Shooter (2007)

3,63

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Mark Wahlberg, Michael Peña en Danny Glover

Een teruggetrokken scherpschutter die het leger heeft verlaten na een mislukte operatie in Ethiopië, komt terug in actie wanneer hij een samenzwering ontdekt om de president te vermoorden. Al snel blijkt dat hij in de val werd gelokt en wordt hij zelf beschuldigd van de moordpoging. Verbeten gaat hij op zoek naar de echte daders en hun motieven.

706 BERICHTEN45 MENINGEN

avatar van xxERWINxx
geplaatst op 16 juni 2015, 16:23 uur, permalink
Vandaag bekeken, vond hem een beetje tegenvallen, zaten wel goede actie momenten tussen, maar ook veel rustige scenes, het einde viel me ook wat tegen.
Voor de rest is deze wel vermakelijk en goede acteurs, maar miste wat meer actie en achtervolgingen.

avatar van bass-9
geplaatst op 26 juni 2015, 10:13 uur, permalink
Biosguru schreef:
Nee hoor, ik heb dat vaker met 13 in een dozijn films. Ik onthou films nav beelden die me bijblijven. Als die er niet zijn, wordt het lastig 🙂

Een helikopter op een originele manier laten crashen kan al voldoende zijn. Maar als de filmmakers daar geen trek in hebben, houdt het bij mij ook snel op.

Wat een nonsens en wat een lachwekkende score. Dan neem je jezelf niet al te serieus. Films blijven toch vermaak, en deze vermaakt. Er zijn zoveel films minder dan deze; een score van een halve ster?!
Oké, het is ietwat over de top, iets te Amerikaans misschien, en ook telt die de nodige clichés. Maar daar staat tegenover dat ik toch een paar keer een twist zag die ik niet had verwacht en niet zag aankomen. Het is dat ook geen dertien in een dozijn actiefilm, want als jij een dozijn van zulke films kan opnoemen krijg ik graag een aantal tips van je!

Ik vond hem vermakelijk tot erg leuk. Wahlberg valt me mee maar er moet toch veel poespas aan te pas komen om het acteren niet centraal te laten staan, want daarvoor is hij duidelijk niet geschikt. Verder was het verhaal ruim voldoende, de uitwerking goed en ook werden sommige scènes buitengewoon fraai in beeld gebracht.

Een ruime 7.5!

avatar van Biosguru
geplaatst op 27 juni 2015, 12:33 uur, permalink
bass-9

En zo zijn er ook vast films die ik helemaal geweldig vindt en jij waardeloos. Ik zie het probleem niet zo.

avatar van bass-9
geplaatst op 28 juni 2015, 15:02 uur, permalink
Ongetwijfeld, maar een enigszins objectieve beschouwing kan je simpelweg niet tot de score van een halve ster brengen in mijn optiek.

avatar van blurp194
geplaatst op 3 september 2015, 1:12 uur, permalink
Fijn eendimensionaal filmpje. Goed en kwaad, en niks daar tussen in.

Evengoed nog een behoorlijk spannende intrige tussendoor, met de nodige ingewikkelde stukkies om het plot nog wat interessant te houden. En een heleboel acteurs om de tegenstelling tussen goed en kwaad mooi uit te werken - en da's zeker een mooie cast bij elkaar. Danny Glover in een mooie rol, en eens niet als sidekick - en hij doet het goed. Markie Mark, wel een beetje meer de actieheld dan dat hij echt een rol te spelen heeft, maar ook daar niks te klagen over. En Kate Mara, wat zeg ik. Niks mis met die cast.

Leuk vlot verteld verhaal verder, mooie actiescenes en onwaarschijnlijk goed schietwerk tussendoor de af en toe mooie plaatjes van weer een of ander onherbergzaam landschapje vol met tot de tanden bewapende mannekes. Waar dat wel een beetje stroef wordt is bij dat verhaal, want achteraf nadenken over hoe dat plot nou ook alweer ergens in de buurt van making sense komt is niet echt een goed idee - het rammelt echt aan alle kanten, als je je even verplaatst in de rol van de bad guys. Of je moet psychologisch zo in de knoop zitten dat je uit alle macht tegen de lamp lopen wilt, dan misschien heel in de verte. Maar dan nog, waarom op zo'n idioot onhandige manier.

avatar van bluewine
geplaatst op 11 september 2015, 0:10 uur, permalink
wat een waardeloze film, alleen maar cliches!

avatar van mjk87
geplaatst op 10 oktober 2015, 17:51 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film begint sterk, ijzersterk zelfs. Zowel het stuk in Ethiopië als daarna de aanslag op de president. Daarnaast heb ik een zwak voor snipers. Rest van het verhaal is veel meer voorspelbaar en vol clichés, maar al met al weet het wel te vermaken. Echt geweldige actie is er niet, echt geweldig acteerwerk ook niet (de constant lispelende Glover is zelfs vrij lachwekkend) maar saai wordt het nooit. Daar kan zelfs de vrij zielloze muziek weinig aan veranderen. En als iemands volledige arm er wordt afgeknald is er toch een klein momentje van genieten. En wat ik Fuqua moet nageven, zijn keuzes voor sprekende locaties zijn erg sterk en bijzonder sfeervol. Wist hij in Training Day de achterbuurten van L.A. te tonen, hier krijgen we veel mooie beelden van de binnenlanden in de V.S. Alleen al die laatste scène met de bergen op de achtergrond mag genoemd worden. 3,0*.

avatar van Sid-the-gekste
geplaatst op 5 november 2015, 16:15 uur, permalink
Was een goede film om een keer te zien, vond hem niet zo heel speciaal..

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 22 november 2015, 21:32 uur, permalink
Toch wel een goede actiethriller deze shooter. Fuqua geeft weer voor een vermakelijke film gezorgd persoonlijk wel een mindere van degene ik van hem al gezien heb. Wahllberg is prima gecast voor deze rol. De rest deed het ook wel goed. Leuk om Glover nog eens te zien. Paar goede actiescenes. Verhaal was ook wel goed. Zeker niet de beste van Faqua maar gewoon zeer vermakelijk 7/10

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst op 1 december 2015, 21:22 uur, permalink
Zeer spannende actie-thriller, stevig vertolkt en goed scenario. Ik heb mij echt vermaakt.

avatar van Montorsi
geplaatst op 17 januari 2016, 13:33 uur, permalink
overdreven gemiddelde voor een heel simpel en simplistisch complotfilmpje. Het kijkt maar daar is ook het meeste wel mee gezegd.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 28 januari 2016, 13:22 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren (of voorstellen) waarom ik deze film indertijd zó goed vond dat ik hem nú nog eens zou hebben willen herzien. Standaard-paranoia-actiefilm met Jason Bourne in de hoofdrol, na het eerste half uur geen verrassingen meer en een totaal belachelijke scène waarin Wahlberg en Peña bij een boerderij tientallen Amerikaanse commando's van zich af schudden zonder zelf ook maar een schrammetje op te lopen. Half sterretje extra voor de aanwezigheid van Levon Helm, zanger en drummer van de door mij mateloos bewonderde The Band.

avatar van IH88
geplaatst op 2 februari 2016, 8:16 uur, permalink
“I don't think you understand, these boys killed my dog.”

Shooter is een actie/thriller die heerlijk wegkijkt en voor je gevoel een half uur korter duurt door het torenhoge tempo. Het is het bekende onrecht, ontsnapping, wraak verhaal maar regisseur Antoine Fuqua weet er een aardig eind mee te komen door de geweldige actiescènes, het hoge tempo en de lekker schmierende acteurs.

Een actiefilm van Fuqua is direct herkenbaar door de brute actie, het compromisloze en keiharde laatste gedeelte waar al zijn films om bekend staan (Training Day, The Equalizer) en een flinterdun verhaal met goed versus slecht als duidelijke scheidslijnen. Mark Wahlberg speelt Bob Lee Swagger, een geweldige scherpschutter die valselijk wordt beschuldigt van het vermoorden van de bisschop van Ethiopië. Maar er blijkt eigenlijk een geheime organisatie achter te zitten met veel macht binnen de overheid. Hoe het verhaal zich verder ontvouwd is geen verassing met veel schimmige figuren, een (uiteraard) mooie vrouw die Swagger helpt en veel gevechten en explosies. Dat Swagger een erg goede sluipschutter is wordt mooi verwerkt in de actiescènes. Het einde is keihard en compromisloos maar, zoals ik al zei, dat past wel bij Fuqua.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 5 februari 2016, 19:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik moet bekennen dat ik toch nog wel eens aan deze film heb teruggedacht, maar dan misschien om de verkeerde reden. Als Swagger en Memphis dat eenzame huis van Sandor overvallen, verschijnen er al spoedig talloze mariniers om hen in te rekenen of uit te schakelen. Zijn dat allemaal handlangers van de schurken? Welnee, dat zijn gewoon normale Amerikaanse militairen die denken dat ze een levensgevaarlijke terrorist moeten inrekenen en die dus hun leven voor de goede zaak gaan riskeren. En wat doen onze helden? Zonder aanziens des persoons worden al die onschuldige soldaten overhoop geschoten, opgeblazen of levend verbrand zonder dat Swagger en Memphis ook maar iets van wroeging vertonen (tenzij ik ergens iets heb gemist). Toch wel merkwaardig, hè? Maar ja, bij een film als deze moet je over dat soort details maar niet te lang nadenken...

geplaatst op 18 februari 2016, 18:45 uur, permalink
erg toffe actiefilm. Wist mij erg te boeien! Erg spannend en toffe momenten. Ook een mooi verhaal. Blij dat ik hem na al die jaren toch een keer gezien heb!

avatar van chucknorris
geplaatst op 23 februari 2016, 13:37 uur, permalink
Snap dat hoge gemiddelde niet zo. Vond het een ééndimensionale en voorspelbare actiefilm. Had hem veel 'slimmer' verwacht.