MENU

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Polen
Drama / Avontuur

geregisseerd door Peter Weir
met Ed Harris, Jim Sturgess en Dragos Bucur

Een aantal gevangenen weet tijdens de Tweede Wereldoorlog te ontsnappen uit een strafkamp in Siberië en begint aan een lange tocht naar de vrijheid. Deze tocht vol ontberingen voert hen van het koude Siberië via de Gobiwoestijn naar de Himalaya en India en zal zo'n 6400 kilometer bedragen.

geplaatst op 29 april 2013, 12:34 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mooie film, over een ontsnapping van russische politiek gevangenen uit een goelag.
Jammer dat sommige stukken gewoon worden overgeslagen: de ontsnapping zelf bijvoorbeeld.
Ik vond de film heel spannend omdat ik me voortdurend afvroeg of ze onderwg niet gepakt zouden worden.
Na deontsnapping zelf blijft een echte spannende confrontatie met autoriteiten of andere kwade figuren achterwege: wel jammer, ze hadden de film zo misschien nog spanneder kunnen maken: kortom de film had langer gemogen met meer spannende confrontaties
..maar verder toch een super goede film met veel mooie beelden.

4 sterren

geplaatst op 2 juli 2013, 4:22 uur, permalink
Wel ok ..niet slecht.
Maar dit is zeker niet waar gebeurd.
Google maar even naar het verhaal van de hoofdrol speler.

Als het op het internet staat moet het wel waar zijn eh.

Dit is best wel een goede film. Een overlevingsdrama in de stijl van Alive.

geplaatst op 2 juli 2013, 21:49 uur, permalink
Jazzthieve schreef:

Als het op het internet staat moet het wel waar zijn eh.

Dit is best wel een goede film. Een overlevingsdrama in de stijl van Alive.

Als het geschreven staat is het waar

geplaatst op 3 juli 2013, 8:41 uur, permalink
Zeer interessante film met enkele fantastische rollen. Colin Farrell speelt op een zeer goede wijze een criminele rus. Ook Ed Harris doet zijn rol perfect.
Het verhaal is goed, de beelden zijn goed (maar niet schokkend), maar de film duurt ook een beetje lang. Dat had iets korter of spannender kunnen zijn.

geplaatst op 9 juli 2013, 3:13 uur, permalink

Als het geschreven staat is het waar

Jij moet wel de slimste van de familie zijn.

geplaatst op 12 juli 2013, 22:18 uur, permalink
Jazzthieve schreef:

Jij moet wel de slimste van de familie zijn.

Jij moet wel de grappigste van je familie zijn.

geplaatst op 15 juli 2013, 17:11 uur, permalink
ribas123 schreef:

Jij moet wel de grappigste van je familie zijn.

Was geen grap....heb je hem nu door?

geplaatst op 19 juli 2013, 15:40 uur, permalink
Jazzthieve schreef:

Was geen grap....heb je hem nu door?

eeeuuuhhhh okkeeeeee...**WEEEIIIRRDOOO

avatar van Velazques
geplaatst op 23 oktober 2013, 19:48 uur, permalink
Slechte namaak van 'So weit die Füße tragen'

avatar van Semsoethot
geplaatst op 11 november 2013, 22:59 uur, permalink
Een goed gemaakte en mooi gefilmd gebeuren met indrukwekkende beelden van landschappen. Wel soms in grote brokken snel klaar en soms te traag. Goed acteerwerk.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 29 november 2013, 20:55 uur, permalink
Mooie film met mooie muziek en mooie beelden. Rollen worden goed gespeeld.

avatar van missl
geplaatst op 15 december 2013, 15:42 uur, permalink
Een groepje mannen zitten vast in een kamp en ontvluchten deze. Wat volgt is een lange en barre tocht, al lopend. Onderweg leren we de mannen beter kennen en zien we veel van de mooie natuur waar ze doorheen lopen.

avatar van blurp194
geplaatst op 23 december 2013, 1:12 uur, permalink
Vooral vanwege de beelden van de natuur een mooie film.

Over het verhaal zijn voldoende twijfels om het niet al te serieus te nemen. Toch is het meeslepend genoeg om een mooie film van te kunnen maken, of het nou echt gebeurd is of niet. Waar een puntje van kritiek mogelijk is is in hoe er wordt omgegaan met het afvallen van de leden van de groep - de eerste wordt nog wel vrij uitgebreid belicht, maar daarna gaan ze als witjes en moet je goed opletten wie er nu nog over is.

Mooie rollen, dat zeker wel. Ed Harris voorop, als de Amerikaan in het groepje. Hoe kan het ook anders. Maar toch zet hij dat erg netjes neer. En Saoirse Ronan, als de ietwat gezochte vrouw in het toch wat fictionele script doet haar rol eer aan, maakt daar een geloofwaardig persoon van. En de wat minder bekende acteurs - tenminste, bij ons - doen hun werk ook erg goed.

Toch is de hoofdrol voor de natuur. Wellicht dat precies dit stuk van de aarde, tussen Siberie en Tibet, een van de weinig overgebleven plaatsen op aarde is die nog ietwat naturel, onbedwongen door de mens en zijn dieselmotor overblijft. Jammer dat we maar heel weinig beelden te zien krijgen van de oversteek van de Himalaya - dat had de film echt afgemaakt. Maarja, dat is een stuk lastiger dan een stukje woestijn.

avatar van Brix

geplaatst op 29 december 2013, 22:49 uur, permalink
Vannacht te zien op TV > ARD > 00:00 uur

avatar van Geno
geplaatst op 20 januari 2014, 11:00 uur, permalink
Deze film had alles in zich om een lang en meeslepend verhaal te zijn...; de ontsnapping en de vlucht an sich, het overleven, de prachtige beelden... maar het lukte me niet om er in mee te gaan.

Alleen Harris (de Amerikaanse gevangene) kon zich met uitstekend onderkoeld acteerwerk fantastisch staande houden, maar hij stond daarin wel alleen; andere acteurs compenseerde dat met hinderlijke over-acting.

De overgangen waren soms gewoonweg oerdom; wil je je als kijker - inlevend in de materie - je eens lekker schrap wilde gaan zetten voor een giga zandstorm; ze renden voor hun leven om te schuilen; een enorm muur van raasgeluid achtervolgde hen...ze doken net op tijd weg...en toen... gebeurde er niets; ja alleen een volgende scene; geen zandkorrel in hun haar...

Er moest voor de kijker een leuke meid in geschreven worden. Totaal nutteloos en geforceerd.

Superhinderlijk was het door elkaar heen gesneden materiaal in de 'ijzige kou' in de goelag. Dan komt er weer een fragment waarin de acteurs zich werkelijk in de vrieskou lijken te bevinden (ademdampen zijn te zien)..., maar daarna is aan weinig nog te zien dat men verkleumd is; geen ademdamp, geen aangepaste houding en verstarde grimas... ; daarna moest de kijker het doen met matig en compenserend acteerwerk en wat witte plastic korreltjes op een jas.

Niet te spreken van de getrimde baardjes of de nauwelijks aanwezige baard- en haargroei gedurende de hele barre tocht.

Zeker een compliment voor de grimeur... en nogmaals voor acteur Ed Harris als Mr. Smith

Kortom; de film was - onnodig! - onevenwichtig en slordig

Ik kom niet verder dan een 2,5 *

(maar dan alleen omdat ik me aldoor Nova Zembla voor de geest haal)

avatar van J.Ch.
geplaatst op 20 januari 2014, 20:19 uur, permalink
Geno schreef:

(maar dan alleen omdat ik me aldoor Nova Zembla voor de geest haal)

Hoezo dat? En is je stem daardoor hoger of lager?

avatar van Geno
geplaatst op 20 januari 2014, 22:50 uur, permalink
Da's een goeie; maar ik kom - helaas - niet hoger uit dan op 2.5*, omdat deze film me in flitsen niet liet huiveren van spanning maar van onnodige slordigheid;... en dan deed denken aan Nova Zembla (maar zo genant was 't gelukkig niet)... vandaar...

avatar van Velazques
geplaatst op 7 februari 2014, 0:01 uur, permalink
Remake van de tv serie 'so weit die füße tragen' uit 1959

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 4 augustus 2014, 15:16 uur, permalink
Mij wisten ze met deze film niet te overtuigen. Een stel Amerikaanse acteurs die een fout Russisch accent nabootsen. De personages wisten gewoon geen sympathie op te wekken, terwijl dit wel de bedoeling was. Mede hierdoor komen sommige dingen niet goed over, zoals de dood van een van de personages. Meestal vind ik dit soort films wel interessant, maar deze deed het hem niet.

avatar van Dennis,26
geplaatst op 4 augustus 2014, 19:23 uur, permalink
Ik vond deze film heel indrukwekkend,en ook heel mooi vooral de Natuur en die bergen
heel mooi.
het is ook waar gebeurt verhaal ik vind het echt knap hoe ze het vol hebben gehouden
zo lange tocht,niet alles heeft het gehaald maar dan nog.

echt een hele mooie film en goede Acteurs dus vandaar die Mooie 4,5 echt verdient

geplaatst op 5 augustus 2014, 10:59 uur, permalink
The way Back voelt toch vooral aan als een gemiste kans voor open doel. Het gegeven heeft alles om er een fantastische film van te maken, maar dat komt nergens uit de verf.

De beelden zijn mooi, het acteren in orde, maar het verhaal wordt afgeraffeld en springt regelmatig van de hak op de tak en lijkt moeilijke keuzes uit de weg te gaan.

Zo wordt de daadwerkelijke ontsnapping volledig weggelaten. Alsof de regisseur niet zo goed wist wat ie er mee aan moest.

Maar vooral: De problemen die je mag verwachten op zo'n geweldige reis dienen zich maar kortstondig aan en zijn ook weer net zo snelverdwenen. Meest ridicule voorbeeld zijn wel de muggen. Uit het niets zwermen er wat muggen rond de ontsnapten, binnen een minuut wordt een boer aangesproken, die heeft de oplossing. Een wortel rond je nek, zonder verdere uitleg en geen muggen meer. En zo zijn er zovele momenten.

Het begin en einde van de film helpt ook al niet en de "hollywood momentjes" zijn ongelukkig gekozen.

Al met al een fikse tegenvaller. Met moeite pers ik er een ** 1/2 uit.

avatar van fritsje
geplaatst op 15 november 2014, 18:12 uur, permalink
Het boek van de poolse officier die het werkelijk heeft meegemaakt is nog veel harder en grimmiger,hier ligt het accent meer op de mooie landschapsopnames dan het intermenselijke drama.Ach al met al een leuke kijkervaring,geen klapper !

avatar van Flat Eric
geplaatst op 16 november 2014, 18:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik vind dit soort survivalfilms altijd wel de moeite waard om te zien. De dynamiek van een groep, individualisme versus groepsgevoel, de overlevingsdrang en de mooie landschappen zorgen voor voldoende spanning. Het einde werd wat afgeraffeld want ik dacht dat ze nog helemaal over de Himalaya heen moesten klimmen maar ineens waren ze in India beland tussen de theeplantages. Al met al toch een fijne film om te kijken op een druilerige zondagmiddag.

avatar van möök
geplaatst op 16 november 2014, 19:12 uur, permalink
Een nogal langdradige escape-film over een tocht die in realiteit aardig heroïsch moet zijn geweest.