschenen Silk Road (2017)

Boven Gemiddeld

Geen enkel spannend moment beleefd, ondanks de zgn. hack scènes.
Lilian’s voice-over is emotieloos. Haar dialogen lopen behoorlijk stroef en haar voice-over is emotieloos. Bovendien ontbreekt er chemie tussen de spelers. De film komt te klinisch over en slaat al snel “dood”.
Niet bepaald een thriller that thrills me: saai!

avatar van missl
Saai verhaaltje over computers en doorzichtige intriges.