Star Trek VI: The Undiscovered Country (1991)

3,33

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Nicholas Meyer
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

Na een explosie op een maan hebben de Klingons vijftig jaar voordat hun ozonlaag compleet kapot is en iedereen zal sterven. De Klingons enige keuze is om zich aan te sluiten bij de Federation, wat een eind betekent aan zeventig jaar oorlog. James T. Kirk en zijn crew zijn de aangewezen personen om te helpen bij de onderhandelingen over het grote probleem. De vredesonderhandelingen verlopen niet goed en uiteindelijk belanden Kirk en McCoy op Rura Renthe, een werkkamp in de sneeuw, waar ze terecht komen na veroordeeld te zijn voor een aanslag. Het is aan Kirk om te ontsnappen en zijn onschuld te bewijzen.

40 BERICHTEN12 MENINGEN

avatar van baspls
geplaatst op 3 augustus 2013, 10:00 uur, permalink
MRDammann schreef:
kortom een waardige afsluiter voor de originele bemanning.

Star Trek: Generations is de echte afsluiter 😉

avatar van RuudC
geplaatst op 26 september 2013, 10:35 uur, permalink
Beste film van de oude reeks. Het is altijd goed om een spetterende finale te hebben, maar eigenlijk vind ik het erg jammer dat het zo lang heeft moeten duren, voordat er echt een goed niveau gehaald wordt. The Search For Spock is een goede tweede en The Wrath Of Khan een nipte derde, maar gemiddeld is het middelmatig. The Undiscovered Country doet eindelijk dingen waar ik op gehoopt had: een stukje verkenning van de ruimte en verder vooral galactische politiek. Eindelijk krijgen we (let op, series nooit gekeken) meer van de Klingons te zien en krijgt het volk meer inhoud dan een stel ruimteschurken met een gekke Simpsonstaal en maffe voorhoofden. Eindelijk is de actie echt spannend, omdat het meer is dan shots van ruimteschepen en laserstralen. De combinatie van stroeve politiek en aanslagen werkt hier goed. De locaties en dergelijke ogen een stuk geïnspireerder en de ontploffing van een maan is meer beladen. Voor het eerst heb ik het gevoel dat ik echt naar een avontuur kijk. Wat het acteerwerk en het uiterlijk van de hoofdpersonen betreft, merk je wel dat de koek op was. Dikke vijftigers en zestigers die nog volop aan het schieten, komen niet erg overtuigend over. Het is in elk geval genoeg om meer films van Star Trek te kijken en wellicht dat ik ooit nog aan de serie begin.

avatar van horizons
geplaatst op 26 september 2013, 11:23 uur, permalink
RuudC schreef:
Beste film van de oude reeks.

🙂
En dan moet je je bedenken dat Gene Roddenberry het script verschrikkelijk vond, hij haatte het. En het blijkt de beste film, heh heh.

avatar van RuudC
geplaatst op 26 september 2013, 11:37 uur, permalink
Serieus? Met afstand het beste script van de zes films. Hij zal het wel te moeilijk hebben gevonden dan. 😉

avatar van Metalfist
geplaatst op 15 maart 2014, 19:34 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
There is an old Vulcan proverb: only Nixon could go to China

De zesde film alweer in de oude Star Trek reeks. Ergens in augustus ben ik met de serie begonnen en ik moet toegeven dat ik het jammer vind dat de avonturen van Kirk en co nu alweer ten einde zijn. Ongetwijfeld zal er nog wel eens hier en daar een cameo tevoorschijn komen, maar The Undiscovered Country ging toch het laatste wapenfeit van de crew van de Enterprise worden. Nicholas Meyer, die ook het uitstekende Wrath of Khan op zijn naam heeft staan, keerde terug als regisseur waardoor de verwachtingen best wel hoog gespannen waren. Temeer omdat ik hoopte op een degelijke afsluiter na het ietwat flauwe Final Frontier.

En The Undiscovered Country mag er wezen, meer zelfs, het is één van de beste uit de gehele reeks. Wat op zich sowieso al knap is, want het zal niet makkelijk zijn om na 6 delen nog origineel uit de hoek te komen. In deze film wordt er meer gefocust op het politieke gedeelte van Star Trek in plaats van de actie en het werkt goed. De rechtszaak waarin Kirk en Bones terecht staanis uitstekend en Meyer weet in het geheel een perfecte mix te vinden tussen die typische Trekkie humor en een goed plot. De paranoia rond het feit dat de moordenaars van Gorkon nog in hun midden is zorgt voor wat spanning en de film komt nog vrij verrassend uit de hoek door Valeris te laten opdraaien als slechterik. Het is echter het einde dat me echt compleet over de streep weet te trekken. De manier waarop Kirk en de zijnen afscheid nemen van hun leven aan boord van de Enterprise is gewoon erg mooi, maar het voelt ook aan als een afscheid naar de kijker toe. En het is een meer dan waardig afscheid..

Al ben ik er eerlijk gezegd ook wel blij om dat ze hun Starfleet uniform aan de kapstok hebben gehangen, want na 25 jaar beginnen Kirk, Spock, Bones, ... wel serieuze tekenen van ouderdom te vormen. Logisch natuurlijk (en de films spelen daar gelukkig ook op in), maar je voelt aan dat ze op zich toch iets te oud beginnen te worden. Dat neemt gelukkig niet weg dat het nog altijd een genot is om naar Shatner, Nimoy, Kelly en co te kijken. Werkelijk iedereen is terug op zijn post (al is Sulu naar het Excelsior schip gegaan) en er is zelfs nog ruimte voor Grace Lee Whitney als Yeoman Janice. Let trouwens ook nog op een piepjonge Christian Slater als communications officer. Een moeder als casting director hebben, het heeft zijn voordelen. Mark Lenard is ook weer van de partij als Sarek, maar het zijn vooral de nieuwe personages die hier op hun plaats zijn. Zo is Christopher Plummer een uitstekende Chang (die Shakespeare quotes zijn subliem) en ook Kurtwood Smith is leuk als president van de Federation.

De effecten zijn daarbovenop serieus verbeterd ten opzichte van het vijfde deel (al was dat Klingon bloed wel erg slecht) waardoor The Undiscovered op elk gebied een waardige afsluiter is. Toch zonde dat het gedaan is, maar gelukkig staan me er nog een aantal Star Trek series/films te wachten. Ik snap waar de reeks zoveel jaar na datum zijn populariteit nog vandaan haalt.

avatar van frolunda
geplaatst op 22 mei 2014, 18:29 uur, permalink
Bevalt uitstekend in de herziening.De cast is prima op dreef,DeForest Kelley bij vlagen zelfs hilarisch in de goede zin van het woord.Ook de externe bijrollen zijn prima ingevuld.Het scenario is vrij goed en zelfs de effecten kunnen er nu nog mee door.Het grootste pluspunt van Star trek VI : the Undiscovered country is echter dat de film een heerlijk sfeertje bevat en ter gelijkertijd een feest van herkenning is ten opzichte van de originele TV series.Erg leuk en ook goed.

geplaatst op 29 augustus 2014, 19:09 uur, permalink
Met dit laatste deel van Star Trek, althans met de volledig oude garde, sluit het Star Trek tijdperk goed af en kon de nieuwe generatie het daarna mooi overnemen. Dat gebeurt dan ook in de film "Star Trek: Generations (1994)", waar een deel van de oude garde wel nog even in meespeelt. Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook te boeien. Ook zit er voldoende actie in en visueel ziet het er ook allemaal aardig uit. De cast had er gelukkig weer zichtbaar veel zin in en dat spat ook van het scherm af. Ook de fraaie Kim Cattrall heeft in deze Star Trek film een rolletje. Kortom, gewoon een prima afsluiter met de oude garde 👍

avatar van thunderball
geplaatst op 1 oktober 2014, 22:44 uur, permalink
Deze vandaag zitten kijken (blijkbaar een foutje gemaakt, want heb kennelijk deel 5 overgeslagen).

Aardig goede Star Trek film. Eindelijk een keer gewoon goede special effects, een goed plot met daadwerkelijke dreiging en een verrader, wie ik uiteindelijk niet verwachte en eindelijk weer een goede schurk in de gedaante van Christopher Plummer (incl. ooglapje!).

Wel vind ik het altijd weer opvallend hoe relatief kleinschalig eigenlijk de films zijn t.o.v. de Star Wars reeks. Bemanningen per ruimteschip lijken altijd maar uit hooguit een man of vijf, zes te bestaan (hoeveel Klingons zie je nu eigenlijk tegelijk in dat schip?). Ook die gevangenis onder de grond lijkt niet echt groot, hoewel ie dat wel moet voorstellen en je hebt ook altijd het gevoel dat behalve de bekende spelers er daadwerkelijk niet heel veel meer bemanning aan boord van de Enterprise rondloopt.

Wat de acteurs betreft naast de houterige Shatner, de coole Nimoy en de wat sullige Kelly, krijgt de rest van de bemanning in ieder geval ietsje meer screentime dan normaal.
Verder leuk om Kim Cattrall in een behoorlijk grote rol te zien, dat was destijds een actrice, die ik regelmatig in favoriete films van me zag opduiken (oa "Big trouble in little China" en "Hold-up!"), maar van wie ik nooit kon onthouden van welke film ik haar kende, of dat ik haar naam nog wist.

Mooi einde ook, waarin we als het ware de oude garde afscheid van de kijker zien nemen.

Toch wel een acht, ofwel vier sterren waard.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 19 juli 2015, 16:38 uur, permalink
Zoals verwacht wederom een hoogstandje in de reeks uitgebrachte ST-films en ik heb mij dan ook ruim 2 uur vermaakt in de fantasieruimte van onze helden. Voor de liefhebber een koude kille reis naar Rura Renthe, een werkkamp in de sneeuw! 👍

avatar van Vinokourov
geplaatst op 24 december 2015, 21:52 uur, permalink
Dit deel heeft een hoog Klingon-gehalte wat de film een beetje fun maakt tenminste. En gelukkig heb je hier ook niet al dat oeverloze serieuze gedoe. Daarbij zag het er ook opvallend goed en verzorgd uit. Het zal nog steeds niet één van mijn favo reeks worden, verre van dat. Maar dit is wel een beter Star Trek-deel dan gemiddeld 🙂.