#Rucker50 (2016)

Documentaire

geregisseerd door Robert McCullough Jr.

Deze documentaire is gemaakt ter ere van het 50-jarige bestaan van het Harlem-sportprogramma dat talloze kinderen geïnspireerd heeft profbasketballer te worden. Sportprestaties hebben altijd reflectie nodig. De levensgeschiedenis van sommige personen is niet duidelijk vooraleer die beoordeeld wordt door iemand anders. De filmmakers verzamelden de mysteries en legenden van Rucker Park lang nadat basketbal hoogtij vierde en confronteren de kijker ook met andere gebeurtenissen die niets met sport te maken hebben. In 1965 zouden Afro-Amerikanen heel wat ervaren: de protestmars in Selma, de moord op Malcolm X, het overlijden van Holcombe Rucker en de start van "The Rucker" in hetzelfde jaar. De film werpt een blik op profbasketballers van de laatste decennia, activisten van de burgerrechten, inwoners van Harlem, muzikanten, de spelers van Rucker en laat toeschouwers getuigen.