MENU

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Komedie

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Aaron Johnson, Chloë Grace Moretz en Nicolas Cage

'Kick-Ass' vertelt het verhaal van Dave Lizewski (Aaron Johnson). Dave is een sul op de middelbare school, heeft weinig vrienden, leeft alleen met zijn vader en is een enorme fan van stripboeken. Op een dag besluit hij dat hij een superheld wil worden, net als in één van zijn stripboeken. Probleem is echter dat hij geen superkrachten heeft en gedoemd lijkt om te mislukken. Zijn zelfgemaakte pak en bravoure kunnen daarom niet voorkomen dat hij in zijn eerste confrontaties met echte criminelen een flink pak slaag krijgt. Op zijn pad ontmoet hij echter enkele medestanders, waaronder de 11-jarige zwaardvechtster Hit-Girl (Chloe Moretz), haar vader Big Daddy (Nicolas Cage) en de mysterieuze Red Mist (Christopher Mintz-Plasse).

avatar van Rvdz
geplaatst op 15 augustus 2013, 22:17 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dit was niet mijn ding.
Kick-Ass begint erg leuk met die superheld die van het dak af dondert,maar daarna verzakt het niveau al snel naar een paar flauwe masturbatiegrappen. Het helpt ook niet dat Dave het minst interessante karakter uit de hele film is. Zodra Big Daddy en Hit-Girl hun intrede doen leeft de film weer even op, maar zodra Hit-Girl die gangsters afmaakt werdt het belangrijkste probleem voor mij duidelijk: de film heeft absoluut niks te vertellen.
Want ik moet toegeven, het idee van gewone mensen die superheldje spelen is tamelijk geniaal, maar een geniaal idee maakt nog geen geniale film. Er moet wel een interessant verhaal met interessante karakters om heen gebouwd worden, maar dat gebeurt niet. Het plotje met Mark Strong's gangsterbaas is namelijk pijnlijk oninteressant. De scenaristen proberen het gegeven dat het verhaal niks voorstelt en dat de karakters van bordkarton zijn te verhullen door zoveel mogelijk te choqueren. Zoals het kleine meisje wat cunt zegt, de gangsterbaas die blijkbaar geen zin kan uitspreken zonder fuck te zeggen en de hierboven genoemde masturbatiegrappen.
Het is echter duidelijk dat het choqueren om het choqueren is. Niks komt echt binnen, niks raakt me want het is teveel of zoals de Engelsen het zeggen it's all over the place. Het enige moment dat me wel raakte was de scene met de webcam, die was ijzersterk. Omdat daar het geweld in dienst staat van het verhaal. Dat is dan ook de voornaamste reden dat de film van mij een voldoende krijgt. Want daarna gaat het weer bergafwaarts, scenes zoals Hit-Girl die alle gangsters uitmoord en de scene met het jetpack zouden voor euforie moeten zorgen, maar dat doen ze niet omdat we het allemaal al eerder gezien hebben.
De acteerprestaties zijn best goed, ik vond alleen Mark Strong een beetje tegenvallen. Vond het jammer dat de film me zo tegenviel want ik had er (hoogstwaarschijnlijk te) hoge verwachtingen van, misschien dat het vervolg me beter kan bekoren (maar met dingen zoals de villian The Motherfucker noemen verwacht ik van niet).
Oh en dat subplotje met dat meisje wat dacht dat Dave homoseksueel was, was ook totaal overbodig.

Dit is de eerste lange recensie die ik hier schrijf, dus ik sta open voor kritiek

avatar van Leviex
geplaatst op 21 oktober 2013, 20:53 uur, permalink
Actie / Komedie, had van mij ook nog 'Drama' bij mogen staan. Het schommelde overal tussenin, iets wat niet echt lekker kijkt met een meisje van 11 wat verder in haar eentje alle superhelden verslaat. Er zaten veel 'ahw' momentjes in, maar ik weet niet echt hoe ik dit nu moet beoordelen. Als komedie was het niet goed, actie ook niet, maar het was ook geen totale drama, al had het wel stukken daarvan.

Het duurde ook net iets te lang, maar er zaten sterke momenten in. Omdat er ook mindere bijzaten houd ik het op 3.5 ster, omdat het bij vlagen leuk en vermakelijk was, en toch ook gevoelig. Had alleen veel meer ingezeten, lastige film.

geplaatst op 22 oktober 2013, 13:47 uur, permalink
"Fuck this shit, I'm getting the bazooka!" ...
" !!!

Fantastische Genre-film
!!! Wat een geweldige waw en over the top film !
De coolheid en de frisheid in het genre is opvallend ... !
De gevechten zijn echt lekker over the top met een zekere hardheid erin !
De soundtrack past gewoon bij het geheel en de sfeer !
Chloe Grace Moretz alias Hit-Girl is de coolheid zelve.
Heerlijke Heropfrissing was dit, mede ook door het nieuwe deel!

avatar van Laseth
geplaatst op 7 november 2013, 22:56 uur, permalink
Super film! Apart genre waar ik niet van wist wat ik moest verwachten. De comedy zat er zeker en wel in, maar ik vond dat de actie niks tekort kreeg. Goede vechtscenes en leuke spannende momenten. Overdreven stukken maar hier moet je natuurlijk van houden. Houdt je er niet van dan is dit alsnog een aanrader. Geen moment dat ik spijt van deze film had. Daarom krijgt hij van mij 4 dikke sterren.

avatar van avdj
geplaatst op 16 december 2013, 20:32 uur, permalink
Als Hollywood afgelopen decennia een genre (her)ontdekt heeft dan is dat wel die van de zogenaamde superheldenfilm. Batman, Spiderman, Superman, Iron Man, Thor, Captain America....hun films vlogen ons werkelijk om de oren. Toen de ene na de andere trilogie in de bios verscheen was het onvermijdelijk dat de échte verrassingen steeds vaker uitbleven. Maar in 2010 was daar opeens een film die het genre een gezonde schop onder kont gaf: Kick-Ass!

Althans: zo luidt de algemene stelling. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog maar feit blijft dat ze niet helemaal zijn waargemaakt. Het begin is trouwens erg leuk. De hoofdpersoon hijst zich niet in een prachtig gestileerde outfit met cape maar een apenpakje zonder ook maar enige uitstraling. Niet zo gek ook dat het tijdens zijn eerste missie al helemaal uit de hand loopt.

Als Dave uit het ziekenhuis terugkeert grijpt Kick-Ass helaas weer te gemakkelijk terug op de bekende elementen. Het gebrek aan fysieke kracht wordt namelijk simpel opgelost door de hulp van een super-Batman en een ongrijpbare 11-jarige die zelfs voor een Tarantino film te absurd zou zijn. Het verhaal krijgt verder geen enkele wending: de boeven van de eerste minuten moeten nog steeds worden opgepakt en dat is het ook wel.

Er volgen vooral veel bloedige gevechten terwijl de uitwerking beperkt blijft. Karakters worden nauwelijks uitgediept, de Mustang heeft behalve die sfeerverlichting niets van een superheld 'mobile' en de hoofdpersoon blijft vooral die suffe tiener. Ik vond Aaron Taylor niet echt overtuigend spelen. Geef mij maar Tobey Maquire met zijn Marthy McFly achtige bevlogenheid.

Gek genoeg blijft Kick-Ass twee uur lang vermakelijk. Of het komt door de geslaagde soundtrack of de geniaal ingerichte wapenkamer van Cage weet ik niet maar de speelduur vloog voorbij. Kick-Ass heeft namelijk genoeg hilarische momenten en de martelscene vond ik behoorlijk pakkend. Ook zijn er grappige one-liners, verwijzingen en over-the-top gevechten. Misschien dat mijn beoordeling bij een volgende kijkbeurt naar beneden gaat maar voor ditmaal heb ik best genoten van deze 'andere' superheldenfilm.

avatar van de grunt
geplaatst op 28 december 2013, 16:40 uur, permalink
Irritant mannetje die hoofdpersoon, maar ooh wat maakt Chloe Moretz veel goed

en Cage deed ook weer eens zijn best na al die schaamteloze rollen van de laatste tijd

avatar van MrsDamico
geplaatst op 28 december 2013, 22:57 uur, permalink
Ik vond deze film echt fantastisch. Vooral vond ik Christopher Mintz-plasse super goed. Dankzij deze film weet ik wat ik later wil worden. Een super held
. 5*

avatar van MichaelMovie
geplaatst op 6 januari 2014, 22:03 uur, permalink
Als je kijkt naar de meningen en gemiddelde score van deze film, dan denk je op voorhand: wauw, dit wordt zeker en vast een toppertje.
Voor mij dus helemaal niet... Superhelden spreken mij sowieso al niet echt aan, maar bv. de film Hancock vond ik wel een goede en aangename film om te kijken.

De acteerprestaties die je in deze film ziet, zie je ook in tienerfilms, want daar deed deze film mij aan denken. Ik had geen enkel gevoel bij de personages en ik werd niet mee gesleurd in het verhaal. Laat staan dat ik nu een superheld wil zijn.

Het laatste half uur heeft voor mij de film net gered, want dat vond ik wel op niveau. Net als Hit-Girl, die de film deed opleven.
Het geweld dat aanwezig is in de film is bloederig en wat plezant naar voren gebracht en dat was voor mij ook wel iets positief.

Conclusie: een kleine 3*

avatar van The Brain
geplaatst op 4 februari 2014, 21:50 uur, permalink
Verrassende film. Super helden en nerds gemixt. Dit eerste deel is echt stukken beter dan het vervolg. Veel humor en over de top geweld. De film blijft leuk ook als je hem vaker bekijkt.
In het begin denk je naar een suffe onderbroekenlol film te kijken tot er serieus (overdreven) geweld aan te pas komt.

avatar van ambrosini
geplaatst op 22 september 2014, 10:00 uur, permalink
Leuke film, meer dan ik had verwacht..

avatar van mistersinister94

geplaatst op 2 oktober 2014, 22:50 uur, permalink
Vermakende film met een goede combinatie van actie en humor. Mooie vecht scenes die echt geweldadig zijn

goeie dosis humor drama actie en komedie.
De vecht scenes van hit girl zijn naar mijn mening de beste vecht scenes in de film.
Ik heb deze vaak gezien en het blijft een geweldige actie/komedie film

vier sterren