134.907 gebruikers | 85.730 films | 31.053 regisseurs | 3.508.658 berichten | 4.930.930 stemmen

DVD database software - je filmcollectie beheren

gebruiker
bericht

bericht [permalink] geplaatst op 22 maart 2009, 23:55 uur
Het lettertype is inderdaad aan de kleine kant, ikzelf heb er niet zoveel problemen mee, maar soms is het lastig te zien ja.

bericht [permalink] geplaatst op 23 maart 2009, 8:27 uur
Er had wel een bronvermelding naar MovieMeter mogen staan aangezien de films hier naartoe worden gelinked.

bericht [permalink] geplaatst op 2 mei 2009, 17:15 uur
Ik heb onlangs DVDpedia gekocht, een ideaal programma om je dvd collectie mee bij te houden. Heb toen ook meteen CDpedia en Gamepedia gekocht, echt super handig om alles zo bij te houden. Het werkt veel vlotter dan Excel want je download vaak gewoon de gegevens per dvd en hoef je niet alles handmatig in te vullen.
Oke het was niet gratis..en eigenlijk was ik op zoek naar een gratis programma, maar het is echt de moeite waard!!

Metalfist
(crew)
bericht [permalink] geplaatst op 10 mei 2009, 20:36 uur
Ik heb een tijdlang DVDProfiler gebruikt maar dat werkte toch niet zo goed dus ik hou het nog altijd met mijn excell file. Daarstraks Personal Video Database eens uitgetest maar dat sloeg helemaal tegen. DVDPedia is dan weer alleen voor Mac dus dat is ook niets. Het beste lijkt me dat ik zelf eens maar iets ineen ga knutselen met access. Alleen geen idee hoe ik aan zoiets zou moeten beginnen.

bericht [permalink] geplaatst op 28 mei 2009, 14:34 uur
In Film > Algemeen > Met wat voor programma maken jullie een filmlijst op de pc?:

ik zou graag mijn filmlijst op de pc zetten
maar het zou een program moeten zijn die de films automatisch alfabet rangschikt en automatisch nummert
hebben jullie ideeén?

bericht [permalink] geplaatst op 28 mei 2009, 15:25 uur
Je kan met Excel eenvoudig een lijst maken en die automatisch laten nummeren en sorteren op naam. Daarnaast kan je al je filmdata ook in een database (bijv. Access) stoppen; met query's kan je vervolgens alles doen met die gegevens (sorteren op bijv. jaar of speelduur; alleen specifieke data tonen; etc.).

bericht [permalink] geplaatst op 28 mei 2009, 16:07 uur
Wat Baldur zegt.

bericht [permalink] geplaatst op 28 mei 2009, 16:34 uur
ok ik ga proberen excell eens uit te dokteren , merci

bericht [permalink] geplaatst op 28 mei 2009, 16:36 uur
Ik maak het gewoon met Excel. Titel invoeren, genre invoeren en klaar. Vind het ook leuk om te doen.

Maar je hebt ook van die special programma's hiervoor dat alle informatie bv overgenomen wordt uit MM.

kappeuter
(moderator)
bericht [permalink] geplaatst op 28 mei 2009, 19:33 uur

dragje
bericht [permalink] geplaatst op 28 mei 2009, 20:44 uur
angeltje86 schreef:
Ik heb onlangs DVDpedia gekocht, een ideaal programma om je dvd collectie mee bij te houden. Heb toen ook meteen CDpedia en Gamepedia gekocht, echt super handig om alles zo bij te houden. Het werkt veel vlotter dan Excel want je download vaak gewoon de gegevens per dvd en hoef je niet alles handmatig in te vullen.
Oke het was niet gratis..en eigenlijk was ik op zoek naar een gratis programma, maar het is echt de moeite waard!!

Sluit ik me geheel bij aan. Sterker nog, DVDPedia is voor de Mac veruit het beste programma om je dvd collectie bij te houden.

Met 1 druk op de knop staat de lijst niet alleen online bijgewerkt ( zie hier ) maar met 1 druk op de knop staat die hele verzameling met illustratie en beschrijving ook op mijn i-phone zodat ik niet per ongeluk een film, bijvoorbeeld, tweemaal zou kopen als ik in de winkel sta.

Daarnaast zit er ook nog een "uitleen" lijst bij zodat je kunt zien aan wie en wanneer je een film hebt uitgeleend met de mogelijkheid dat het programma die persoon na een 'x' moment een mailtje stuurt...

Echt een heerlijk programma om mee te werken.

bericht [permalink] geplaatst op 21 augustus 2009, 2:56 uur
Kan best wel begrijpen als je enorm veel dvd's hebt een programma aangeschaft maar voor een gewone dvd collectie te beheren vind ik een word document al voldoende.

bericht [permalink] geplaatst op 27 september 2009, 15:46 uur
JDSsmetje schreef:
Kan best wel begrijpen als je enorm veel dvd's hebt een programma aangeschaft maar voor een gewone dvd collectie te beheren vind ik een word document al voldoende.
Zalig zijn de onwetenden. Helaas ben ik dat allang niet meer.

Ik heb een nieuwe access database gebouwd omdat de oude, vanwege de wijze van opbouw niet geheel (eigenlijk helemaal niet :P) volgens de access normalisatie regels was gemaakt. Zoekqueries maken was dan ook een zware bevalling. Enfin, dit is 'em dan:

De plek waar alle magie plaatsvindt:
(afbeelding)

Het onderstaande principe van toevoegen geldt voor bijna alle velden. Stel, ik wil een nieuwe acteur toevoegen, Bij Cast dubbelklikken op een leeg veld en je krijgt een nieuw scherm voor je kiezen:
(afbeelding)

De gegevens aanvullen en een plaatje erbij:
(afbeelding)
In het veld 'gespeeld in' staan alle films in je database waarin die acteur/actrice meespeelt (te bereiken via form Cast (zie links in scherm)). Dit principe geldt ook voor regisseurs, genre, etc...

De scherm wegklikken en even in de lijst zoeken en klaar is kees. Dit geldt voor zowat alle velden behalve budget, jaar, rating en duur. Bij die velden hoef je alleen iets in te tikken en als het niet in de lijst staat, krijg je de vraag of je het wilt toevoegen. En het aantal entries is onbeperkt, dus wie wil kan de gehele cast bij een film te plaatsen.
(afbeelding)

Tweede tabblad 'Film Extra'. De bedoeling was om daarnaast personages erbij te plaatsen, maar het moet leuk blijven en geen uren duren om een filmpje in te voeren. Dus daarvan afgezien. In ieder geval biedt dit een sneller overzicht dan te moeten klikken op pijltje naar beneden (vorige scherm).
(afbeelding)

Derde tabblad Recensie. Schrijven kan je naar hartelust alsmede een cijfer geven (ik geef drie cijfers achter de komma, maar alles is natuurlijk gewoon aanpasbaar. Verborgen achter het openstaande schermpje zijn drie formules die laten zien hoeveel films je hebt gezien, hoeveel je nog moet zien en wat het gemiddelde cijfer is van alle films.
(afbeelding)

Vierde tabblad Notities is er eigenlijk vooral voor de show. Je kan wat invoeren en bij het wegklikken van de scherm wordt wat je hebt neergepend bewaard in de onderste veld met o.a. het tijdstip van invoeren erbij.
(afbeelding)

Wil je op wat grotere schaal alles invoeren? Geen probleem. Bij Database Componenten klik je op bijv Cast en je krijgt de gehele lijst te zien. Superhandig om grote overzichten snel over te zetten vanuit bijv excell.
(afbeelding)

Dat is natuurlijk wel leuk, maar dan moet je nog bij iedere film aanvinken wie erin speelt en bij duizenden films is dat geen lolletje. Geen probleem. Bij Links klik je op LinkFilmCast en je krijgt dan een lijst te zien van film en welke acteurs erin spelen. Iedere film heeft een ID en iedere acteur ook. Gewoon deze aan elkaar koppelen en klaar is kees. Een kind kan de was doen.
(afbeelding)

Het kostte twee weken zweten en heel wat frustratie, errors, databasecorruptie, etc... (en o.a. weinig films kijken), maar m.b.v. wat volhouden, het internet en goed kijken naar de opbouw van andere databases is het dan toch gelukt.

Voor wie er zelf eentje wil bouwen of wat dan ook (volledig op eigen risico natuurlijk ;) ), is de database hier te downloaden (Access 2007 bestand). De grootte ervan is 8 MB, maar als je posters en foto's wilt gebruiken (alles kan, niets mag en natuurlijk is alles, maar dan ook alles aanpasbaar), hou dan rekening met een explosie van de grootte. Een voorbeeld:

4000 films = 4000 posters x 20 kb (kan natuurlijk ook meer of minder) = bijna 80 MB. En als je ook nog foto's erbij wil... Enfin, ik wil dat, dus de mijne is momenteel 100MB :P .

bericht [permalink] geplaatst op 30 september 2009, 11:33 uur
Ik zoek een programma waarmee ik een hele collectie dvd's kan toevoegen, ook per categorie.
En dan dat ik de collectie op bijv. internet kan zetten, of een andere mogelijkheid dat andere mensen de collectie ook kunnen bekijken.
Welk programma kan ik dan het beste gebruiken?

Pastichio Rocker
bericht [permalink] geplaatst op 30 september 2009, 12:07 uur
Excel :)

bericht [permalink] geplaatst op 30 september 2009, 12:15 uur
MariekevdV schreef:
Ik zoek een programma waarmee ik een hele collectie dvd's kan toevoegen, ook per categorie.
En dan dat ik de collectie op bijv. internet kan zetten, of een andere mogelijkheid dat andere mensen de collectie ook kunnen bekijken.
Welk programma kan ik dan het beste gebruiken?

http://www.griffith.cc/

Open Source, en dus gratis en vrij van reclame en beperkingen.
Draait onder Windows, Mac en Linux!

bericht [permalink] geplaatst op 28 oktober 2009, 14:24 uur
Misschien is het niet de perfecte oplossing maar je kan ook eens kijken op F!lm Freak.biz deze zijn nu al een aantal maanden bezig en het begint er steeds beter uit te zien.

Ze hebben zelfs nog Laserdisc's erbij staan, wat ik op zich wel grappig vind. De voorloper van de DVD.

Kost 10tje maar dan krijg je wel een eigen database en dan kan je wel makkelijk films toevoegen en dan ook bewerken en aanpassen. Op zich wel een mooie website.

bericht [permalink] geplaatst op 29 november 2009, 1:39 uur
@ Legan: De onwetenden ?

bericht [permalink] geplaatst op 1 februari 2010, 11:30 uur
Zijn er hier ook mensen die niet (enkel) een lijst maken van alle DVDs die ze bezitten, maar ook gewoon van alle films die ze gezien hebben?

Zo ja, welk programma gebruiken jullie dan?

Ik kan me namelijk voorstellen dat Moviemeter misschien niet altijd zal blijven bestaan en dan zou ik toch graag ergens offline een overzicht hebben van alle films die ik gezien heb.

bericht [permalink] geplaatst op 13 april 2010, 15:20 uur
Ik heb dit topic even doorgelezen en toch wil ik graag weten wat het makkelijkste programma is voor mij,

ik wil alleen maar een simpel overzicht van al mijn dvd's en eventueel kunnen zien/aangeven welke er uitgeleend zijn.. Of is het dan toch handiger om dit zelf in excel te doen? (Ik ben daar absoluut geen held in)..

Om het geheel wat makkelijker te maken, ik heb een laptop met Vista, en de volgende programma's staan klaar om geïnstalleerd te worden:

-DoBs
-All My Movies
-DVD Profiler
-Griffith
-Personal Video Database

Ik hoor graag van jullie!

bericht [permalink] geplaatst op 13 april 2010, 15:30 uur
Ik gebruik Movie Collector, een applicatie van Collectorz.com.

Het heeft een uitgebreide 'loan manager' waarin je kan aangeven wat uitgeleend is, aan wie en de duur (en evt. tijdsoverschrijding).

Daarnaast maakt het je leven ook wat gemakkelijker doordat je barcodes kan invoeren (handig voor alt. edities van films) en haalt het haar info uit imdb.

bericht [permalink] geplaatst op 20 april 2010, 14:48 uur
Ik hoop niet dat dit als spam wordt aangezien...

Ik ben momenteel bezig met een online dvd database...

dvdcollector

Momenteel is het mogelijk om jezelf voor een testaccount aan te melden, heb je serieus interesse, mail me dan op info@dvdcollector.nl

bericht [permalink] geplaatst op 6 mei 2010, 21:27 uur
Hah! DVD collectie up to date houden. Al jaren beoefen ik deze sport zeer fanatiek.

Vroeger alleen in word. Voor elke film de poster met daaronder een nummer en de titel.

Later, toen nog met intervocative dvd profiler gestart. Dat verliep niet zo succesvol door licentieproblemen enzo.

Tegenwoordig hou ik het op veschillende manieren bij, aangezien in de loop der jaren verschillende keren collecties zijn zoekgeraakt door crashes en dat soort dingen. Ik heb dat word documentje jaren geleden opnieuw moeten maken, ik gebruik een simpel accessbestand, natuurlijk heb ik mijn collectie hier op moviemeter staan en ik ben onlangs begonnen met, nu onder invelos, dvd profiler.

Denk niet dat ik ooit nog opnieuw moet beginnen hehe

bericht [permalink] geplaatst op 13 juni 2010, 12:43 uur
Ik begrijp niet dat er niet zoveel gebruik van Ant Movie Catalog gebruik maken. Het is gratis en zeer gebruiksvriendelijk, ik heb er mijn hele collectie mee aangelegd en dat zijn er vele, vele duizenden!
Werkt perfect met oa. moviemeter maar ook andere sites, je kunt ook op diverse sites informatie over films inwinnen en het copieren/plakken in Ant Movie Catalog als er geen info in betreffende film sites te vinden is bijv. natuur series, tv series of adult films.
Verder kun je de aangemaakte info weer opzoeken onder steekwoorden, jaartal, acteur, director, genre of zelfs bekijken aan wie je een bepaalde dvd hebt uitgeleend en dat allemaal met een gratis programma die overzichtelijker is dan zijn betaalde.

bericht [permalink] geplaatst op 13 juli 2010, 20:23 uur
In Filmdragers > Apparatuur > GEZOCHT: Software voor dvd collectie:

Ik ben op zoek naar software om een (flinke) dvd collectie in op te slaan.

- Liefst gratis
- Mogelijkheid om online informatie op te halen (Moviemeter.nl?)
- Bij voorkeur Nederlandstalig

Tevens wil ik graag dat filmtitels die beginnen met 'A' of 'The' gewoon bij de A of de T terechtkomen. Dus "A midsummer murder" graag bij de A en niet opgeslagen als 'Midsummer murder, a"
En "10 things I hate about you" bij de T (Ten things I hate about you).

Lastig? Ik weet het, daarom roep ik jullie expertise ook in..

bericht [permalink] geplaatst op 13 juli 2010, 20:25 uur
Wat dacht je van moviemeter zelf? Geen optie?

Anders ken ik nog collectorz en allmymovies.

bericht [permalink] geplaatst op 17 juli 2010, 15:21 uur
Niet gratis, wel online gegevens ophalen; Collectorz. Ik gebruik het zelf ook (de muziek-variant).

bericht [permalink] geplaatst op 12 september 2010, 13:44 uur
Beste,
Is er iemand van jullie die weet hoe je zelf filmgegevens kan maken' b.v. in word of excel of een ander programma, en deze dan koppelen aan windows media center. Zou handig zijn om zelf gemaakte films te voorzien van bijkomende gegeven,s of gegevens die je alleen in het engels vindt, te veranderen in het nederlands.
Met dank,
Groetjes....Johnny

bericht [permalink] geplaatst op 18 september 2010, 12:38 uur
Eric's Movie Database is gratis software waarin je een filmcollectie kan beheren. Gebruik het zelf al 2 jaar en bevalt perfect. Het programma maakt gebruik van vooral gebruik van de imdb site om informatie op te halen, maar je kan in de instellingen ook kiezen voor moviemeter.

Verder heb je de mogelijkheid om voorvoegsels (the, a etc.) bij filmtitels wel of niet weer te geven en kan je ook allerlei gegevens exporteren naar bv. word. Kortom prima programma dat heel simpel werkt en toch vele mogelijkheden biedt. Mijn collectie bevat inmiddels ruim 700 films en toch is het makkelijk zoeken in de database.

Voor een recensie, zie:

EMDB (Eric's Movie Database) - Computer!Totaal - computertotaal.nl

Het eindoordeel van computertotaal:

EMDB heeft een eenvoudige en overzichtelijke interface.

EMDB 0.59
Prijs Gratis
Taal Nederlands
Medium 824 KB download
OS Windows 2000/XP/Vista
Systeemeisen Pentium 667 MHz, 64 MB geheugen, 2 MB harde-schijfruimte
Maker Wicked & Wild Inc
Oordeel 9/10

Pluspunten
Volledig gratis
Gebruiksvriendelijk
Nederlandse versie
Uitgebreide database

Minpunten
Geen datum instellen bij uitleenfunctie (inmiddels opgelost)

bericht [permalink] geplaatst op 12 oktober 2010, 22:13 uur
Legan schreef:
Voor wie er zelf eentje wil bouwen of wat dan ook (volledig op eigen risico natuurlijk ;) ), is de database hier te downloaden (Access 2007 bestand).

Aangezien deze link niet werkt en Legan zich uit heeft geschreven, iemand misschien een link waar ik een dergelijke database in elkaar kan zetten?