MENU

2,87

Drama / Romantiek

geregisseerd door Terrence Malick
met Ben Affleck, Rachel McAdams en Javier Bardem

Geliefden Neil (Ben Affleck) en Marina (Olga Kurylenko) hebben zich teruggetrokken op een Frans eiland waar ze genieten van elkaar en hun ongelukkige verleden achter zich proberen te laten. Neil denkt met Marina de vrouw van zijn dromen te hebben gevonden, en belooft haar eeuwige trouw. Als twee jaar later de liefde wat verwatert, ontmoet Neil zijn oude vlam Jane (Rachel McAdams). De twee worden hopeloos verliefd en dat brengt Neil in een lastige positie. Marina twijfelt ondertussen aan haar liefde voor Neil en vraagt priester Father Quintana (Javier Bardem) om advies. Father Quintana is zelf in conflict met zijn geloofsovertuiging, hij voelt niet meer de toewijding die hij in de begindagen had. Neilís tweestrijd met de twee vrouwen en Father Quintanaís strubbelingen met het geloof zorgen ervoor dat beiden met verschillende vormen van liefde leven.

276 BERICHTEN22 MENINGEN

avatar van wendyvortex
geplaatst op 1 november 2014, 20:19 uur, permalink
Eerst even een kleine opmerking over de plotomschrijving op de DVD van A-film, het is maar hoe je het interpreteert, maar denk niet dat de film zich afspeelt op een Frans eiland, dat zou althans een vreemde omschrijving zijn voor de Verenigde Staten. Weliswaar komen we even op een Frans eiland, maar grotendeels de VS dus.
Terrence Malick gaat in deze wonderschone film weer door in de losse verteltrant van "The Tree of Life", maar waar deze een giga-publiek wist te bereiken ging "To the Wonder" tamelijk geruisloos voorbij.
Voor het grote publiek dat op een fijn Libelle-drama zit te wachten zal de film ook een flinke kluif worden, Malick vertelt met sfeer, met grootse cinematografie en door de relevante fragmenten uit de relatie tussen Affleck en Kurylenko te laten zien. Dat levert op een film die we zo morgen weer op kunnen zetten en die misschien nog groeipotentieel zou kunnen hebben.
Voorlopig houden we het op een top-Malick-film, net als alle andere films die we van hem zagen.

avatar van wibro
geplaatst op 3 november 2014, 10:54 uur, permalink
Kon "The Tree of Life" na herziening bij mij niet in waardering (3,0*) stijgen, deze "To the Wonder" kon dat wel. De existentiŽle thema's waar de mens in het leven doorgaans mee worstelen komen in deze film ruimschoots aan bod. Voor mij kwam het in ieder geval allemaal zeer herkenbaar over. Ook in de personages kon ik mij uitstekend inleven. Dat had ik in de verste verte niet met de personages in "The Tree of Life", waar ik mij constant ergerde aan het macho gedrag van die vader (Brat Pitt) en die rotjongens. Ook die "National Geographic" beelden hadden hoe mooi ze er ook uitzagen voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Gelukkig werd ik in "To the Wonder" hiervoor gespaard. Verder kan ik mij grotendeels vinden in de toelichting van Ik Doe Moeilijk in zijn bericht van 10 augustus 2013 met dat verschil dat ik bij existentiŽle vraagstukken liever te rade gaat bij de Deense filosoof Soeren Kierkegaerd, die voor mij een stuk helderder overkomt dan de Duitser Martin Heidegger, wiens boeken voor mij bijna onleesbaar zijn, hoewel ik wel duidelijk meen te weten wat hij nu eigenlijk bedoelt.

4,5* na herziening

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst op 4 december 2014, 17:13 uur, permalink
Malick zweeft constant met zijn camera door huizen, velden, straten, water, noem het maar op. De prachtige beelden worden mooi verweven met de muziek en als kijker dwaal je door de werelden van personages die worstelen met liefde. Met weinig woorden en veel (plotselinge) verandering in de gevoelens van de personages. De voice-over is duidelijk aanwezig, veel meer dan de sporadisch aanwezige dialogen. Malick scoort op audio-visueel vlak weer eens pluspunten, maar het geheel voelt nogal afstandelijk en koud aan. Althans dat denk ik. Het greep me niet bij de strot bij deze 1e kijkbeurt. Maar genieten is het af en toe wel hoor. Hopelijk vindt Malick wat nieuws uit met z'n volgende prent 'Knight of Cups', anders begint-ie wat in herhaling te vallen ben ik bang. Deze 'To the Wonder' wordt misschien nog wel eens herzien.

avatar van Maxie Fields
geplaatst op 30 januari 2015, 18:22 uur, permalink
Een film die zowel in Venetie als Toronto door een deel van publiek werd uitgefloten wilde ik wel eens zelf zien. Als je een romantisch drama verwacht met mooie dialogen dan snap ik wel waarom een deel van het publiek teleurgesteld voortijdig de zaal verlaat. Het plot is erg minimaal, de voice over zelfs irritant, maar visueel zit het goed in elkaar. Maar is een mooie cinematografie met een dun plot genoeg voor een film? Voor mij in ieder geval niet, heel saai in dit geval.

avatar van Pim1993
geplaatst op 24 februari 2015, 0:29 uur, permalink
Prachtig visueel literair sferisch filmpje. Maar hij sloeg bij mij de plank mis. Ondanks de mooie muziek, de adembenemende Olga Kurylenko en de fraaie beelden begonnen vele aspecten me op m'n zenuwen te werken. Het werd saai, langdradig en het viel in de herhaling. Ben Affleck is totaal nutteloos in deze film, alle pijlen zijn gericht op Kurylenko. Rachel McAdams voegt ook geen fluit toe. De karakters zijn oninteressant weggezet vergeleken met de excentrieke hoofdrolspeelster, die overigens een nogal kinderlijke en speelse rol in de voeten geschoven kreeg.

Ja, ook ik miste de dialogen. Ik kan me de gigantische eenzaamheid indenken als het 99% van de tijd stil is. Helaas met de nodige moeite zo nu en dan toch het einde bereikt, maar ik blijf qua beoordeling in het midden zitten vanwege heel veel mooie, bijzondere en kwalitatief goede elementen in de film.

avatar van SanderPuntCom
geplaatst op 7 maart 2015, 15:23 uur, permalink
Wat Pim1993 zegt is zo juist, dat er weinig aan toe te voegen is. Terrence Malick heeft er wederom iets prachtigs van gemaakt, alleen is hij vergeten het ook interessant te maken. De cinematografie laat je zweven, maar de talloze herhalingen van het prachtige camerawerk gecombineerd met mooie muziek worden op den duur eerder vervelend. Raar om te zeggen, maar het klopt.

Acteerwerk is goed van iedereen, al gaat dat hier meer over uitstraling dan echt acteren. Olga Kurylenko, waar de film zowat rond draait, wil ik wel nog eens ťcht zien acteren. Ze is alvast bijzonder knap. Met Knight of Cups heeft Terrence Malick opnieuw een paar acteurs in zijn cast zitten die over die nodige uitstraling beschikken. Heb de trailer er nog niet van gezien, ben ik ook niet van plan om te zien, maar hopelijk behoudt hij de schoonheid van To The Wonder en maakt hij er echt iets van.