MENU

Death Race (2008)

3,41

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
98 minuten / 111 minuten (unrated versie)

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Jason Statham, Tyrese Gibson en Joan Allen

In de nabije toekomst hebben een gevangenisdirecteur en haar bewakers een gruwelijk spel verzonnen. De gevangenen moeten meedoen met een op televisie uitgezonden race-wedstrijd die voor velen dodelijk afloopt. Ex-coureur Jensen Ames wordt onterecht opgepakt en krijgt de keuze om mee te doen aan de race, met het masker van de populaire raceheld Frankenstein, of weg te rotten in een cel.

avatar van stipstap
geplaatst op 26 september 2012, 17:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Nomak schreef:
Erg flauwe ongeloofwaardige en zwaar overdreven actiefilm. Een vrouwelijke gevangenisdirecteur met een programma waarin criminelen het tegen elkaar opnemen in dodelijke races. En dan zorgt ze ervoor dat familieman Jason Statham in de bak terecht om zo meer kijkcijfers te krijgen. Statham is namelijk een uitstekend chauffeur en moet in de huid kruipen van een zekere Frankenstein om zo zijn vrijheid terug te winnen. Natuurlijk zijn ze niet van plan om hem echt vrij te laten. Wat een hoop onzin allemaal. Ook dat team van Statham, het zijn zogezegd allemaal de zwaarste criminelen van het land, moordenaars, verkrachters, noem maar op. Het zijn in elk geval allemaal van die mannen die denken dat ze erg stoer zijn. En wie zit er in zijn team? Juist ja, een man die eigenlijk niet eens een gevangene is en een dikkerd met een huilgezicht. Jason Statham is werkelijk het enige wat de film nog een beetje goed maakt, voor de rest stelt het niet veel voor. Film zit ook overvol met onzinelementen die totaal overbodig zijn. Die vrachtwagen die zowat alle deelnemers komt uitmoorden, waar is dat goed voor? Je zou toch denken dat ze voor de volgende race nog wat deelnemers moeten overhouden, waarom dan iedereen vermoorden? En die vrouwen zitten ook alleen maar in de film om de geile pubertjes te vermaken, scčne waarin ze geďntroduceerd worden is dan ook nogal belachelijk. Neen hoor, veel stelt dit niet voor. Death Race is een erg tegenvallende film.

En ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

avatar van Beertje45
geplaatst op 2 december 2012, 15:04 uur, permalink
Een alledaagse aktiefilm waar het verhaal bijzaak is, als de aktie maar goed zit en daar staat Jason Statham ondertussen al lang voor gekend. Vond het leuk.

geplaatst op 11 januari 2013, 15:18 uur, permalink
"I Love This Game." ... " !!!

Fantastische Actie-Sf !!! "Death Race 1" is een geweldige Actiefilm met een vleugje sf en natuurlijk met actieheld Jason Statham van dienst! "Death Race" is gebaseerd op de cultklassieker "Death Race 2000" uit 1975. Wat een vette Actiefilm die adrenaline raast over heel je huiskamer
! "Death Race" past goed tussen andere futuristische Actiefilms van de laatste jaren. Schaars geklede dames, gepantserde wagens, Heel wat heerlijke gevechten en natuurlijk vette achtervolgingen ! Het machogedrag is ook zeer opmerkelijk aanwezig net zoals de heerlijke Quotes ... "I'm the fucking grim reaper baby" !!!

avatar van myster01
geplaatst op 19 januari 2013, 7:42 uur, permalink
"I Love This Game." ... " !!!
(en de rest van ipman-99's commentaar)

helemaal mee eens!

avatar van ILDIB
geplaatst op 8 april 2013, 20:24 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Te goed voor 3, te slecht voor 3,5, dan maar voordeel vanwege de prettige dame.
Onzinnige racebeelden overigens, Heel veel korte shots die meer storen dan mooi zijn, de wide shots zijn wel mooi. Grote blunder, de halve tijd is er geen bijrijder!! En die zijn echt wel aanwezig. En het naar elkaar kijken kan niet want hij heeft spiegelend glas, dus heeft geen zin.

McShane (coach) vond ik verreweg de beste acteur.

avatar van Joy4ever
geplaatst op 10 april 2013, 10:29 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De scene waarin die truck wordt uitgeschakeld is echt schitterend. Verder een vrij standaard actiefilmpje.

avatar van DragQueen
geplaatst op 5 mei 2013, 14:40 uur, permalink
Zeer onderhoudende Actiefilm, met een prima hoofdrol van Jason Statham. Die voor de nodige rauwe actie zorgt. Het verhaal is niet zo geweldig, maar is toch degelijk uitgevoerd. de geboden actie biedt veel vermaak verder, en ook is alles prima in beeld gebracht. 3,5 Ster.

avatar van Naomi Watts
geplaatst op 11 mei 2013, 22:34 uur, permalink
Halfje eraf bij herziening. Nu ik weet wat Reiné van de reeks gemaakt heeft worden de struikelblokken van dit deel toch pijnlijk blootgelegd. Niet eve nfair dat deze film aan te rekenen maar ik baseer mijn beoordeling op ervaring en is deze verlaging onvermijdelijk. Nee, geef mij de opvolgers maar, dit is mij iets te 'clean'.

geplaatst op 19 juni 2013, 10:20 uur, permalink
Verrassend goede film. Uiteraard zit hij vol met actiecliche's, maar dat mag de pret niet drukken. Statham is zeker niet mijn favoriet, maar in de deze film is hij niet hinderlijk. Vond vooral de beelden, leek soms op het spel Need for Speed, erg goed. Einde was trouwens ook niet verkeerd.

avatar van jumpstylemovie
geplaatst op 25 november 2013, 11:40 uur, permalink
Weer een geniale actiefilm met Statham. Lekker hoog budget, goede actie en volgens mij is Statham nog nooit zo gespierd geweest als in deze film. Het deed mij trouwens erg veel denken aan het spel Jak X.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 12 december 2013, 17:45 uur, permalink
Ik kan er niets aan doen, maar al sinds Event horizon heb ik een zwak voor de projecten van deze schrijver/regisseur, en ook deze film is weer dik vermaak, met een uitstekende held, een aardige schurk, redelijk interessante bijrollen, diverse knallende explosies, mooie visuals en last but not least de ultieme smakelijke babe. Okay cocksucker, fuck with me and we'll see who shits on the sidewalk! (Volgens Anderson op het audiocommentaar was de eerste take hiervan onbruikbaar, omdat de crew zó geschokt was dat niemand minder dan Joan Allen zulke vunzige taal bezigde dat het camerawerk prompt out of focus ging.)

avatar van MichaelMovie
geplaatst op 21 maart 2014, 12:54 uur, permalink
Aangename actiefilm met goede effecten.
Leuk filmpje om de avond mee te vullen.

Ik twijfelde tussen 3,5 of 4 sterren, maar de mindere dialogen en sommige details zorgen ervoor dat het toch 3,5 wordt.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 20 april 2014, 14:32 uur, permalink
Death Race is een kruising tussen The Running Man en Fast & Furious. Een remake (of prequel zoals Anderson het zelf noemt) van de film Death Race 2000 uit 1975. Dit soort films is wel leuk in een remake met modernere technieken en een groter budget (45 Mio tegenover de 0,3 Mio in 1975). Ook de nieuwe generatie actiehelden past hier mooi bij met vooral Jason Statham en Tyrese Gibson in de hoofdrollen. Verwacht niet meteen iets verrassend en misschien zijn we dit soort films ondertussen al wel wat gewoon. Maar met een hoop snelle wagens en de nodige actie erbij is het toch nog een plezier om te zien. Dat apocalyptische is blijkbaar wel het ding van Anderson na films als Resident Evil en Alien vs Predator.

geplaatst op 8 juni 2014, 23:26 uur, permalink
Wat een zwaar ongeloofwaardige en neppe actiefilm zeg.

Dit is de reden waarom overal ter wereld het aantal bioscoopbezoekers teruglopen en videotheken failliet gaan. Niemand heeft zin om zijn zuurverdiende centen uit te geven aan dit soort troep. Daarom wordt er zoveel gedownload en doe ik zelf ook lekker mee.

Het wordt tijd dat regisseurs en producenten hun publiek serieus nemen en niet behandelen als geestelijk gehandicapten.