(Dis)Honesty: The Truth about Lies (2015)

Alternatieve titel: Dishonesty - The Truth About Lies

3,12

Documentaire

geregisseerd door Yael Melamede

Een documentaire over liegen. Van het frauderen met boetes binnen het politieapparaat tot en met de examenschandalen op diverse scholen. Van onze politieke leiders met hun buitenechtelijke affaires tot en met de financiële wandaden die onze economie ondermijnen. Liegen blijkt regelmatig deel uit te maken van het nieuws. Maar niet alleen van het nieuws: het schijnt dat we allemaal wel eens liegen.

1 BERICHT 1 MENING
geplaatst: 4 juni 2016, 23:10 uur [permalink]
Hmmm.

Er valt best wel wat aan te merken op deze docu. Anderzijds is het een best interessant onderwerp waar ik graag nog wat meer over te weten was gekomen. Dat zit er jammer genoeg niet in, maar als introductie kan het best nog dienen.

Probleem is dat de doc maar 50% over het wetenschappelijke gaat. De andere 50% zijn mensen die eerlijk over hun leuges vertellen. Sommige zijn klein, andere groot, tot gevangenis straffen aan toe. Zo'n verhaaltje of 3 was nog wel boeiend geweest, maar een halve docu lang is gewoon teveel van het goede.

Het andere deel richt zich op een seminarie van Dr Ariely. Een aardig spreken die z'n materie met de nodige humor brengt. De experimenten zijn verder redelijk duidelijk, vond de resultaten echter wel een beetje té eenduidig soms. Je krijgt ook weinig echte data voorgeschoteld, eerder gewoon de conclusies van Ariely.

Toch komen daar best interessante ideeën uit. De triggers die ervoor zorgen waarom mensen liegen of oneerlijk zijn en hoe die om te keren voelden best geloofwaardig aan. Maar zoals gezegd, dat deel had van mij net wat beter en grondiger onderbouwd mogen worden.

Het betrekkend op het filmgebeuren is de docu vooral aan te raden aan mensen die zich bekommeren om het downloadgedrag en de reactie van de filmwereld.