134.913 gebruikers | 85.737 films | 31.053 regisseurs | 3.508.818 berichten | 4.931.308 stemmen
 

Bir Zamanlar Anadolu'da (2011)

Alternatieve titel: Once upon a Time in Anatolia 

 

Bir Zamanlar Anadolu'da (2011)
78 stemmen | gemiddelde 3,57
mijn stem:
Turkije / Bosnië-Herzegovina
Drama / Misdaad
150 minuten

geregisseerd door Nuri Bilge Ceylan
met Muhammet Uzuner, Yilmaz Erdogan en Taner Birsel

Het verhaal van een dokter en een openbare aanklager die samen gedwongen worden een nachtelijke tocht door de steppe in Anatolië te maken. Hun tocht door de steppe is gelijkaardig aan het leven in een klein dorp: er is het gevoel dat er achter elke heuvel iets anders, iets onbekends tevoorschijn zal komen, terwijl het landschap achter die heuvel steeds even monotoon blijft...

 

 

gebruiker
bericht

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 februari 2012, 7:40 uur
eRCee schreef:
Ik hou er kortom van als een regisseur me een bepaalde kant op duwt, me zijn visie laat zien, in plaats van dat hij alleen registreert en ik er zelf maar wat uit moet halen.

Vreemd dat je dan Tarkovskiy wel als voorbeeld noemt van iemand die meesterwerken maakt, want die blinkt hier nu ook bepaald niet in uit. Misschien dat dat mij op het verkeerde been zette dan.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 15 februari 2012, 8:45 uur
Waarom doet Hamlet de dingen die hij doet? Daar wordt al een paar eeuw over nagedacht. Als Shakespeare alles helemaal netjes had uitgelegd hadden we het nooit meer over dat stuk gehad. Kunst probeert iets te zeggen over menselijk handelen, en dat is niet eendimensionaal of altijd helemaal duidelijk. Het is een verdienste van grote kunst als je je toeschouwer aan het nadenken zet. Het is in de gelaagdheid, in het onbepaalde, in het debat, dat de inzichten ontstaan. Dat is vele malen interessanter dan "De regisseur vindt dit.". Je moet Ceylans werk op die manier bejegenen. Al is de gelaagdheid in Shakespeare wel groter hoor.

Terug naar de film. Misschien weet die arts op het moment dat hij dat formulier invult helemaal niet zo duidelijk waarom hij doet wat hij doet. De kijker ook niet. Ceylan laat je dus meevoelen met de protagonist. Iets wat Antonioni ook altijd doet. De verwarring van de kijker is deels dezelfde verwarring van de mensen op het scherm. Ik voel me als kijker dan serieuzer genomen dan wanneer ik aan het eind, a la Sherlock Holmes, effe krijg uitgelegd hoe het nou zit. We weten helemaal niet hoe alles zit. Dat is nou precies waarom kunst gemaakt wordt in the first place.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 februari 2012, 3:55 uur
Mochizuki Rokuro schreef:
Vreemd dat je dan Tarkovskiy wel als voorbeeld noemt van iemand die meesterwerken maakt, want die blinkt hier nu ook bepaald niet in uit. Misschien dat dat mij op het verkeerde been zette dan.

Tarkovsky is misschien niet altijd duidelijk, maar hij geeft bijvoorbeeld wel inzicht in de motieven van zijn personages. Denk aan de Emmaus-dialoog in Stalker. Daarnaast is hij geen regisseur van het minimalisme en het kale registreren, maar bevatten zijn films directieve verhaallijnen en thematiek, waarbij hij de kijker meeneemt, manipuleert en uitdaagt om over de visie die hij in de film heeft gestopt na te denken. In zijn oeuvre is het niet zo dat er wat neutrale beelden voorbij komen die je naar eigen goeddunken kan interpreteren. Extreem gezegd.

Voorbeeldje van het verschil tussen Tarkovsky en Ceylan is muziekgebruik; Tarkovsky stopt zijn films er vol mee, accentueert zodoende zaken, stuurt, probeert emotie op te wekken, Ceylan laat muziek volledig ontbreken op één moment in de auto na en creeert zodoende een steriele omgeving voor de kijker om 'eruit te halen' wat hij/zij wil.

Olaf K. schreef:
Misschien weet die arts op het moment dat hij dat formulier invult helemaal niet zo duidelijk waarom hij doet wat hij doet.

Maar wat is er dan interessant aan, dan is het toch een willekeurige handeling, eentje waarvan we zelfs de consequenties niet zien? Natuurlijk hoef het niet perse 'duidelijk' te zijn, maar geef dan bijvoorbeeld de onzekerheid en gedachten van de dokter daarover weer, op wat voor manier dan ook. In dit geval had de man die de sectie verricht bijvoorbeeld wat prikkelende vragen kunnen stellen. Ook als de arts niet weet waarom hij het doet, dan wil ik in ieder geval weten dat hij dat niet weet. Nu kan het alle kanten op: misschien heeft hij een heel duidelijk motief, dat kan dan nog een valide of een onzinnig motief zijn, misschien heeft hij geen motief. En het resultaat van zijn beslissing zien we ook niet, kortom; je kan alle kanten op met je fantasie, maar met de inhoud van de film heeft het dan nog weinig van doen.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 februari 2012, 7:08 uur
De inhoud is de mogelijheid van die fantasie, dat is een maner om het te zeggen :) Al moeten we het hier niet groter maken dan het is hoor. Wat die man ongeveer voelt en denkt is reconstrueerbaar op grond van de rest van de film. Het is voor mij totaal niet onduidelijk dat hij twijfelt.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2012, 18:27 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Olaf K. schreef:
Natuurlijk heeft het diepere redenen, en natuurlijk hebben die met die moeder en dat kind te maken. Het gaat erom, althans volgens mij he dan, datdeze man gedwongen wordt na te denken over zijn liefdesverleden, en dat van die andere man, daardoor enorm geraakt wordt (hij ziet als het ware wat de kijker heeft ontwaard: getroubleerde man-vrouw-relaties in Turkije) en in de laatste scene poogt hij iets goed te doen. Daar waar de kantjes eraf lopen de normaalste zaak van de wereld is (geen gedoe aub), is het hier een welbewuste keuze (geen onverschilligheid dus maar verschilligheid) om die moeder en dat kind ook maar een beetje te helpen door te verzwijgen dat ze die man levend begraven hebben. Als hij dat verzwijgt dan komt die moordenaar wellicht iets eerder vrij. Of weten dat die man levend begraven is wordt net teveel voor die vrouw waardoor ze zelfmoord pleegt en het kind weer de dupe wordt. Daarom zie je ze ook zo duidelijk in die laatste scene.


Wanneer de dokter aankomt op zijn bureau bekijkt hij foto's..... Een vrouw, een kind........een verloren liefde misschien? Dit roept bij hem een gevoel van pijn en medeleven op dat zijn verzwijgen tijdens de autopsie kan verklaren ?

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2012, 12:11 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ja. Zowel hij als die politie-officier hebben een dramatisch liefdesleven achter de rug. Die officier heeft niet gezien dat zijn vrouw doodongelukkig was. Van die arts weten we dat niet precies, we weten alleen dat hij er erg mee zit dat het is misgelopen en dat door de gesprekken met die officier weer aan het denken wordt gezet, waarschijnlijk over zijn eigen fouten. Kinderen zijn altijd de dupe, klinkt het nog ergens. De uitkomst is dat hij besluit, zo goed en zo kwaad als het gaat, die vrouw en dat kind te helpen. De ironie is dat hij helpt door hetzelfde te doen wat alle andere agenten eerder in die film al deden, namelijk je er met een jantje van Leiden vanaf maken. Alleen is de beweegreden hier fundamenteel anders. Daarom dat ik hierboven ook schreef: onverschilligheid wordt verschilligheid.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2012, 18:31 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Olaf K. schreef:
Ja. Zowel hij als die politie-officier hebben een dramatisch liefdesleven achter de rug. Die officier heeft niet gezien dat zijn vrouw doodongelukkig was. Van die arts weten we dat niet precies, we weten alleen dat hij er erg mee zit dat het is misgelopen en dat door de gesprekken met die officier weer aan het denken wordt gezet, waarschijnlijk over zijn eigen fouten. Kinderen zijn altijd de dupe, klinkt het nog ergens. De uitkomst is dat hij besluit, zo goed en zo kwaad als het gaat, die vrouw en dat kind te helpen. De ironie is dat hij helpt door hetzelfde te doen wat alle andere agenten eerder in die film al deden, namelijk je er met een jantje van Leiden vanaf maken. Alleen is de beweegreden hier fundamenteel anders. Daarom dat ik hierboven ook schreef: onverschilligheid wordt verschilligheid.


Ja, lijkt me een juiste en aannemelijke verklaring ^O^
Zeker een film om een keer te herzien.....

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2012, 21:23 uur
Alleen is het nog niet zo gemakkelijk rond te krijgen waarom de vrouw en de zoon geholpen zouden zijn bij het achterhouden van deze informatie. Ik zie het niet echt, eerlijk gezegd.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2012, 23:35 uur
Ik geef hierboven ergens twee opties.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 februari 2012, 9:52 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Die beiden niet overtuigen.

Zelf zat ik meer te denken aan de uitspraak van de officier over de dokter: "u twijfelt echt aan alles", en dat gecombineerd met de rotsvaste overtuiging van de agent omtrent de beestachtigheid van de moordenaar. De arts ziet veel meer de andere kant van de dader en wil hem dus misschien een klein beetje helpen. Maar dan nog, weet niet hoe het Turkse strafsysteem werkt maar veel schelen zal het vrees ik niet.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 februari 2012, 11:57 uur
Nee. Geloof ik niet. Deze film gaat niet over daderschap.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 februari 2012, 12:06 uur
Misschien wel over (de eenzijdigheid van) het beeld dat mensen van elkaar hebben.

 

Knisper
(moderator)
avatar van Knisper
quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 27 februari 2012, 10:11 uur
Goede film, dat staat buiten kijf, maar helaas is dit meer een film die ik met het verstand erg goed vond, maar die mij emotioneel niet heeft getroffen. En dat heb ik wel vaker met Ceylan. Het script is namelijk niks minder dan briljant, de weerspiegelingen van de levens van de personages, die tijdens de nachtelijke zoektocht (en daarna) aan de orde komen. Erg subtiel, erg menselijk, vlees en bloed, dit zijn personages zoals ze je wenst.

Of het dan toch te traag is (of in dit geval vooral te lang), dat is waarschijnlijk de belangrijkste vraag. Scriptmatig zitten er namelijk geen overbodige elementen in en zit er waarschijniijk veel meer in dan dat er in een kijkbeurt uitgehaald kan worden. Maar helaas, had toch gehoopt dat dit mij nog meer zou raken.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 7 maart 2012, 20:09 uur
Nooit van Ceylan gehoord en zonder bagage het filmhuis ingerold.

Verbijsterend mooie film. Ik was snel weer in het Turkije dat ik meerdere malen voor een maand bezoek hebt. Niet alleen de toeristische hoogtepunten maar ook de wat afgelegen dorpen en steden heb ik bezocht. De film sloot bijna naadloos aan bij mijn beeld wat ik van Turkije heb en had.

Mooie beelden en ook sterk geacteerd er is veel te genieten voor iemand die ook oog heeft voor de details. De appel die gevolgd wordt zie ik als een verwijzing naar "Stalker" van Tarkovsky.

Na de film las ik een recensie in de NRC. Deze geeft mijn inziens teveel weg. Goed dat ik deze recensie niet voor deze film gezien heb.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 maart 2012, 23:22 uur
Ik vond dit zo'n vreemde filmervaring. Net gezien op het cinema novo festival en ik moet zeggen dat ik nog niet direct weet wat ik er mee moet. Ik zou die film zo graag nog eens terug zien om er een degelijk oordeel over te kunnen vellen. Misschien eerst nog eventjes laten bezinken ook.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 maart 2012, 8:50 uur
JJ_D, Olaf K, eRCee en ikzelf hebben toch al wat duiding, opmerkingen en kanttekening over de film geschreven hier. Wie weet kunnen die je nog wat verder helpen. En dan een herziening.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 maart 2012, 9:29 uur
Inderdaad hier direct de commentaren gelezen en veel van hetgeen die hier al verteld is zoals de cinematografie, de appel- en theescene, sprongen echt in het oog. Hoe meer je eigenlijk over de film gaat nadenken hoe meer je de film begint te waarderen. Zijn vorige film, three monkeys, had ik ook zo'n gevoel.

Ik had eigenlijk het idee naar een compilatie te zien, dit verwerkt in een zoektocht naar een slachtoffer van een moord, van het dagelijks leven of de toestand en het confort van het leven in een land als Turkije.

Is het fout om te zeggen dat Once upon a time in Anatolia thuishoort in het rijtje van kleppers als 'stellet licht' en 'Izgnanie' op vlak van betoverende cinematografie en een tergend traag tempo?

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 18 maart 2012, 2:46 uur
Een langzame film, maar alles behalve 'vervelend langzaam'. Een film die langzaam onthuld, maar waar aan het einde toch nog niet alles geheel duidelijk is. Deze film gaat meer over de personages, over het slopende bureaucratische proces (waaronder de zoektocht) en over hoe het hen verandert (in hun denken en doen). Dit, ondersteund door prachtige cinematografie, zowel op de steppe als in de dorpjes, met prachtige functionele shots (o.a. die met die zwerm vogels etc.), maakt dit tot een zeer sterk, cinematisch hoogstandje die ik zeker nog een tweede keer wil gaan zien, om hem o.a. beter te begrijpen.

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 mei 2012, 19:51 uur
"Een subtiele combinatie van een roadmovie, misdaadfilm en karakterstudie; een vleugje Tsjechov en pure poëzie is schitterend gefotografeerd, uitgekiend gekadreerd en even spectaculair als ingetogen geacteerd", las ik. Ik begrijp wel dat het om de algehele stemming gaat, maar voor een misdaaddrama werkt deze film voor mij te vervreemd, te filosofisch, te langademig, is de algehele houding te bedachtzaam, hoewel er bijzonder veel gepraat wordt (zonder duidelijke samenhang) gebeurt er minutenlang werkelijk niets, hoe indrukwekkend het onweer er bijvoorbeeld ook uitziet. Ik begrijp wel dat de film over menselijke verhoudingen gaat, over het zware leven op het Turkse platteland (dat zich verloren voelt tussen de eenvoud van het boeren bestaan en de moderne wereld), maar de traagheid vond ik afmattend.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 mei 2012, 22:24 uur
gauke schreef:
gebeurt er minutenlang werkelijk niets,

Hoe kan dat nu je conclusie zijn? Als je dit ook vind en ziet:
Ik begrijp wel dat de film over menselijke verhoudingen gaat, [...]dat zich verloren voelt tussen de eenvoud van het boeren bestaan en de moderne wereld

Juist in stille scènes kan zo ontzettend veel gebeuren en onuitgesproken voelbaar en tastbaar gemaakt worden.

Iets waarin deze film bovenmatig is geslaagd.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 9 mei 2012, 23:03 uur
Gauke had beter mijn advies niet weer naar trage Europese films te gaan kijken ter harte kunnen nemen.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 14 mei 2012, 23:13 uur
had van deze film helaas meer verwacht zeker door de hoge cijfers op moviemeter ! maar sorry deze film kon mij niet boeiend houden ! :( heeft 2 sterren gekregen

 

Butcher Bacteria
quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 mei 2012, 13:39 uur
Lol @ Ik Doe Moeilijk.

Heerlijk droog.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 16 mei 2012, 14:58 uur
Prachtige beelden, rustgevend en schilderachtig, maar toch beklemmend, duister, en vooral luguber. De andere films van Ceylan die ik zag waren Iklimler en Three Monkeys, die ik toch wat minder goed vond. Niet slecht, maar minder goed dan deze.
Hoewel ik niet zeker weet of ik het de film kan aanrekenen, - het kan ook liggen aan het feit dat ik moe was -, verslapte ook bij deze film op den duur, na iets minder dan 2 uur, mijn aandacht wat, om niet veel later weer volledig met het verhaal meegezogen te worden. De spanningsvelden en verhoudingen tussen de personages waren perfect aanvoelbaar en dan weet je dat er goed geacteerd wordt.
Het hoe en waarom wordt langzaam aan steeds duidelijker, er zitten een aantal dubbelzinnigheden in, en verwijzingen naar... Met andere woorden, een uitstekende film.

 

quote
1,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 mei 2012, 23:34 uur
Ongelofelijk saaie film, normaal ben ik wel van wat aparte buitenlandse films, maar dit? Echt geen idee waarom dit zo hoog gerate wordt...

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 mei 2012, 0:57 uur
Ongecensureerde bagger! En zo verschrikkelijk slaapverwekkend. Had echt moeite om m`n aandacht erbij te houden (en das geen goed teken) maar ik heb `m toch afgezien. Zonde van de tijd, had ik `m maar uit gezet. Ik dacht misschien komt er nog wel iets briljants, een leuke wending ofzo, maar dat blijkt niet zo te zijn. Zeer slecht, ik snap de hoge cijfers ook niet zo. 1,5 ster van mij

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 mei 2012, 1:27 uur
Ja, da's weer eens wat anders dan Saw en Pulp fiction he, kerels! Moet je spontaan zelf nadenken. Hela hola, dat was niet de bedoeling!

 

quote
1,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 mei 2012, 16:43 uur
Leuk man zo`n eentonige langdradige film die je helemaal zelf in mag vullen. Lekker zelf bedenken hoe het zou KUNNEN zijn. Echt briljant :N

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 mei 2012, 20:01 uur
Nee, hoe het IS als je niet alles voorgekauwd hoeft te hebben en bereid bent een bepaalde sensitiviteit aan de dag te leggen.