MovieMeter Forum

Voor alle discussies die niet bij de films en regisseurs horen.

Centraal download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

gebruiker
bericht

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 13:46 uur
Jordy schreef:
Volgens mij werkt het hele downloadgebeuren juist erg nivellerend

Probleem is dat het maken van muziek weliswaar vele malen goedkoper is geworden, maar dat de distributie het probleem is. Je muziek onder de aandacht brengen en het bekend genoeg maken om er een boterham mee te verdienen (het verschil tussen professionalisme en amateurisme) kost geld. Iedereen kan een boek schrijven en dat op zijn webspace op internet publiceren, maar de kans dat iemand het leest is vrij klein. Natuurlijk, er zouden portals kunnen ontstaan, via welke muziek aan de man gebracht wordt, maar dan heb je het dus idd over een andere, virtuele vorm van distributie.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 18:46 uur
cornelis schreef:

Zoveel was mij duidelijk. Toch neem je mensen brood uit de mond en eigen je jezelf iets van waarde toe, zonder ervoor te betalen.

ik begrijp nog steeds niet hoe ik mensen brood uit de mond neem door te downloaden.

Zoals ik al eerder zei, goede films en cds koop ik wel. Misschien wel minder als vroeger maar zo compenseer ik die belacheljke prijzen ook.
What goes around comes round.

Ik ben al helemaal kaalgeplukt door de entertainment industrie! Al vanaf jonge leeftijd ging mn zakgeld op aan cd's en videospelletjes, later ook aan dvds. Allemaal waanzinnig dure producten helemaal als je kijkt naar de kwaliteit. De mooie en goede films en cd's koop ik gewoon maar niet voordat ik ze gecheckt heb via t net of in de bioscoop. Waarom ook niet? Je past toch ook eerst de kleren die je gaat kopen?

Niet testen door een sample want dat is irritant dan weet je nog niet wat je koopt. Ken je de regel van alle cd winkels etc niet?:Gekocht is niet meer ruilen tenzij het dicht blijft.
Tja dan kan je lekker testen of het wat is.

Nee hoor download er allemaal maar lekker op los :P . de industrie krijgt wat ze verdienen en dat is een koekje van eigen deeg. Bovendien gaf je zelf ook al aan dat wie een goede film brengt/maakt zelfs in deze tijd gewoon stinkend rijk kan worden.

Hoelang denken jullie dat downloaden van films, cd's etc nog zo in deze vorm blijft bestaan? (legaal en ongelimiteerd)

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 18:55 uur
[b]cornelis schreefNatuurlijk, er zouden portals kunnen ontstaan, via welke muziek aan de man gebracht wordt, maar dan heb je het dus idd over een andere, virtuele vorm van distributie.

Die vorm is er al en het is gratis!! Kazaa napster ftps etc etc.....
Waarom zouden mensen later daarvoor gaan betalen terwijl het nu gratis is? Lijkt me erg onwaarschijnlijk :)

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:04 uur
starbright boy schreef:
Wouter schreef:
(quote)

Dat verband is totaal niet aangetoond.

Nee. Net zoals nooit officieel is aangetoond dat je van roken kanker krijgt.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat de grootste downloaders ook de grootste cd-kopers zijn.

Dit was zo een paar jaar geleden. Ondertussen zal dat wel veranderd zijn. Feit is dat de CD-verkoop inelkaar is geknald.

Bovendien neemt de platenverkoop van de grote labels procentueel veel sterker af dan die van de kleintjes.

Die zullen dan ook wel meer gedownload worden. feit is dat de grote labels minder risico's nemen.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:09 uur
Ik heb trouwens net een mooi bankstel gezien. Was belachelijk duur. Kom zeg, zoveel vragen voor een bankstel?

Ik neem hem straks gewoon onder mijn arm mee naar huis.

starbright boy
(moderator)
bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:13 uur
Dat de grootste downloaders de grootste cd kopers zijn was vorige week in het nieuws.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:16 uur
Wouter schreef:
Ik heb trouwens net een mooi bankstel gezien. Was belachelijk duur. Kom zeg, zoveel vragen voor een bankstel?

Ik neem hem straks gewoon onder mijn arm mee naar huis.

Een bankstel koop je eens in de 5 jaar ofzo. Cd's e.d niet ;-).

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:19 uur
starbright boy schreef:
Dat de grootste downloaders de grootste cd kopers zijn was vorige week in het nieuws.

Die waren het daarvoor vast ook. De vraag is of ze er meer door kopen. Ik ken in ieder geval veel mensen die nauwelijks of geen geld meer uitgeven aan cd's daar waar ze dat vroeger wel deden.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:20 uur
Quido schreef:
Wouter schreef:
(quote)

Een bankstel koop je eens in de 5 jaar ofzo. Cd's e.d niet ;-).

Die zijn voor het leven. Nog meer reden om te betalen.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:21 uur
Je hebt wel altijd een antwoord klaar he ;-).

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:23 uur
Waarom doet de overheid dan niks aan die 'illegale' downloadsites? Ik geef maar een paar voorbeelden die gewoon te simpel zijn zodat ook de overheid ze moet kunnen vinden:
-zoekmp3
-mp3top40

Is het hier in NL volgens de wet eigenlijk wel verboden?

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:25 uur
Jazeker.
Maar zo'n site kun je moeilijk aanpakken natuurlijk. Die doen niets illegaals, dat doe jij. Je kunt de KPN ook niet pakken voor illegale telefoongesprekken.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 19:28 uur
Maar in feite zijn zij toch de bron. Zij sporen je eigenlijk ook aan om te downloaden.
"Download nu!" etc. Zij zijn minstens net zo strafbaar als wij dan.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 20:00 uur
Daar gaan al jaren allerlei rechtzaken over.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 20:01 uur
Ik download er ook op los. Dit is toch DE manier om nieuwe muziek te leren kennen? Wat ik echt goed vind ga ik gewoon op CD kopen. De andere had ik anders toch niet gekocht.

Als de prijzen een stuk lager zouden liggen zou ik best eens wat op de gok willen kopen... maar voor 20 euro wil ik wel weten wat ik in huis haal.

Dan kun je zeggen: "Ja maar nieuwe muziek kun je ook in de CD zaak luisteren" Dat kan wel maar bij mij is het meestal zo dat ik nummers pas goed ga vinden na een aantal keer gehoord te hebben. Ik ga echt geen middagen doorbrengen in de CD zaak :D Nu zet ik het op mijn mp3 speler of ik luister het op m'n gemak achter de computer.

Jordy
(admin)
bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 21:48 uur
cornelis schreef:
Probleem is dat het maken van muziek weliswaar vele malen goedkoper is geworden, maar dat de distributie het probleem is. Je muziek onder de aandacht brengen en het bekend genoeg maken om er een boterham mee te verdienen (het verschil tussen professionalisme en amateurisme) kost geld.

Maar bij goede muziek gaat dat juist vanzelf! Ik kan vele voorbeelden noemen van underground hiphop-artiesten die razend populair en succesvol zijn geworden door via internet hun eerste demo's te verspreiden. Zonder internet, zonder downloaden zou hiphop (voor zover dat al niet gebeurd is) nog verder ten prooi zijn gevallen aan het oppervlakkige bling-bling gezeur.

Jordy
(admin)
bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 21:49 uur
Wouter schreef:
Die waren het daarvoor vast ook. De vraag is of ze er meer door kopen. Ik ken in ieder geval veel mensen die nauwelijks of geen geld meer uitgeven aan cd's daar waar ze dat vroeger wel deden.

Meen je dat echt? Ik ken (op 13-jarigen die hun zakgeld niet meer uitgeven aan de nieuwste Britney na) echt geen gevallen hiervan. 90% van de mensen om me heen is meer gaan kopen (zowel dvd's als cd's) doordat ze tegenwoordig op hun gemak thuis testritjes kunnen maken.

Jordy
(admin)
bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 21:51 uur
Wouter schreef:
Feit is dat de CD-verkoop inelkaar is geknald.

Recessie.

kappeuter
(moderator)
bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 21:53 uur
Mijn zwager kocht altijd veel cd's, maar kopieert nu alleen nog maar cd's.
Ik heb meerdere vrienden die bij kopietjes zweren. Ze kopen nog wel eens een cd, maar heel sporadisch.

bericht [permalink] geplaatst op 27 juli 2003, 21:56 uur
ik ben eigenlijk gestopt met kopen met de introductie van de Euro, ik vind dat je tegenwoordig echt veel te veel moet neerleggen voor een cd, terwijl ik vaak maar de helft van de nummers goed vind.

De methode dat je eigen cd kan maken van nummers die je zelf goed vind, lijkt me wel wat. In dat geval zou ik weer beginnen met kopen.

niet ingelogd

116.201 gebruikers | 69.739 films | 25.782 regisseurs | 2.779.784 berichten | 3.869.499 stemmen