- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Het wordt erg belangrijk gevonden wat de Volkskrant er van vindt.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Kan ik me iets bij voorstellen, recensenten bij De Volkskrant c.q. cinema.nl verstaan hun vak.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Downloadtips verwijderd. Zie topictitel.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Oké, dacht dat dat enkel over adressen en programmas ging (waar het trouwens vol van staat op pagina 1
).
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Haha, weird. 
Dateerde nog van een prehistorisch tijdperk, toen daar nog geen beleid over was.
Ik heb het even weggehaald.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
http://www.nu.nl/news/1618696/52/Franse_illegale_downloader_raakt_internet_kwijt.html
En Nederland is er ook mee bezig. Goed nieuws voor de filmmakers dus.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Slecht nieuws voor de filmfan. Die moet het misschien straks weer rooien met de trieste distributie.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Die is al slecht, wat ik dus al eerder aanhaalde.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Tja, dat kan je nog 100 keer aanhalen verder, daar zijn we niet echt mee geholpen. En als het download circuit verdwijnt is er voor de distributeur weer een mooi monopolie waar het dieet van de filmfan op eenduidige wijze bepaald kan worden.
Ik wil er gewoon niet aan denken.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Zie ook niet in waarom het goed nieuws is voor de filmfan, distributie blijft kut en moet je hopen dat een cultvideotheek van 2 bij 2 aan de amstel jouw gewilde film toevallig heeft of anders lekker importjes kopen op de gok. Vet man!
Lijkt me verder ook erg moeilijk haalbaar, er zijn zoveel mensen die downloaden. het lijkt me niet dat alle providers het heel leuk vinden dat ze dan allemaal klanten verliezen. Maar goed dit soort dingen duren toch altijd een hele tijd, dan is nutteloze bureaucratie wel eens fijn 
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ik doelde op de distributie, niet op de filmfan. Die was vroeger matig en nu dus nog steeds. Denk niet dat dat ooit gaat veranderen.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Net stond er toch Filmfan ipv Filmmakers?
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Slecht nieuws voor de filmfan. Die moet het misschien straks weer rooien met de trieste distributie.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Niks mis met de distributie, het zijn hooguit 'enkele' films die niet verkrijgbaar zijn, meestal ligt dit gewoon aan de 'rechten', een firma besluit een film bijvoorbeeld om bepaalde redenen niet uit te brengen.
Met een creditcard kan iedereen middels het internet vrijwel elke film denkbaar legaal bestellen. Downloaden is geen remedie voor de slechte distributie, die bestaat eenvoudigweg niet ik bespeur eerder een onwil of onmacht om een 'product van waarde' aan te schaffen.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
My mistake Erwinner, dacht dat jij het ook neer zette.
Volgens mij is het al regelmatig gezegd, maar je betaald gewoon geen 20 of meer euro voor een film die je niet gezien hebt. En ontelbare films komen hier niet uit in de bioscoop of videotheek, zelfs een cultvideotheek niet. En wat Onderhond volgens mij al eens zei, je kunt voor een redelijke prijs en internet het download publiek voor je winnen, maar ze willen liever eerst dreigen in plaats van er over na te denken.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Bestellen is geen probleem, weten wat je wil bestellen is het grote probleem.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Bestellen is geen probleem, weten wat je wil bestellen is het grote probleem.
Hoezo? Ik volg je niet. Je kunt gewoon bestellen wat je goeddunkt.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Het punt is dat ik er eerst moet achterkomen wat mij goeddunkt. Ik heb noch het geld, nog de tijd en noch het geduld om van een hoop miskopen af te moeten geraken.
Ik koop films die ik in mijn collectie wil, maar om dat te weten te komen zijn de kanalen erg beperkt, vaak gewoon niet bestaande.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Eerst zien, daarna evt. kopen. Altijd lastig met films.
Daarom is iedereen zo verwend met het downloaden. Het op dit moment 1 grote snoepfabriek op het internet.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Lijkt me geen rare manier, ik wil best een bioscoopkaartje betalen of een dvd huren om en daarna kopen. Maar als je films daar niet te vinden zijn of je een jaar moet wachten, tsja. Dan anders.
Ook als je voor een owkee bedrag een film zou kunnen downloaden ben ik daarvoor in. Maar de hele filmindustrie gaat meteen gillen als een film als Bubble dat is probeert.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Het punt is dat ik er eerst moet achterkomen wat mij goeddunkt. Ik heb noch het geld, nog de tijd en noch het geduld om van een hoop miskopen af te moeten geraken.
Ik koop films die ik in mijn collectie wil, maar om dat te weten te komen zijn de kanalen erg beperkt, vaak gewoon niet bestaande.
Tja, ik zou het ook prettig vinden om eerst een theatershow te kunnen aanschouwen alvorens ik bepaal of ik hiervoor ga betalen of niet.
Er zijn genoeg mogelijkheden om een indruk te krijgen of een theatershow of een film aan je verwachtingen kan voldoen. Recensies, trailers, commentaar van anderen, boeken, enz.
Wat jij in feite stelt is dat jij persoonlijk overtuigt moet worden voordat je een film aanschaft in deze. Als dat de norm zou zijn zou er geen filmindustrie meer bestaan. Kort gezegd, dat 'argument' raakt kant noch wal.
Het internet 'zien' als een medium dat je card blanche geeft om 'alles' maar te downloaden mag dan wel realiteit zijn, het druist in tegen de meest gangbare vorm van marketing.
Voorts heb ik deze discussie al eens eerder gevoerd. Downloaden is (nog) niet strafbaar, maar dat het de markt ontwricht mogen duidelijk zijn. Met name onafhankelijke filmmakers zijn hiervan de dupe.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Klopt als een bus. Zelf heb ik de chance goed te kunnen inschatten welke films me liggen en welke niet. Downloaden is dus niet aan mij besteed (wat niet wil zeggen dat ik het afkeur). Af en toe doe ik wel eens een miskoop, maar dat gebeurt zelden. En in dat geval open ik gewoon een ruiltopic
.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Analogie zo krom als een banaan, maar dat besefte je zelf ook al wel denk ik. Een voorstelling op locatie blijft iets geheel anders dan het kopen van een product voor thuisbezit. Ik vraag dan ook niet dat ze de bioscoop gratis maken (al mogen ze daar voor die prijs wel eens wat aan de infrastructuur doen + betere films spelen).
Er zijn genoeg mogelijkheden om een indruk te krijgen of een theatershow of een film aan je verwachtingen kan voldoen. Recensies, trailers, commentaar van anderen, boeken, enz.
Zelf heb ik de chance goed te kunnen inschatten welke films me liggen en welke niet.
Allemaal zaken die ik zoveel mogelijk mijd voor het bekijken van een film. Irritant genoeg dat je in de bioscoop van die ellenlange trailers krijgt. Halverwege sluit ik letterlijk gewoon m'n ogen, hoe idioot ik dat zelf ook mag vinden.
Daarnaast gaat het er niet om of "een film aan mijn verwachtingen voldoet", wel of dat hij echt goed genoeg is om tot aanschaf over te gaan. Al bij al heb ik een 600-tal films op 4* of hoger, daarvan zijn er maar een 125 -tal die ik effectief wil bezitten. Zelf al zou ik op basis van trailers ed een inschatting kunnen maken, dat nog zou ik per 5 DVDs maar 1 goeie kopen. Lousy stats, dure bedoening.
Dat jullie er graag een grote collectie op na houden respecteer ik, ik verwacht dan ook het omgekeerde.
Mensen warmmaken voor een product en het dan niet aanbieden gaat ook in tegen de meest gangbare vorm van marketing. Dat werkt misschien met luxeproducten, DVDs zijn dat zeer duidelijk absoluut niet.
Ik begrijp ook best dat alles zomaar gratis downloaden ook niet de ideale oplossing is, alleen is er nog steeds geen redelijke tussenweg tussen downloaden en als een bezetene DVDs aanschaffen. En zolang de filmindustrie dat gewoon bewust tegenwerkt kunnen ze m'n rug op.
Verder wil ik stellen dat ik al enkele onafhankelijke filmmakers blij heb gemaakt met mijn downloadgedrag, dus ook daar voel ik me niet al te schuldig bij.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Allemaal zaken die ik zoveel mogelijk mijd voor het bekijken van een film. Irritant genoeg dat je in de bioscoop van die ellenlange trailers krijgt. Halverwege sluit ik letterlijk gewoon m'n ogen, hoe idioot ik dat zelf ook mag vinden.
Ik laat me niet zozeer (mis)leiden door trailers. Wel door recensies van gelijkgezinden, synopsissen en objectieve parameters als regisseur, genre, ... Op basis daarvan heb ik in 99% van de gevallen een goed idee over of ik de film al dan niet goed zal vinden. Films die ik inschat als "goed" wil ik dan graag eventjes op DVD aanschaffen. Andere films kijk ik per gelegenheid, of ga ik eens huren, ...
Absoluut! Grootte doet er ook niet toe, zolang het kwalitatief maar goed zit. En alweer heb ik hierin de chance om veel horrorfilms goed (genoeg) te vinden om aan te schaffen.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Op basis van regisseur, korte teaser en poster geraak ik ook een heel eind, alleen zit er bij mij nog steeds een grote kloof tussen een film goed vinden en hem effectief willen bezitten. Een film als Crank vind ik bijvoorbeeld erg leuk om te zien, maar bezitten hoeft dan weer niet. Bij mij is die verhouding zo te zien ongeveer 1/6, dus dan wordt blind aanschaffen erg moeilijk.
Daarnaast hou ik er best van om film te kijken, over de zoektocht naar bepaalde films ben ik veel minder enthousiast. De videotheek is mij niet onbekend, maar het is doorgaans een plaats waar ik niet graag kom.
Ik blijf het gewoon erg jammer vinden dat de filmwereld geld en tijd wenst te investeren in het internet, aangezien het zich ondertussen al heeft bewezen als iets meer dan "een hype". Hun doel is om van het net een extra reclameplatform te maken voor hun films, zodat mensen nog meer gepushed worden om naar de winkel te rennen om een hopeloos laat uitgebracht DVDtje te gaan aanschaffen.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Analogie zo krom als een banaan, maar dat besefte je zelf ook al wel denk ik. Een voorstelling op locatie blijft iets geheel anders dan het kopen van een product voor thuisbezit.
Je begrijpt me blijkbaar niet. Ik zal het anders formuleren. Als je naar een theatervoorstelling gaat weet je ook niet 100% wat je van tevoren krijgt voorgeschoteld. Hetzelfde gaat op met betrekking tot een avondje bioscoop. En of je nu een film aanschaft en deze thuis bekijkt in plaats van in de bioscoop of zelfs een theatershow, bijvoorbeeld op dvd, aanschaft om deze thuis te bekijken, is dat wat ze gemeen hebben een 'voorstelling' betreft die enige 'waarde' kent.
Zo kost een kaartje voor een concert meestal meer dan een dvd, maar dat zit 'm vaak ook in de productiekosten. Voorts kost een dvd een 'x' bedrag, afhankelijk van de vraag/aanbod en tal van andere factoren. Punt is, jij als consument kunt bepalen of de 'waarde' opweegt ten aanzien wat jij wenst te krijgen, te zien en verwacht van een product, of dit dus nu een kaartje voor een voorstelling betreft of de kosten voor een dvd.
Kort gezegd, het is aan jou om te bepalen of je het waard vindt om het product aan te schaffen of niet. Dat jij hiervoor zo je eigen criteria voor stelt is niet meer dan normaal maar dat staat geheel los (!) van het argument dat het product an sich, de theatervoorstelling, de film, de dvd, eerst zich zou 'moeten bewijzen' alvorens jij besluit tot aanschaf. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld en daar ging het mij om. Niets meer en niets minder.
Nee hoor, dat doe ik vaak genoeg zelf ook. Echter ga je hier voorbij aan het punt dat werd gemaakt; er bestaan middelen om te kijken of een film je raakt of niet, of een thema je überhaupt aanspreekt of niet. Naast de 'trailers' heb je nog recensies, boeken, van horen zeggen enz.
Dat jullie er graag een grote collectie op na houden respecteer ik, ik verwacht dan ook het omgekeerde.
?
Daar gaat de discussie helemaal niet over.
Ze?
Even voor de duidelijkheid je toonzetting kan een stuk milder wanneer je schrijft: "tussenweg tussen downloaden en als een bezetene DVDs aanschaffen. "
Ten eerste, laat ik voor mijzelf spreken, ik schaf niet als een "bezetene" films aan. Ja, ik heb een grote collectie maar daar gaat de discussie helemaal niet over en al helemaal niet over het al dan niet frequent aanschaffen van dvd's.
Voorts stel je zelf in deze context dat je nimmer vaak een dvd zou kopen, zelfs al zou je alle middelen hebben. Dus wat maakt het dan nog uit wat 'anderen' aanschaffen?
Je draait eromheen. Dat is hier niet de issue namelijk.
Je begrijpt heus wel dat wanneer 'iedereen' zou downloaden, als dat zogezegd de 'norm' zou zijn, dat onafhankelijke filmmakers veel moeilijker aan hun budget kunnen komen omdat de lat van het eisenpakket c.q. voorwaarden voor het verstrekken van leningen een stuk hoger zullen liggen omdat er dan sprake is van een aanzienlijk inkomstenderving.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Ik blijf het gewoon erg jammer vinden dat de filmwereld geld en tijd wenst te investeren in het internet, aangezien het zich ondertussen al heeft bewezen als iets meer dan "een hype". Hun doel is om van het net een extra reclameplatform te maken voor hun films, zodat mensen nog meer gepushed worden om naar de winkel te rennen om een hopeloos laat uitgebracht DVDtje te gaan aanschaffen.
Dat is niet correct.
De grote film-studio's investeren juist tientallen miljoenen in internet en dat neemt alleen maar toe. Niet louter voor reclame doeleinden maar juist om het totaalproduct, de films, als een compleet product via streaming internet aan de man te verkopen.
Warner Brothers to Offer Online Rentals Alongside DVD Releases
Disney: 4 Million iTunes Movies Sold
Voorts heeft elk zelf respecterende kabelbedrijf al 'deals' afgesloten met filmmaatschappijen om films via een 'kastje' digitaal bij de consument thuis aan te bieden tegen de betaling van een paar euro's. De films kunnen zelfs opgeslagen (opgenomen) worden om deze voorts op dvd te branden zodat de film ook elders gezien kan worden.
Dat de filmwereld geld en tijd wenst te investeren in het internet raakt kant noch wal.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Voor veel producten is dat absoluut niet de omgekeerde wereld. Als je alleen maar al kijkt naar de muziekwereld zie je dat zij al een stuk verder staan. Op 3 voor 12 kan je gewoon gratis en legaal het hele album beluisteren.
Dat jij graag in recensies en boeken duikt om te kijken welke films je wil aanschaffen is best, ik heb al duidelijk gemaakt dat ik zulke zaken niet wil doen aangezien mijn kijkplezier daarvan vermindert, én omdat het geen garantie tot goede aanschaf is. Het gaat er niet over een film aanspreekt, wel of een film het waard is aan te schaffen. En dat hangt jammer genoeg van de film in zijn geheel af.
Moest ik niet meer in staat zijn te downloaden, dan zou ik waarschijnlijk amper nog een DVDs kopen ...
Daarbij lijk het er sterk op dat jij aanneemt dat mensen die film downloaden niks kopen. Zeker in het geval van independent en moeilijk te financieren werk is het internet een ideaal medium of je film te verspreiden. En nét fans van zulke films zijn best bereid om na het downloaden de film aan te schaffen als ze hem goed genoeg vinden.
Het download probleem situeert zich eerder bij de Iron Man ea blockbuster fans. Die downloaden zoals ze anders naar de bioscoop gaan. Niet voor de film maar voor een avondje uit.
Punt blijft dat de filmindustrie gewoon niet bereid is mee te gaan met z'n tijd, getuige zaken al het eerder genoemde Bubble geval. Aangezien er voor mij geen degelijke alternatieven zijn, blijf ik gewoon lekker downloaden en films aanschaffen die het waard zijn om aangeschaft te worden.
Nog niet het budget van 1 serieuze blockbuster maw ?
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Voor veel producten is dat absoluut niet de omgekeerde wereld. Als je alleen maar al kijkt naar de muziekwereld zie je dat zij al een stuk verder staan. Op 3 voor 12 kan je gewoon gratis en legaal het hele album beluisteren.
Klopt, maar hier wordt toestemming voor gegeven, vaak met als doelstelling meer bekendheid te werven. Je ziet zelfs bands die hun gehele CD op het internet aanbieden. Maar dat betreft slechts een kleine marge van het geheel.
Maar inderdaad, zo kan 'men' ook op de radio naar nummers luisteren om zo een goed idee te krijgen naar wat voor een soort band men luistert alvorens men bepaald om de cd aan te schaffen of om een kaartje voor het concert te kopen.
Natuurlijk liggen de zaken ook niet zwart/wit. Er wordt vaak genoeg 'gratis' producten weggegeven, zelfs dvd's, maar telkens met een vooraf bepaalde (commerciële) doelstelling. Met andere woorden, het is vaker uitzondering dan een gangbare norm.
Natuurlijk hangt dat van de film in zijn geheel af. Vaak genoeg meegemaakt dat ik 'hoge' verwachtingen had bij het zien van een bepaalde film omdat de recensies lovend waren en een totale deceptie het netto resultaat.
Recensies, boeken, van horen zeggen, enz. kan nooit de garantie bieden dat een film goed is of niet in jouw beleving uiteindelijk. Maar het geeft wel een leidraad. Soms is de naam van een regisseur al voldoende, een, als voorbeeld, verfent David Lynch liefhebber zal eerder geneigd zijn een nieuwe film van deze, terecht, gelauwerde regisseur te bekijken dan iemand die zijn werk bijvoorbeeld niet kent. Gewoon om het gegeven dat de persoon in kwestie wellicht bekend is met eerdere producties.
M.a.w. zo heeft iedereen zijn/haar motieven om een film te kopen of een kaartje hiervoor enz. Neemt niet weg, of jij daar nu geen gebruik van maakt of niet, dat er voldoende manieren zijn om in ieder geval een 'indruk' te krijgen van een product. Op dvd's zelf bijvoorbeeld, en zo ook online, staan vaak genoeg 'extra's' op die ook iemand kunnen prikkelen om een product nu wel of niet aan te schaffen. Een ander zal, bijvoorbeeld, geheel niet geïnteresseerd zijn in een 'extra' interview op de dvd met de regisseur of een actrice.
Moest ik niet meer in staat zijn te downloaden, dan zou ik waarschijnlijk amper nog een DVDs kopen ...
Dat is geheel aan jou om te bepalen inderdaad.
Dat stel ik nergens. Ik ga er alleen wel vanuit dat mensen die 'veel' downloaden wellicht minder geneigd zijn een film aan te schaffen. Dat lijkt mij vrij logisch. De animo ligt immers een stuk lager als je een film al in je bezit hebt, in dit geval als bijvoorbeeld een divx.
Maar ook hier telt dat de zaken niet zo zwart-wit liggen. Ik geloof best dat iemand die veel download heus ook wel overgaat tot het aanschaffen van dvd's. Maar dat is niet de issue, de issue is dat jij stelt dat je eerst wilt weten of je 'waar' voor je geld krijgt. Om dit als vermeend argument te gebruiken om eerst een film te downloaden vind ik nu juist klinken een kromme redenatie. Krom omdat je dan in feite stelt dat je eerst een film wenst te zien om dan pas te bepalen of je hier geld voor over hebt. Als dat de norm zou zijn heeft de film industrie geen bestaansrecht meer.
Maar dat is dus serieus nonsens. Zie mijn links.
Nog niet het budget van 1 serieuze blockbuster maw ?
Maak er gerust honderd miljoenen dollars van. Feit is, er wordt voor astronomische bedragen in het internet geïnvesteerd om 'streaming' content aan te bieden. Je bewering klopt dus gewoon niet.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik ga er alleen wel vanuit dat mensen die 'veel' downloaden wellicht minder geneigd zijn een film aan te schaffen. Dat lijkt mij vrij logisch. De animo ligt immers een stuk lager als je een film al in je bezit hebt, in dit geval als bijvoorbeeld een divx.
Hangt van persoon tot persoon af denk ik. Ik neem geen genoegen met een downloadversie of illegale kopie van een film die ik goed vind. Maar ik ben dan ook een "verzamelaar".