JDSsmetje schreef:
Kan best wel begrijpen als je enorm veel dvd's hebt een programma aangeschaft maar voor een gewone dvd collectie te beheren vind ik een word document al voldoende.
Zalig zijn de onwetenden. Helaas ben ik dat allang niet meer.
Ik heb een nieuwe access database gebouwd omdat de oude, vanwege de wijze van opbouw niet geheel (eigenlijk helemaal niet

) volgens de access normalisatie regels was gemaakt. Zoekqueries maken was dan ook een zware bevalling. Enfin, dit is 'em dan:
De plek waar alle magie plaatsvindt:
Het onderstaande principe van toevoegen geldt voor bijna alle velden. Stel, ik wil een nieuwe acteur toevoegen, Bij Cast dubbelklikken op een leeg veld en je krijgt een nieuw scherm voor je kiezen:
De gegevens aanvullen en een plaatje erbij:

In het veld 'gespeeld in' staan alle films in je database waarin die acteur/actrice meespeelt (te bereiken via form Cast (zie links in scherm)). Dit principe geldt ook voor regisseurs, genre, etc...
De scherm wegklikken en even in de lijst zoeken en klaar is kees. Dit geldt voor zowat alle velden behalve budget, jaar, rating en duur. Bij die velden hoef je alleen iets in te tikken en als het niet in de lijst staat, krijg je de vraag of je het wilt toevoegen. En het aantal entries is onbeperkt, dus wie wil kan de gehele cast bij een film te plaatsen.
Tweede tabblad 'Film Extra'. De bedoeling was om daarnaast personages erbij te plaatsen, maar het moet leuk blijven en geen uren duren om een filmpje in te voeren. Dus daarvan afgezien. In ieder geval biedt dit een sneller overzicht dan te moeten klikken op pijltje naar beneden (vorige scherm).
Derde tabblad Recensie. Schrijven kan je naar hartelust alsmede een cijfer geven (ik geef drie cijfers achter de komma, maar alles is natuurlijk gewoon aanpasbaar. Verborgen achter het openstaande schermpje zijn drie formules die laten zien hoeveel films je hebt gezien, hoeveel je nog moet zien en wat het gemiddelde cijfer is van alle films.
Vierde tabblad Notities is er eigenlijk vooral voor de show. Je kan wat invoeren en bij het wegklikken van de scherm wordt wat je hebt neergepend bewaard in de onderste veld met o.a. het tijdstip van invoeren erbij.
Wil je op wat grotere schaal alles invoeren? Geen probleem. Bij Database Componenten klik je op bijv Cast en je krijgt de gehele lijst te zien. Superhandig om grote overzichten snel over te zetten vanuit bijv excell.
Dat is natuurlijk wel leuk, maar dan moet je nog bij iedere film aanvinken wie erin speelt en bij duizenden films is dat geen lolletje. Geen probleem. Bij Links klik je op LinkFilmCast en je krijgt dan een lijst te zien van film en welke acteurs erin spelen. Iedere film heeft een ID en iedere acteur ook. Gewoon deze aan elkaar koppelen en klaar is kees. Een kind kan de was doen.
Het kostte twee weken zweten en heel wat frustratie, errors, databasecorruptie, etc... (en o.a. weinig films kijken), maar m.b.v. wat volhouden, het internet en goed kijken naar de opbouw van andere databases is het dan toch gelukt.
Voor wie er zelf eentje wil bouwen of wat dan ook (volledig op eigen risico natuurlijk

), is de database
hier te downloaden (Access 2007 bestand). De grootte ervan is 8 MB, maar als je posters en foto's wilt gebruiken (alles kan, niets mag en natuurlijk is alles, maar dan ook alles aanpasbaar), hou dan rekening met een explosie van de grootte. Een voorbeeld:
4000 films = 4000 posters x 20 kb (kan natuurlijk ook meer of minder) = bijna 80 MB. En als je ook nog foto's erbij wil... Enfin, ik wil dat, dus de mijne is momenteel 100MB

.