MENU

2,44

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Jaden Smith, Will Smith en Sophie Okonedo

Duizend jaar nadat catastrofale gebeurtenissen de mens gedwongen hebben om de Aarde te verlaten is Nova Prime de nieuwe thuishaven van de mensheid geworden. De legendarische generaal Cypher Raige keert terug naar huis na een lang dienst. Hij is vervreemd geraakt van zijn gezin, maar is klaar om zijn vaderrol voor zijn dertienjarige zoon Kitai op zich te nemen. Wanneer een asteroidestorm het vaartuig van Cypher en Kitai beschadigt, maken ze een noodlanding op de voor hen onbekende en gevaarlijke Aarde.

avatar van Noodless
geplaatst op 18 november 2013, 18:22 uur, permalink
Zeer matig verhaal waarbij de intro je volledig weg blaast met al die info. De beelden zijn best wel mooi, maar dat kan het gebrek aan spanning en een saai verhaal niet verdoezelen.
Ook het acteerwerk wringt door het gebruik van mimiek die veel in herhaling valt.
Het slot stelt ook wat teleur. 5/10

avatar van fritsje
geplaatst op 28 november 2013, 20:20 uur, permalink
wat een bagger ! duf,saai en voorspelbaar.en dan dat semimilitaire gewauwel tussen vader en zoon, de SS meets afro-americain.vind die zoon het nog ongelooflijk dat hij niet bevorderd wordt tot de elite rangers ,ja nogal wiedes, wat wil je met zo een huilebalk !!!nee absolute flop.

avatar van Drifter
geplaatst op 2 december 2013, 23:48 uur, permalink
Geweldige film. Leuk idee over back to earth, zeker als je het vanuit de emigranten bekijkt.
Effecten zijn best aardig, vreemd genoeg kan alles niet in werkelijkheid, misschien is het een film?

Waardeloos dat iedereen hier gaat oordelen over de zoon van... , probeer het wat los van elkaar te zien.

avatar van arno74
geplaatst op 3 december 2013, 15:34 uur, permalink
Going down with bingo power

Ontzettend slechte dialogen en teksten, ontzettend slecht acteerwerk, slechte regie, slecht en leeg verhaal, traag, saai en voorspelbaar verloop, eentonig, flauw, en niet meeslepend.

Een knappe prestatie om zo'n slechte film te maken.

geplaatst op 10 december 2013, 10:45 uur, permalink
Wat een tegenvaller dit zeg....... Slecht uitgewerkt. 2 sterren omdat de soundtrack wel goed hard was.

geplaatst op 16 december 2013, 23:27 uur, permalink
Gewoon zeer matig.

avatar van Sammetje73
geplaatst op 29 december 2013, 10:54 uur, permalink
kijkt lekker weg, maar niet hoogstaand

avatar van DjFrankie
geplaatst op 4 januari 2014, 22:22 uur, permalink
Kleine rolbezetting buiten de fam Smith.
Mooi zijn de natuurbeelden, maar dit is geen kaskraker.

geplaatst op 12 januari 2014, 14:42 uur, permalink
'k Geef het toch nog een 3,5. Omwille van Will Smith en ook z'n zoon Jaden, die doet het wel goed, maar wat is er met z'n taal , lijkt wel een spraakgebrek? Smith is ťťn van m'n favoriete acteurs. Het begin van de film was niet nodig en langdradig, ze hadden dit beter met een paar korte flash- backs uitgewerkt , ook het crashen. Beter was geweest om de film te starten na het crashen. Bijvoorbeeld Will Smith wordt wakker van de pijn en beseft nog niet goed wat 'm overkomen is......Want 'k vind dan ook dat de tocht en het avontuur van z'n zoon veel te abrupt eindigt, 't zou een heel stuk langer mogen geweest zijn, Dat met die vogel mocht er uit , leuker was geweest een mens of een of andere alien die hem te hulp komt.

avatar van raizeredge
geplaatst op 12 januari 2014, 22:40 uur, permalink
Weinig soeps deze film! een halve ster extra van wegen de soms toch mooie beelden. Misschien had ik beetje te hoge verwachtingen voor de film maar hij kon me niet echt pakken.

avatar van schram101
geplaatst op 13 januari 2014, 22:51 uur, permalink
Bij velen heeft Night Shyamalan zijn status ondanks enkele toptitels als The Sixt Sense al verspeeld. Zover was ik nog nooit gekomen omdat hij dat niet verdiende. Vond ik. Misschien moet ik daar maar van terug komen. After Earth is namelijk niet matig, het is een debacel. Ondanks de aanwezigheid van Will Smith, wat ik over het algemeen een prima acteur vind, is het helemaal niets. Leeg. Zielloos. Slecht. Een flauw plot, dat geen seconde spannend wordt, matige effecten, doelloze flashbacks, crappy diaologen en een Razzie-waardige rol voor Smith junior.

Achteraf is het trouwens onbegrijpelijk dat dit maar 100 minuten geduurd heeft, waar het als minimaal twee uur speelduur voelde.

geplaatst op 4 februari 2014, 9:53 uur, permalink
In het vliegtuig gezien...heb mijn vlucht zeker niet dragelijker gemaakt.
Het zoontje moet maar lekker een ander vak gaan leren. Niets aan!

geplaatst op 5 februari 2014, 12:26 uur, permalink
Ondanks de lage beoordeling op IMDB heb ik me prima vermaakt, ik vond alleen het einde raar

avatar van Velazques
geplaatst op 15 februari 2014, 12:01 uur, permalink
Een 1 voor de moeite. Film toont aan waar Will Smith problemen mee heeft. Slecht script, camera werk matig.

avatar van aspers
geplaatst op 25 februari 2014, 11:50 uur, permalink
Had echt het beste voor met deze familie Smith film van Shyamalan. Ik wou het de beste man zo graag gunnen... maar helaas.

Kort samengevat:
over-acting van junior (die wenkbrauwen...
), langdradig, voorspelbaar, flashbacks die totaal geen lading/doel hebben en blijkbaar was er geen budget meer voor een normaal einde.

avatar van Filmkriebel

geplaatst op 2 maart 2014, 7:52 uur, permalink
Topkandidaat voor de razzies

avatar van Mochizuki Rokuro

geplaatst op 2 maart 2014, 8:55 uur, permalink
Ze zijn zelfs al uitgereikt vannacht...
Razzies voor vader en zoon Smith - NOS Nieuws

avatar van arno74
geplaatst op 2 maart 2014, 10:22 uur, permalink
Ouch, da's toch een harde klap voor vader en zoon, het zal ze niet koud laten, net als alle kritiek op deze film. Hoop vooral dat Jaden daar een beetje mee om kan gaan, vast niet makkelijk voor een tiener. Deze film heeft zijn carriere vast ook geen goed gedaan.

avatar van Decec
geplaatst op 29 maart 2014, 10:10 uur, permalink
Uitstekend Actie/Avontuur/SF film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Will Smith...
Uitstekend mooi gemaakte SF....
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi landschap...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digtial 5.1)...
Heerlijk genoten...
SF is voor mij meer goede smaak!

avatar van frolunda
geplaatst op 25 april 2014, 2:02 uur, permalink
Flauwe eco sciencefiction waarbij het matige acteren van Jaden Smith zelfs irritatie oproept.Een paar spannende scenes en wat mooie beelden van de natuur is alles wat ons rest.

avatar van U96
geplaatst op 2 mei 2014, 2:50 uur, permalink
wat betreft het decor is de film echt wel top maar dat is dan ook het enigste voor de rest een heel saaie film.....

avatar van tommykonijn
geplaatst op 9 mei 2014, 15:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ook ik had na de trailer nog niet eens de slechtste verwachtingen van After Earth. De film werd neergesabeld door de critici en met name bij Jaden Smith zou het probleem zitten. Jammer dat je na al die berichten automatisch niet echt meer zin krijgt in de film. Het is echter nog meer jammer dat die slechte commentaren voor het grootste deel waar blijken te zijn.

De introductie is zo slecht nog niet. Tot en met de crash vond ik het er allemaal degelijk uitzien en had ik stiekem verwacht dat me een geweldig spektakel te wachten stond. Maar zodra Jaden Smith alleen door de jungle begint te wandelen, begint die hoop te vervallen. Het is al tig keer voor mij gezegd, maar het wordt binnen niet al te lange tijd duidelijk dat hij niet goed bezig is hier. In The Pursuit of Happyness en het deel wat ik van The Karate Kid gezien heb had ik geen last van hem, maar hier valt hij op een aantal momenten flink door de mand. Voornamelijk het stuk bij de waterval was vreselijk. In het begin viel het nog wel mee, maar halverwege de film was hij een storende factor geworden. Echter is het niet alleen Jaden die er niet veel van bakt; ook vader Smith heb ik beter gezien.

Het grootste mankement vond ik nog wel dat het verhaal gewoon niet interessant is. Je zou denken dat er een hoop alienachtige figuren rondlopen of op z'n minst dat Jaden alles op alles moet zetten. Dat gebeurt ook soms, maar de helft van de tijd zien we eigenlijk alleen maar Jaden wat rondlopen op een fraaie achtergrond. Dat is hetgeen wat ik het beste vind aan After Earth: de visuals. Die zien er bij vlagen gewoon goed uit. Ook de muziek van James Newton Howard is zeker een pluspunt.

Verder valt After Earth wel tegen. Er zitten een aantal vreemde plotwendingen in (Kitai faalt zowat de hele film bij alles wat hij doet, maar opeens hoort hij een paar zinnetjes van zijn pa in zijn hoofd en heeft hij dat gedrocht binnen no time uitgeschakeld). De weinige gebeurtenissen zorgen ervoor dat ik me als kijker toch niet constant heb weten te vermaken. Ik had graag het tegendeel vertelt, maar al met al is het een relatief saaie sciencefictionfilm geworden.

avatar van blurp194
geplaatst op 25 mei 2014, 21:59 uur, permalink
Wat een zouteloze boel. Geen enkele spanning, zelfs tijdens de gevechten komt er geen grammetje emotie los. Het idee van vader en zoon in een film zou iets kunnen toevoegen als er ook een soort van interactie tussen die twee is, maar daar is ook al nauwelijks sprake van. Zo spannend als een telefoongesprek over het weer. En niet alleen bij zoontje Smith zit het probleem, hij doet het nog niet eens onaardig vind ik. Zijn papa speelt daarentegen alsof hij al overleden is.

Meestal heb ik wel wat met films waar Will Smith in speelt. Maar wat er in deze volledig mist is humor. Misschien is dat dan de essentie.

geplaatst op 8 juni 2014, 23:33 uur, permalink
Wonder boven wonder boekt Shyamalan nog enige vooruitgang. Hij heeft zowaar iets van zijn zelfingenomenheid laten varen. Geen wonderbaarlijke Shyamaliaanse zinsconstructies meer! Of ik heb ze niet kunnen horen. Het zou me niks verbazen dat het ook Will Smith te gortig wordt en daarom maar onverstaanbaar is gaan mompelen. Ik heb het volume van de tv twee keer zo hard moeten zetten als normaal om er nog iets uit op te pikken.

After Earth is niet zo'n drama als Signs, After Earth of The Village, maar het zit er niet ver van af. Er zit geen extreem flauwe, quasi-intellectuele of kitscherige plotwending in. Het zullen wel de eisen van de financiers geweest zijn. Nee, hier is gekozen voor een weinig subtiele ecologische boodschap. Vele (hypocriete) regisseurs hebben hun ongenoegen geuit over hoe mensen met de natuur omgaan en dus wil Shyamalan niet achterblijven.

Toch is Shyamalan het niet helemaal verleerd hoor. De aandacht ligt vooral op een extreem ongeÔnteresseerde Will Smith en een (inderdaad) afschuwelijk acterende Jaden, maar daar waar ruimte is, plaatst het wonderregisseurtje graag nog even een net zo matig acteur uit eigen land. Ik moest even lachen en wilde bijna applaudiseren toen na enkele minuten een middelmatige Indiase acteur in beeld kwam. Dat kan alleen in een film van Shyamalan. Evenals een verzameling rommelige gebeurtenissen waar een beetje scriptschrijver al een hoop vraagtekens moet hebben. Ik ben benieuwd hoe lang Shyamalan door mag gaan met deze geldverkwisting.

geplaatst op 23 juli 2014, 15:16 uur, permalink
Wat een dramatische B-film en Wil Smith onwaardig. Amateuristische decors en GTST nivo acteerwerk.

Meer kan ik er niet van maken.

geplaatst op 23 juli 2014, 16:42 uur, permalink
RuudC schreef:
Dus After Earth is niet zo'n drama als After Earth. Leg uit!

geplaatst op 23 juli 2014, 16:46 uur, permalink
Hmm, ik vermoed dat ik daar Unbreakable wilde neerzetten...

Scherpe observatie!

geplaatst op 23 juli 2014, 16:48 uur, permalink
Kappeuter corrigeert het wel voor je.

geplaatst op 23 juli 2014, 16:52 uur, permalink
Oh, maar voor wie het wil weten, staat het er nu. Weliswaar eronder, maar het is voor mij al gecorrigeerd.

geplaatst op 23 juli 2014, 16:54 uur, permalink
Ok, mijn idee was, ik meld het even aan je, geef jij kappeuter de opdracht het te corrigeren en delete ik vervolgens al mijn berichten over deze kwestie.

geplaatst op 23 juli 2014, 17:16 uur, permalink
hehe, thanks, maar vergissen is menselijk. Ik schaam me er niet voor dat ik in het enthousiasme van het schrijven fouten maak.

avatar van DaniŽl44
geplaatst op 26 juli 2014, 21:01 uur, permalink
Geen slechte film en ook niet slecht geacteerd. Maar het was nou niet echt bijzonder. Af en toe saai en voorspelbaar. Het vond wel plaats in een mooie omgeving. Een redelijke Science-Fiction film.

avatar van Elineloves
geplaatst op 13 augustus 2014, 10:03 uur, permalink
Gaap.

Mijn hemel, zelfs op de poster trekt dat kind een geslagen honden gezicht, alsof 100 minuten kijken naar zo'n gezichtsuitdrukking niet erg genoeg was.

Niet wat ik verwacht had. Zie papa Will wel graag spelen, dus had niet verwacht dat het zo'n snoozefest zou worden, maar helaas dus wel. Het verhaal had potentie, maar de uitwerking.. een kwartier voor de aftiteling vielen mijn ogen dicht en had ik -achteraf teruggekeken- niks gemist wat de film nog had kunnen redden.

Het geforceerde vader zoon verhaal sprak me niet aan en in tegenstelling tot The Karate Kid werkte Jaden me op mijn zenuwen. Het gebrek aan emotie maakt hem ongeloofwaardig en hij was niet geschikt voor een rol als deze. De spanning ontbreekt ook volledig, waardoor de kijker nog verder weg komt te staan en volledig de binding met de personages verliest.