Star Trek III: The Search for Spock (1984)

Alternatieve titel: Op Zoek naar Spock

3,18

Sciencefiction

geregisseerd door Leonard Nimoy
met William Shatner, DeForest Kelley en James Doohan

Deze derde Star-Trekfilm gaat precies daar verder, waar deel 2 (The Wrath of Khan) ophield. De bemanning van de Enterprise keert terug naar huis, om daar te horen dat hun schip te oud is om nog langer gebruikt te worden. Als McCoy echter gedrag van Spock gaat vertonen, en beweert naar de planeet Vulcan te willen, besluit Kirk de Enterprise te stelen om McCoy en Spock te redden.

55 BERICHTEN13 MENINGEN

avatar van DVD-T
geplaatst op 6 april 2010, 15:41 uur, permalink
Een iets beter vervolg op het wat mindere tweede deel uit de Star Trek reeks.

Het verhaal van Search for Spock stond me niet zo tegen als in Wrath of Khan. Het liep allemaal net wat gesmeerder. Hierdoor kom je toch net iets beter in de film. Helemaal goed is het natuurlijk nog steeds niet. Vooral het slecht geschreven karakter van de vijand was ik niet helemaal over te spreken. Weer wordt niet helemaal duidelijk wat nu de motieven van de slechterik zijn, en dreigend wordt de Klingon echt nergens. Een beetje jammer want Christopher Lloyd probeert het wel goed te doen. Wel leuk was dit keer het element dat het team tegen alle regels ingaat die zijn opgesteld door Starfleet. Een beetje een geurlila beweging wordt het zo. Dit element zorgt voor heel wat leuke situaties. Opnieuw wordt er ook een soortgelijk plot als The Motion Picture en WoK opgesteld. Het spelen voor God. Toch wel iets beter uitgewerkt als het vorige deel. Het einde is vooral erg sterk, en doet je weer verlangen naar de volgende Trek film.

Qua actie is het dik in orde. Alles ziet er qua effecten gewoon verzorgd uit. Daarnaast zijn deze elementen ook wat meer aanwezig, en het houd de film fris en vermakelijk. Ook is het acteerwerk van een iets hoger niveau. Iedereen doet erg goed zijn best. Van de grote rollen van Kirk en zijn crew tot de kleinere rollen aan toe.

Weer een erg vermakelijk deel uit de reeks. Ik ben benieuwd of dit niveau wordt behouden of dat het straks erg gaat schommelen per film. Ik heb er nog wat te gaan en laat me gewoon verassen.

geplaatst op 13 juli 2010, 1:08 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kijk, nu begint de serie pas echt ergens op te lijken. Shatner's gebrek aan acteertalent/zijn over-dramatische blik en intonatie beginnen nu eindelijk hun werk te doen en komen heerlijk vertrouwd over, terwijl er nu ook eindelijk wat meer te lachen valt (McCoy bezeten door Spock) De effecten zijn ten opzichte van Wrath Of Kahn weer wat verbeterd en het is een verademing om ook weer eens een hoop scenes buiten de standaard ruimteschepen te zien.

De beste scenes draaiden echter om Spock, zonder wie deze filmreeks toch uiteindelijk een stuk minder interessant zou zijn. Vooral het einde op Vulcan erg mooi te noemen. Blij om te zien dat de serie me steeds beter gaat bevallen, op naar deel 4!

avatar van MMXMMX
geplaatst op 6 december 2010, 7:11 uur, permalink
Ik heb weer genoten ik ben ze alle 10 aan het kijken en vond deze its minder spannend .

Akron777
geplaatst op 23 april 2011, 2:26 uur, permalink
Mooie film, bouwt op een goede manier verder op Wrath of Khan. Einde zit ook super in elkaar.

avatar van m1chel
geplaatst op 21 juli 2012, 22:34 uur, permalink
" I have been and always shall be your friend. Live long and prosper."

Wat een heerlijke films zijn dit toch. Deze 3e Star Trek had met zijn budget van $ 17 miljoen, een groter budget dan "The Wrath of Kahn" ($ 11 miljoen). Maar beide delen 2 en 3 koste nog lang niet zoveel als de eerste Star Trek film (budget $ 45 miljoen, toen der tijd duurste film ooit).

Toch vond ik het 3e deel het beste deel van de eerste 3 films. Beste effecten, acteer prestaties waren beter, decors waren sfeervol, kortom een feest voor de ogen van een Star Trek fan. Nadeel vond ik dat Kirsty Alley niet meer de rol van mister Saavik op zich had genomen. Robin Curtis nam de rol van Saavik op zich en deed dat prima, maar ik hou niet van persoons verandering in een film. Christopher Lloyd speelde ook een prima Klingon trouwens.

De lengte was ook perfect van de film. Met zijn 105 minuten duurde de film geen minuut te lang of te kort. 5* vind ik op zijn plaats hier.

avatar van Askikker
geplaatst op 17 september 2012, 21:18 uur, permalink
Direct vervolg op deel 2, en ik vind m nog wel een tikkeltje beter (2 een kleine vier sterren, en deze een dikke vier sterren).

Er speelden zich in tegenstelling tot 2 dan ook veel meer scenes op een exoplaneet af (Genesis), het geen ik altijd de hoogtepunten vind van Star trek.

Hoewel ik doorgaans helemaal niks om effecten geef, vind ik Star trek wel geweldig.
Bovendien weet men doorgaans ook een sterk verhaal neer te zetten. Voor mij is er eigenlijk geen sciene fiction die aan Star trek kan tippen.
Zeker niet aan de meeste series, maar zoals ik nu zie dus ook niet aan de films.
Komt nog bij dat ik ongewild alle scifi meteen met Star trek ga vergelijken.

Op naar deel 4!

avatar van Askikker
geplaatst op 18 september 2012, 22:25 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bedenk me terwijl ik deel 5 zit te kijken dat alles hier in 3 natuurlijk niet kan;
De Enterprise had 428 man aan crew, en hier doen ze t met een stuk of 8! (alleen de hoofdpersonen).

Da's ook altijd de gein in de series; zodra dr een ''nieuw'' crewlid wordt geintroduceerd weet je bijna 100 % zeker dat ie gaat sterven, of op zn minst op een exoplaneet moet achterblijven.
Dus in deze film.....

avatar van SnakeDoc
geplaatst op 15 oktober 2012, 11:46 uur, permalink
Deel 3 valt helaas wat in herhaling, en lijkt wel erg op het voorgaande deel. Nou gaan we natuurlijk ook direct verder waar we gebleven waren.

Leuk om kennis te maken met de Klingons, en wat grappig om Lloyd als leider te zien. Soms is hij ook wat moeilijk serieus te nemen. Je kent zijn trekjes, en als Klingon zijn die blijkbaar ook niet te verbergen.

Gelukkig wederom geen vervelende film.

avatar van baspls
geplaatst op 16 februari 2013, 8:29 uur, permalink
Geweldige film! Weer nog iets beter dan The Wrath of Kahn. Weer nog wat spannender en avontuurlijker dan zijn voorganger. Knap van Leonard Nimoy dat hij kan acteren en regisseren in de zelfde film. Erg goede film. Goede Effecten. Goed Geacteerd. Goed verhaal. Hele mooie locaties.

avatar van Libbers
geplaatst op 21 februari 2013, 23:25 uur, permalink
Deel 1 + 2 vond ik erg leuk om te kijken maar deel 3 was echt een tegenvaller.
Grootste missers waren de special effects en christopher lloyd als klingon die ik eigenlijk geen enkel moment echt serieus kon nemen.

avatar van Beertje45
geplaatst op 4 juni 2013, 0:31 uur, permalink
de film sluit mooi aan op The Wrath Of Khan. De cast die ik toch het leukst vind keert terug naar Genesis. Christopher Lloyd als Klingon commander vind ik aardig, maar niet super. Op naar deel 4.

avatar van MRDammann
geplaatst op 20 juli 2013, 19:13 uur, permalink
Deze film vind ik eigenlijk nog beter dan zijn voorganger. Dat heeft er mee te maken, dat ik dit verhaal nog iets interessanter vind en de spanning is nog beter.
Net zoals bij de vorige film, gewoon kijken en genieten, maar deze is nog net iets beter.

geplaatst op 15 augustus 2013, 13:33 uur, permalink
SnakeDoc schreef:

.....

Gelukkig wederom geen vervelende film.

De Klingons kwamen in deel 1 (The Motion Picture) al voor. Welliswaar als figurant..;-)
Sterker nog... zij kwamen als eerste in beeld met de Klingon commander (gespeeld door de vertolker van Sarek... vader van Spock)

avatar van brymj
geplaatst op 15 augustus 2013, 19:04 uur, permalink
Nee, dat waren de Romulans, maar de Klingons zaten idd al in de TOS

geplaatst op 16 augustus 2013, 1:28 uur, permalink
brymj schreef:
Nee, dat waren de Romulans, maar de Klingons zaten idd al in de TOS

Yep en nope...de Klingons zaten idd al in TOS...maar het waren toch echt de Klingons die in The Motion Picture in de openingsscene werden vernietigd door V'ger. De Romulans kwamen in de filmreeks pas in deel V in beeld. Whatever... Star Trek boeit altijd.. 🙂

avatar van brymj
geplaatst op 16 augustus 2013, 19:53 uur, permalink
Ja, ik bedoelde jouw laatste zin, die acteur die Sarek speelt, speelde eerder al een Romulaanse commander

geplaatst op 16 augustus 2013, 20:31 uur, permalink
brymj schreef:

Ah.. dat bedoelde je. Inderdaad.. dat was "Balance of Terror" van TOS.
Het verhaal gaat dat de film "The Enemy Below" als inspiratiebron diende voor deze aflevering.

avatar van RuudC
geplaatst op 16 september 2013, 22:26 uur, permalink
Beste deel so far! The Search For Spock scoort op alle vlakken beter. Visueel wordt de serie mooier, de actie is beter en zaken zijn duidelijk beter uitgewerkt. Alles komt ook mooi samen. The Wrath Of Khan eindigde al vrij dramatisch met Spock’s heroïsche daad. De titel van deze film verraadt al een hoop en dat betekent dat hij niet overleden is. Voor het plot is het uiteraard geen toeval dat zijn lichaam op Genesis is. Enerzijds heb je interessante ontwikkelingen daar, anderzijds krijgen we eindelijk eens wat Klingons te zien en ziet de bijbehorende actie er weer wat verzorgder uit. Op deze wijze wordt het een prima reeks. De cast is wat volwassener geworden. Al met al een onderhoudende speurtocht naar Spock en een leuke confrontatie met de klingons. De films missen wel echt ballen. Het mooie einde op Vulcan verandert daar weinig aan. Met weet wel hoe ze de films moeten aankleden. Ook het genesisproject wordt maar oppervlakkig belicht, wat zeker in sciencefictiontermen een zonde is. Toch heb ik me hier weer minder verveeld en door de sterke afwisseling, vind ik dit het beste deel tot nu toe. Star Wars niveau heb ik hier alleen nog niet gezien.

avatar van Metalfist
geplaatst op 2 februari 2014, 12:59 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Don't call me Tiny

Ik heb het lang uitgesteld, maar ik ben blij dat ik toch aan Star Trek ben begonnen. Hoewel ik als sci-fi fan hier moeilijk omheen kon, vond ik het toch wat overweldigend om te zien hoeveel series/films er gemaakt zijn. Na de TOS en de TAS gezien te hebben, ben ik dus aan de eerste zes films begonnen en The Search for Spock is daar de derde van. Een rechtstreeks vervolg op The Wrath of Khan, wat sowieso al de betere van de twee was, en dan ook nog eens een titel die deed vermoeden dat er terug iets met Spock gedaan ging worden. Meer heb je niet nodig om mij warm te maken.

En zowaar, The Search for Spock is nog net een fractie beter dan The Wrath of Khan. Al is het op zich wel jammer dat er niet voor een andere, minder spoilerige titel is gekozen. Temeer omdat Leonard Nimoy echt wel een poging doet om te insinueren dat hij niet in de film zal komen opdraven. Zo laat hij een lange ruimte tussen de namen van Shatner en Kelly (waar zijn naam dus hoorde te staan) en zien we hem pas in volle glorie terug in de laatste 10 minuten. Soit, zoals de titel dus doet vermoeden wordt op zoek gegaan naar Spock en die queeste staat garant voor een aantal erg sterke scènes. De vernietiging van de Enterprise is sowieso al een hoogtepunt, maar ik vond heel het idee dat de kern van de crew gaat rebelleren tegen Starfleet erg vermakelijk. Niet alles werkt even goed, vond vooral de dood van David nogal snel snel afgewikkeld, maar de film heeft genoeg degelijkheid (de 'bezeten' Bones, het einde op Vulcan, ...) om deze score te rechtvaardigen. Interessant ook dat dit eigenlijk een rechtstreeks vervolg is. De overgang van deel 1 naar deel 2 was wat stroef, maar daar is nu niets van te merken. Het lijkt me dan ook wenselijk dat je op zijn minst deel 2 hebt gezien, anders ga je hier wel wat verloren lopen vrees ik.

Hoewel Nimoy dus als personage hier niet al te veel had te zoeken, is zijn invloed op deze film natuurlijk wel erg groot doordat hij de regisseur van dienst is. Een goede keuze, want hij heeft de sfeer van Star Trek in zijn vingers (inclusief verwijzingen naar de TOS zoals bijvoorbeeld de Tribbles) en weet de film een goede drive mee te geven. Ik had ook gedacht dat het gemis van Spock meer ging doorwegen op de cast, maar Shatner en co kunnen blijkbaar perfect hun plan trekken zonder hun geliefde Vulcan. Ik ben wel iets minder te spreken over Christopher Lloyd als Kruge. Lloyd noemt het zelf één van zijn favoriete rollen aller tijden, toch is het teveel een mengeling van Doc Brown en een Klingon. Kruge is in sommige scènes gewoon grappig en dat lijkt me niet echt de bedoeling zijn geweest. Kirstie Alley wou blijkbaar niet meer meedoen en dus werd er op zoek gegaan naar een nieuwe Saavik. Deze rol zou uiteindelijk terecht komen bij Robin Curtis die het op zich nog niet zo slecht doet. Al vond ik Alley misschien toch nog net iets beter. Ook fijn om Mark Lenard nog eens terug te zien als Sarek, Spock's vader.

Dit begint toch een erg degelijke filmreeks te worden. De eerste film had ook zijn goede punten, maar deel 2 en 3 steken er toch net iets bovenuit. De queeste naar Spock vormt een goede combinatie met het Genesis project en het is afwachten wat deel 4 zal gaan brengen. Ik kijk er in ieder geval naar uit!

geplaatst op 29 augustus 2014, 18:42 uur, permalink
Qua niveau vond ik dit derde deel gelijkwaardig aan het sterke tweede deel. Het verhaal zit wederom goed in elkaar en weet ook te boeien (misschien wel wat minder spannend). Ook ziet het er allemaal aardig uit en doet de vertrouwde cast het wederom goed. De duur van deze film is behoorlijk kort, maar hierdoor kijkt de film zich wel weer lekker weg en wordt het ook nooit saai.

avatar van thunderball
geplaatst op 30 september 2014, 15:15 uur, permalink
Deze heb ik gisteren direct na deel 2 zitten kijken en dat werkte zeer goed, daar deze ook daadwerkelijk direct verder gaat waar de vorige eindigde.

Wederom een goed vervolg en met wederom een relatief emotioneel einde.

Toch haalt deze film het niet bij het zeer goede The Wrath of Khan. Dit komt voornamelijk omdat dit keer de schurk toch een stuk minder is. Lloyd heeft natuurlijk bij lange aan niet het charisma van een Montalban, maar ook zijn make-up werkte niet echt mee. Het ziet er allemaal zo nepperig uit, dat je heel het karakter niet meer echt serieus kunt nemen.

Zoals de titel al doet vernoemen, draait de hele film om het terug vinden van Spock. Feitelijk zit die zelf nauwelijks in de film, des te gaver is dan ook het eind van de film, wanneer hij in zijn oorspronkelijke staat en uiterlijk zijn opwachting maakt.

Ook nu zijn de F/X en art direction hier en daar weer behoorlijk knullig te noemen en blijf ik mij afvragen waarom een grote studio als Paramount niet in staat is hier een beter bedrijf voor in te schakelen.

Al bij al haalt deze film het niet bij de vorige, maar is het altijd nog een erg amusante tijdsbesteding.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 29 december 2014, 16:38 uur, permalink
Voor de Star Trek-fans vast leuk, maar ik vond het maar suffe science fiction. Sterker nog ik vond dit deel meer een uitgerekte aflevering.

avatar van 3 2 1 cut

geplaatst op 27 februari 2015, 19:19 uur, permalink
Live long and prosper in our thoughts Mister Spock ! And Thanks for giving us a great time in space and sci-fi !

Hats off...

avatar van John Barry
geplaatst op 2 mei 2016, 10:45 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze derde Star Trek film vind ik wat beter dan deel 2, maar echt goed vind ik deze film ook weer niet.

Het verhaal rondom om de zoektocht naar Spock is op zich wel interessant. Maar echt spannend wordt het verhaal eigenlijk geen moment. Christopher Lloyd overtuigde niet echt als schurk. De rest van het acteerwerk is wel aardig, maar ook niet hoogstaand. Leonard Nimoy acteert weer het beste. In die zin is het wel jammer dat hij zo weinig in de film voorkomt. Aan de andere kant is zijn weerzien aan het eind hierdoor wel een mooi en ook wel een beetje een emotioneel moment. De laatste scene met Spock is goed gedaan.

De special effects vind ik behoorlijk goed. De muziek van James Horner is op zich ook wel goed. Maar de muziek van Goldsmith uit de eerste film vind ik echt een stuk beter.

Als geheel genomen vind ik dit derde deel iets leuker dan deel 2. Maar de films liggen qua niveau wel dicht tegen elkaar aan.

2,5 ster voor deze film

avatar van knusse stoel
geplaatst op 24 juli 2016, 20:41 uur, permalink
3 2 1 cut schreef:

Hats off...

And so it is now recorded in space history.