- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Waarom doet de overheid dan niks aan die 'illegale' downloadsites? Ik geef maar een paar voorbeelden die gewoon te simpel zijn zodat ook de overheid ze moet kunnen vinden:
-zoekmp3
-mp3top40
Is het hier in NL volgens de wet eigenlijk wel verboden?
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Jazeker.
Maar zo'n site kun je moeilijk aanpakken natuurlijk. Die doen niets illegaals, dat doe jij. Je kunt de KPN ook niet pakken voor illegale telefoongesprekken.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Maar in feite zijn zij toch de bron. Zij sporen je eigenlijk ook aan om te downloaden.
"Download nu!" etc. Zij zijn minstens net zo strafbaar als wij dan.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Daar gaan al jaren allerlei rechtzaken over.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1067 stemmen
Ik download er ook op los. Dit is toch DE manier om nieuwe muziek te leren kennen? Wat ik echt goed vind ga ik gewoon op CD kopen. De andere had ik anders toch niet gekocht.
Als de prijzen een stuk lager zouden liggen zou ik best eens wat op de gok willen kopen... maar voor 20 euro wil ik wel weten wat ik in huis haal.
Dan kun je zeggen: "Ja maar nieuwe muziek kun je ook in de CD zaak luisteren" Dat kan wel maar bij mij is het meestal zo dat ik nummers pas goed ga vinden na een aantal keer gehoord te hebben. Ik ga echt geen middagen doorbrengen in de CD zaak
Nu zet ik het op mijn mp3 speler of ik luister het op m'n gemak achter de computer.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Probleem is dat het maken van muziek weliswaar vele malen goedkoper is geworden, maar dat de distributie het probleem is. Je muziek onder de aandacht brengen en het bekend genoeg maken om er een boterham mee te verdienen (het verschil tussen professionalisme en amateurisme) kost geld.
Maar bij goede muziek gaat dat juist vanzelf! Ik kan vele voorbeelden noemen van underground hiphop-artiesten die razend populair en succesvol zijn geworden door via internet hun eerste demo's te verspreiden. Zonder internet, zonder downloaden zou hiphop (voor zover dat al niet gebeurd is) nog verder ten prooi zijn gevallen aan het oppervlakkige bling-bling gezeur.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Die waren het daarvoor vast ook. De vraag is of ze er meer door kopen. Ik ken in ieder geval veel mensen die nauwelijks of geen geld meer uitgeven aan cd's daar waar ze dat vroeger wel deden.
Meen je dat echt? Ik ken (op 13-jarigen die hun zakgeld niet meer uitgeven aan de nieuwste Britney na) echt geen gevallen hiervan. 90% van de mensen om me heen is meer gaan kopen (zowel dvd's als cd's) doordat ze tegenwoordig op hun gemak thuis testritjes kunnen maken.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Feit is dat de CD-verkoop inelkaar is geknald.
Recessie.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Mijn zwager kocht altijd veel cd's, maar kopieert nu alleen nog maar cd's.
Ik heb meerdere vrienden die bij kopietjes zweren. Ze kopen nog wel eens een cd, maar heel sporadisch.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
ik ben eigenlijk gestopt met kopen met de introductie van de Euro, ik vind dat je tegenwoordig echt veel te veel moet neerleggen voor een cd, terwijl ik vaak maar de helft van de nummers goed vind.
De methode dat je eigen cd kan maken van nummers die je zelf goed vind, lijkt me wel wat. In dat geval zou ik weer beginnen met kopen.
FeZ
-
- 460 berichten
- 3178 stemmen
(...)terwijl ik vaak maar de helft van de nummers goed vind.
De methode dat je eigen cd kan maken van nummers die je zelf goed vind, lijkt me wel wat. In dat geval zou ik weer beginnen met kopen.
Die methode hebben ze bij deFree Record Shop. Kan je dus je eigen cd samenstellen en betaal je per nummer. Ik denk alleen dat je niet veel alternatieve/underground zal vinden. Zelf heb ik het nooit gedaan, dus weet ik niet hoe dat zit.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Zie je wel, Jordy
Er zullen altijd voorbeelden zijn van mensen die wel gestopt zijn, maar ben toch nog niet overtuigd...
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Logisch nadenken helpt ook. Waarom betalen als het ook voor niks te krijgen is?
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
gaat de vraag omlaag dan moet je prijs omlaag.
zo simpel is het, zolang de industrie cds en dvds voor 22 euro en 69 euro probeert te verkopen zullen er mensen downloaden.
en als ze deze prijs willen houden dan meer kwaliteit en kwantiteit bieden.
Geef maar dvds met 4 films erop
cds met 100 nrs
of meerderen voor de prijs van 1
Zolang die prijzen blijven koop ik slechts het allerbeste en de rest download ik.
Moet eens afgelopen zijn dat mensen die downloaden als criminelen en dieven worden bestempeld, we worden genept.
De industrie komt niks te kort.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Geef maar dvds met 4 films erop
Waarvan 3 bagger?
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
Waarom doet de overheid dan niks aan die 'illegale' downloadsites? Ik geef maar een paar voorbeelden die gewoon te simpel zijn zodat ook de overheid ze moet kunnen vinden:
-zoekmp3
-mp3top40
Is het hier in NL volgens de wet eigenlijk wel verboden?
het is vast wel verboden maar ze hebben de mensen er niet voor. Zou ook belachelijk zijn om daar tijd en geld in te steken terwijl er veel ergere dingen zijn waar de politie voor nodig is. Ze hebben nu al nergens tijd of mankracht voor.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Moet eens afgelopen zijn dat mensen die downloaden als criminelen en dieven worden bestempeld, we worden genept.
De industrie komt niks te kort.
Dus in een te duur restaurant mag ik weglopen zonder te betalen?
In de Albert Heijn (duurder dan andere supermarkten) mag ik stelen?
Downloaden zonder te betalen is diefstal, hoe je het ook bekijkt.
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
Ja klopt Wouter, met het verschil dat het anders "voelt". Downloaden wordt door zoveel mensen gedaan dat sommigen niet eens meer weten dat het illegaal is. Jatten bij de AH wordt toch anders ervaren en de pakkans is groter...
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
Dus in een te duur restaurant mag ik weglopen zonder te betalen?
In de Albert Heijn (duurder dan andere supermarkten) mag ik stelen?
Downloaden zonder te betalen is diefstal, hoe je het ook bekijkt.
nee dat klopt dus niet
ik bekijk het op verschillende manieren en ik constateer dat het geen stelen is.
edit:stelen =(iets) heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen
ik neem niets weg want ze hebben die film nog steeds. Bovendien doe ik niks heimelijk ,ik kom ervoor uit. In tegenstelling tot de AH verlaten met een volle tas zonder afterekenen neem je nu niets mee, ze gaan kwa voorraad niet achteruit .
Ik steel geen exemplaar van ze.
De filmindustrie doet nu ineens alsof 90 procent van de bevolking vroeger wekelijks dvds kocht en films bezocht en dat door hetdownloaden het nu zo slecht gaat. Dr klopt niks van die beredenering. Kan nu gewoon nog meer films zien als vroeger , nou big deal is was toch niet van plan om 7 keer per week naar de bios te gaan. Ze verliezen er niets op.
montenegro
-
- 100 berichten
- 3902 stemmen
Neder,je moet dat niet zo zien alsof dat voor jou alleen geldt.Verkoop gaat achteruit!punt andere lijn.Ik verkoop minder dan 10 jaar geleden!En ik niet alleen;
Laatst kwam er een gast van 20-24 jaar naar mij na een concert en vroeg om een handtekening op z'n gedownloade versie te zetten,ik weigerde en hij keek me vreemd aan!Gaf hem dezelde cd en vroeg hem 15 €,liep weg zonder iets te zeggen.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
Alle onzin weggeknipt
De persoon die een kopie maakt om aan anderen aan te bieden is strafbaar. Iemand iets aanbieden wordt pas relevant als anderen het afnemen. Hierdoor stimuleert de afnemer dus een illegale handeling. In zeker zin is de downloader een heler.
Zo las ik ooit op een nieuwsgroep deze opmerking...
"Ik zoek een sleutel (liefst de loper) waarmee ik de Albert Hein in kan om
daar 's nachts gratis eten te scoren.
Tevens ben ik op zoek naar valse bankpasjes zodat ALS ik ergens voor betaal,
het me toch niets kost.
Ook ben ik op zoek naar adressen van mensen die op vakantie zijn zodat ik
daar de boel eens goed kan gaan rippen.
Als laatste zoek ik computernerds die een leuke vriendin hebben zodat, als
de nerds weer aan het downloaden zijn, ik die meisjes eens een lekkere beurt
kan geven. Ook al zegt ze nee, uiteindelijk vindt ze het waarschijnlijk toch
wel lekker.
O ja, site-adressen waar je kan lezen hoe je DVD's kan rippen en films kan
downloaden wil ik niet hebben, want dat vind ik allemaal maar moeilijk.
Dank."
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Een gedownloade versie ?? Man ik zou flippen als er 1 zo naar me toe kwam. Ach ja..er wordt er elke minuut 1 geboren zeggen ze wel is.
lindastuurman
-
- 1006 berichten
- 0 stemmen
Kunnen we dit topic niet eens sluiten. Iedereen denkt er zo het zijne/hare van en er zal toch nooit een middenweg gevonden worden. Nutteloze discussie dus.
montenegro
-
- 100 berichten
- 3902 stemmen
Dit zou ik niet direct nutteloos durven noemen, Linda.
lindastuurman
-
- 1006 berichten
- 0 stemmen
Ik dus wel. Ik vind dit typisch zo'n nietes welles discussie...zinloos dus.
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
De persoon die een kopie maakt om aan anderen aan te bieden is strafbaar. Iemand iets aanbieden wordt pas relevant als anderen het afnemen. Hierdoor stimuleert de afnemer dus een illegale handeling. In zeker zin is de downloader een heler.
Zo las ik ooit op een nieuwsgroep deze opmerking...
"Ik zoek een sleutel (liefst de loper) waarmee ik de Albert Hein in kan om
daar 's nachts gratis eten te scoren.
Tevens ben ik op zoek naar valse bankpasjes zodat ALS ik ergens voor betaal,
het me toch niets kost.
Ook ben ik op zoek naar adressen van mensen die op vakantie zijn zodat ik
daar de boel eens goed kan gaan rippen.
Als laatste zoek ik computernerds die een leuke vriendin hebben zodat, als
de nerds weer aan het downloaden zijn, ik die meisjes eens een lekkere beurt
kan geven. Ook al zegt ze nee, uiteindelijk vindt ze het waarschijnlijk toch
wel lekker.
O ja, site-adressen waar je kan lezen hoe je DVD's kan rippen en films kan
downloaden wil ik niet hebben, want dat vind ik allemaal maar moeilijk.
Dank."
wat wil je hiermee zeggen?
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
Ik dus wel. Ik vind dit typisch zo'n nietes welles discussie...zinloos dus.
Laat me de open deur niet intrappen Linda...