MENU

Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Avontuur / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met Steven Strait, Camilla Belle en de stem van Omar Sharif

D'Leh, een 21-jaar oude jongeman, leeft in een primitieve stam 10.000 jaren voor Christus. Zij overleven door het jagen op mammoeten die eens per jaar door hun gebied reizen. D'Leh heeft bepaald niet veel aanzien in de stam, maar droomt heimelijk van prinses Evolet die ver buiten zijn bereik is. Maar wanneer de jagers van de stam en de prinses gevangen worden, realiseert D'Leh zich dat het tijd voor hem is om in actie te komen, voordat zijn stam zal uitsterven.

avatar van *film fan*
geplaatst op 9 maart 2011, 18:26 uur, permalink
deze film is me niet bijgebleven

geplaatst op 3 april 2011, 23:18 uur, permalink
Ik heb de film vandaag voor de 2e maal gezien... De eerste keer was al paar ajar geleden. Maar wederom vind ik het een erg goede film. Ik verbaas me oprecht waarom deze film zo matig beoordeeld word. Het is een erg vermakelijke film met een bijzoner en origineel verhaal. Ik vind het heel mooi hoe dingen in elkaar overlopen en hoe de kijker verrast word op die manier.

Visueel zit de film geweldig in elakar. Prachtige beelden gezien. Op prachtige plaatsen is het opgenomen. Echt geweldig. Dat doet de film ook ontzettend ten goede, hierdoor zit je heel goed in het verhaal, in de sfeer van de film.

Ik vind het zeker een dikke 8.. Oftewel 4 sterren.

geplaatst op 14 april 2011, 15:43 uur, permalink
dominion schreef:
Was bijzonder verrast.
Omdat de film niet zo een hoge score had verwachte ik er dus ook niet zo veel van.
Maar ik vond hem heel erg goed.
Hij was spannend en had hele mooie effecten.
En ze hebben nog nooit een film gemaakt over neanderthalers.
Wat ik wel jammer vond was dat de sabeltandtijger er zo kort in voor komt.
En historisch klopte het ook niet helemaal maar toch omdat ik zo had genoten geef ik hem een dikke 4.

idd

geplaatst op 18 mei 2011, 1:55 uur, permalink
Testa-Rossa schreef:
Hmm wat een lage waardering hier, geografisch en historisch heb ik bij bepaalde punten ook mijn twijfels in hoeverre het allemaal wel klopt.

Maar toch, onderaan de streep vond ik het een bijzonder aangename avonturenfilm om te kijken.

En Camilla Belle ziet ook erg goed uit.

Daar kan je simpel over zijn: er klopt echt helemaal niets van

Terrorbirds (Zuid-Amerika alleen) en Sabretooths op hetzelfde continentale plat :+

En dan ook nog maar even negeren dat ze vanuit de stervende kou in een paar dagen tijd richting Ethiopie lopen (de stammen die hem volgen komen allemaal zo'n beetje uit die regio).

Niettemin mag dat de pret niet drukken. Ik keek niet naar een documentaire maar naar een leuke vermakelijke film. Erg jammer alleen dat ze zo weinig met die Sabre gedaan hebben. Die had nog best een keer mogen komen kijken.
En je hebt helemaal gelijk. Camilla Belle is écht een plaatje.

geplaatst op 2 juni 2011, 19:05 uur, permalink
10,000 BC. Wat heb ik erover te zeggen? Het laat zien hoe sterk een stam 10.000 jaar voor Christus strijdt tegen het uitsterven van hen. De film zelf bevat prachtige locaties, mooie stamleden en een prachtig beeld van het gebied waar de stam leeft. De film is, vooral op het begin, zeer sloom maar weet zichzelf op te bouwen tot een avontuurlijk filmpje. Wat onbekende acteurs waar ik niet te diep over zal ingaan. De hoofdacteur was wat mij betreft realistisch. Roland Emmerlich is een bekende naam dus ja: prima werkje geleverd, man! Dus kortom: deze film is bedoeld voor een bepaald publiek en ik heb absoluut genoten van deze film.

avatar van gillette
geplaatst op 17 juli 2011, 12:05 uur, permalink
Na 20 minuten gewoon doorgespoeld. Wa ne kutfilm. Saai saai saai, en slecht geacteert. Nooit meer.

avatar van Wassup !
geplaatst op 26 juli 2011, 1:14 uur, permalink
Wat een belabberde film zeg. Zoveel van verwacht destijds en dan krijg je zoiets als dit te zien.
Naarmate het verhaal zich verder begon te ontplooien wist ik helaas al meer dan genoeg over het verdere verloop van deze film. Standaard actie, erg slecht acteerwerk en dat zonder enige emotie van de acteurs. Beschamend slecht, dus. Enkel voor de special effects ben ik deze film blijven uitkijken.
10,000 BC is ondermaats in mijn ogen.

avatar van tristanrc1
geplaatst op 14 augustus 2011, 4:37 uur, permalink
Epische avonturenfilm met veel spectakel waarbij je vooral niet zo moet nadenken. Net zoals bijna al Emmerich's films trouwens. Gewoon een leuke film waar we het maar van de special effects moeten nemen.

avatar van Riddierid

geplaatst op 14 augustus 2011, 21:36 uur, permalink
Iedereen kan wel zien dat die hoofdrolspeler ziek slecht kan acteren... verder valt de film wel mee, maar ik werd dus wel de hele tijd afgeleid door die hoofdrolspeler (en de rest was ook niet echt goed ofso)

geplaatst op 15 augustus 2011, 22:44 uur, permalink
Dat compenseerden Camilla's ogen toch ruimschoots

avatar van RuudC
geplaatst op 16 augustus 2011, 10:01 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
twaalfduizend jaar geleden liepen holbewoners niet met dreadlocks rond. Dan zie ik toch liever de harige apen van bijvoorbeeld Quest For Fire, maar dat is natuurlijk geen basis voor een commercieel succes. En ach, de optie om er een historisch correct verhaal van te maken (al is het maar een beetje), heeft Roland Emmerich zonder de gedachte om het ook maar een kans te geven in de prullenbak gegooid. Het prulverhaal begint geeneens onaardig. De holbewoners die op hoge bergen achter mammoeten aanrennen, zijn best aandoenlijk om te zien. De jacht en bijbehorende rituelen zijn vrij goed gedaan.

Helaas doet Emmerich iets wat hij zichzelf heeft aangeleerd sinds The Day After Tomorrow, hij komt met een compleet opgeblazen spektakel. De kidnapping van Evolet gaat eigenlijk helemaal nergens over. Sneeuwlandschappen, jungles en woestijnen wisselen elkaar af alsof het de straten van een dorpje zijn. Onderweg haalt Emmerich vreselijk jeukende clichés en opgeblazen drama’s (dat stukje met de tijger in de kuil bijvoorbeeld) van stal. In het laatste hal uur ben ik dan ook al min of meer afgehaakt. Spektakel en special effects zijn simpelweg niet genoeg. Zeker niet met zo’n flinterdun verhaaltje. Het is wel de reden waarom ik geen zware onvoldoende geef, maar als totaal kan het veel beter.

avatar van rep_robert
geplaatst op 17 augustus 2011, 20:59 uur, permalink
Denken de makers van deze film soms dat we kleine kindertjes zijn die niet zelf kunnen denken? Man o man, wat voel ik mij in de maling genomen door Emmerich zeg. 10,000 BC is ontzettend kinderachtig, de dialogen zijn tenenkrommend slecht en de acteurs stralen allemaal niets uit. Daarnaast wordt alles zo ontzettend erg voorgekauwd, de gemakzucht in het plot is gigantisch groot en zijn de clichés in grote getalen aanwezig. Zo komt de beste jongen nooit echte problemen tegen, wint hij hele volksstammen voor zich enkel door een mooi babbeltje of 1 of andere patriottistische speech en dat gedoe met die sabeltandtijger spant toch wel de kroon qua stupiditeit.

Dan kan je het nog proberen goed te maken met mooie plaatjes her en der. Episch en spannend wil het gewoon niet worden, ondanks de vele pogingen die gedaan worden in deze film.

avatar van Zinema
geplaatst op 7 september 2011, 11:36 uur, permalink
Geforceerd.

Voorspelbare maar onderhoudende cliché-film die nergens echt van de grond komt. Dat zit hem met name in de held die nergens weet te boeien, alsmede in het gebrek aan de geloofwaardigheid van zijn avontuur en het missen van authenticiteit. Iets waar men op gaat letten met zo een titel. De film doet regelmatig geforceerd aan, zelfs voor diegene met zijn verstand op nul.

Twee sabeltandjes.

avatar van martijn011
geplaatst op 28 oktober 2011, 11:35 uur, permalink
Echt vreselijk slecht..

Kan weinig tot geen pluspunten opnoemen voor deze vreselijk slechte film.
Acteerwerk dramatisch, verhaal is lachwekkend, cliché op cliché, kinderachtig, enzovoort.
Ik kan er gewoon niet over uit dat mensen zo'n film kunnen en durven maken. Je maakt mij niet wijs dat Emmerich hier warm van wordt. Hij zal zich wel een paar keer achter z'n oren krabben toch..

Voor de sporadisch mooie plaatjes dan toch nog maar anderhalve ster, maar een gevoel van 'je stemt veel te hoog voor deze film' bekruipt me toch..

movie-edje
geplaatst op 17 november 2011, 14:02 uur, permalink
als je Apocalypto hebt gezien!

gooi deze film maar in de vuilnisbak!

avatar van ibendb
geplaatst op 23 januari 2012, 23:32 uur, permalink
Al die fouten in deze film.
Ik wou toendertijd liever naar Sweeney Todd gaan kijken, maar mijn ouders vonden dit een betere keuze. Les van de dag: Luister nooit naar je ouders, want ze hebben (bijna) geen smaak van films! Deze film vond ik nogal saai en cliché. Acteerwerk was ook niet zo goed. Voorpelbaar en matige film, maar ik heb mij niet echt verveeld in die 109 minuten. 3*

geplaatst op 27 november 2012, 11:41 uur, permalink
Film met prachtige plaatjes die lekker wegkijkt, genoeg spektakel en aktie.

avatar van devidia
geplaatst op 13 december 2012, 18:08 uur, permalink
absolute crap

avatar van Jawaddedadde
geplaatst op 17 december 2012, 11:54 uur, permalink
Pfff

Weinig interessant "avonturenepos" met kleurloze hoofdrolspelers en een voorspelbaar plot. Visueel ook niet meteen een hoogvlieger (op de piramides na). Geschiedkundig klopt er natuurlijk geen hol van, maar daar had ik me al op ingesteld.

Vooral de krampachtige pogingen om de film een episch karakter mee te geven (door de muziek, door de verteller, door de dialogen) zijn behoorlijk meelijwekkend.

geplaatst op 17 december 2012, 19:59 uur, permalink
Visueel geen hoogvlieger

Terror birds, een sabeltandtijger, mammoets, prachtige landschappen en Camilla Belle!

De rest van je argumenten kan ik me wel in vinden, maar er zitten toch zeker een aantal fraai geschoten scene's in wel.

geplaatst op 22 december 2012, 16:35 uur, permalink
Echt de slechtste film die ik ooit gezien heb!

avatar van Piratje
geplaatst op 8 januari 2013, 6:15 uur, permalink
Och!
Een heerlijke afwisseling tussen het hedendaags geweld op het doek.
Eens iets anders dat je met verstand op nul kunt smaken.
Wat zwak geacteerd, flinterdun verhaal, historisch oncontroleerbaar en wat nog meer. Hedendaags getinte romantiek en mooie zichten.
Ik heb er hoe dan ook erg rustig en heerlijk van genoten met "ontspanning" als hoofddoel.
Ook de stem van Omar Sharif kwam tot zijn goed recht.
Spijtig dat de vechtscènes weinig aan bloedvergieten deed denken.

Gewoon genieten was voldoende.
Vandaar ook mijn middelmatig toch positieve score voor dit avondje-uit-gebeuren. 3,00.

avatar van Illum Sphere
geplaatst op 17 januari 2013, 0:42 uur, permalink
Ik had het door de negatieve feedback slechter verwacht, maar al bij al viel het nog mee. Niet dat ik deze film goed vind - daarvoor is die veel te clichématig en historisch incorrect -, maar ik heb me wel enigszins weten te vermaken. Of dit komt omdat ik de gebreken van de film op een lachwekkende manier weg lachte kan, maar toch is dit een typische Emmerich film die tussen goed en slecht bengelt.

avatar van Friday the 13 th
geplaatst op 23 februari 2013, 18:03 uur, permalink
Leuke film - maar ook ergens veel te braaf. Deze mocht voor mijn part wat bruter en 16+ ziin - zou mooi tot zijn recht komen dan want de film heeft zeker enkele mooie uitpakkers zoals de prehistorische dieren en de gevechten met de speren.

Realistisch en chronologisch juist is de film bovendien niet. Maar wel leuk om eens een andere kijk op de feiten te krijgen.

Een simpele wegkijker.

geplaatst op 25 mei 2013, 16:12 uur, permalink
Remake van One Million Years B.C. (1966)??

geplaatst op 30 mei 2013, 16:50 uur, permalink
"Do not eat me when I save your life!"

Erg goede film. Net als alle Emmerich's weer een erg vermakelijke film.

De film begint erg cliché. Maar naar mate de film vordert word het steeds beter. Een epische queeste om de stam te redden. Vechten met andere stammen en wilde beesten. Dat was door de goede muziek van Harald Kloser & Thomas Wanker was dat echt geweldig! Maar het werd op het gegeven moment een beetje saai, net toen dat moment aanbrak kwam er een wending in het verhaal. Wat aan de ene kant erg goed is maar ook erg veel vragen oproept. Piramides, Chinesen/Indianen, Alien-goden: STARGATE REMAKE. En daarbij in 10.000 v.Chr bestonden er nog geen Egyptenaren. Emmerich maakt een rip-off van zijn eigen film.

Maar dat roept nog meer vragen op. Je weet helemaal niets over die Alien/God/Almachtige, ik zou er best meer over willen weten. Ik vind dat soort dingen altijd erg interessant.

De cgi-effecten zijn best wel slecht. De greenscreens zijn ook erg slecht. Het verhaal heeft zijn mankementen maar het is toch erg vermakelijk. Erg onbekende acteurs (kan me niet herinneren dat ik er één ooit eerder gezien heb) maar de stem van Omar Sharif als verteller was wel erg goed.

geplaatst op 2 juni 2013, 15:14 uur, permalink
Ook meegenomen in dit review:
Dallben's Weekly Review

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 26 juni 2013, 9:00 uur, permalink
viel me nog mee. Was gewoon een leuke avonturen film niets meer niets minder.

geplaatst op 5 oktober 2013, 22:51 uur, permalink
1e keer dat ik deze film zag begreep k t niet zo en zat er ook niet echt in, daarom nog niet beoordeeld, maar na dat ik m de 2e keer gezien heb vind ik het totaal plaatje van de deze film toch heel leuk met een intresante verhaal lijn en een vermakelijke blijven zitter film. heel goed gedaan

avatar van Emma'
geplaatst op 2 november 2013, 10:43 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze film zo slecht wordt gevonden en ook zo'n laag gemiddelde heeft. Ik vond het juist ontzettend mooi gemaakt, het verhaal was goed en werkte toe naar een hoogtepunt. Natuurlijk zaten er cliché's in, maar is dat erg? Het stoorde mij in ieder geval niet, en ik was ook heel verrast door het erin verwerken van de opbouw van de piramides destijds. De verschillende stammen die bijeenkwamen vond ik ook heel mooi gemaakt. Hele mooie film, verdient meer credit naar mijn mening. 4*

edje555
geplaatst op 15 februari 2014, 15:23 uur, permalink
joostus schreef:

Ik vind het zeker een dikke 8.. Oftewel 4 sterren.

Dankjewel...
Totaal mee eens.

Deze film is totaal ondergewaardeerd....

geplaatst op 9 maart 2014, 19:20 uur, permalink
Een film zonder enige vorm van inhoud is waarschijnlijk de makkelijkste manier om deze film in het kort mee samen te vatten. Emmerich probeert dan nog even een verhaaltje te verzinnen en er een totaal niet werkend liefdesplotje aan toe te voegen, zodat het lijkt dat er toch wat inhoud in zit, maar het hele verhaal kan gemakkelijk verteld worden in misschien 5 zinnen. Waarschijnlijk heeft Emmerich zelf dit ook door gehad en gedacht: dan proppen we er visuele effecten in zodat het de kijker overdondert en dan zullen ze wel tevreden zijn. Niet dus.
Toegegeven, visueel ziet het er zeer goed uit en om eerlijk te zijn vond ik het eerste gedeelte best leuk met een paar goede actiescenes en mooi geanimeerde prehistorische roofdieren. Hoewel ook hier het verhaal flinterdun is, is het nog erg vermakelijk. Het tweede gedeelte vond ik hoewel mooie visuele plaatjes niet geslaagd. Ik vond er eerlijk gezegd niets meer aan het laatste uur en ik verveelde me soms dan ook. Ook de acteurs mogen meteen terug naar de acteerschool, of anders niet meer meespelen in films.

Over het algemeen nog wel vermakelijk en met name de eerste drie kwartier waren best wel de moeite, maar daarna vervalt het in langdradigheid en vals sentiment waardoor ik maar net uitkom op een nipte voldoende.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 20 mei 2014, 21:48 uur, permalink
Veelbelovend is misschien een te sterk woord voor het begin. Maar de landschappen mochten er wezen (al is de macht, kracht en pracht ervan geen kwaliteit van de film natuurlijk), mooie kleuren, composities en setting. Emmerich doet er vanaf het begin al wel van alles aan om met 'intelligent' camerawerk en flitsende montage zijn eigen mooie plaatjes om zeep te helpen. Dat stoort eigenlijk al vrij snel, net als de filosofische one-liners.

Als eenmaal het verhaal eenmaal op stoom is gaat het al snel van kwaad tot erger. De eerste beesten gaan nog wel, zelfs die biologisch nogal onzinnig uitgewerkte loopvogels, maar ook daar is op een gegeven moment de koek op. Het laatste uur is een kwelling- en dan heb ik het nog niet eens over de muziek. Mel Gibson moet in staat worden geacht hier meer uitgehaald te hebben.