132.211 gebruikers | 83.382 films | 30.189 regisseurs | 3.421.961 berichten | 4.776.019 stemmen
 
locatie: Films » Easy Rider (1969) » Info

Easy Rider (1969)

 

 

Easy Rider (1969)
987 stemmen | gemiddelde 3,43
mijn stem:
12 jaar geweld drugs- en alcoholmisbruik grof taalgebruikVerenigde Staten
Drama / Roadmovie
95 minuten

geregisseerd door Dennis Hopper
met Peter Fonda, Dennis Hopper en Jack Nicholson

Wyatt (Fonda) en Billy (Hopper) zijn twee hippie-motorrijders die naar Mardi-Gras toe gaan. Het wordt een rit met veel sex, drugs en rock 'n roll, waarbij ze de meest uiteenlopende figuren tegenkomen, zoals de prettig gestoorde advocaat George (Nicholson). Door de "normale" bevolking worden ze echter niet geaccepteerd en dat kan nog wel eens problemen veroorzaken.

 

 

gebruiker
bericht

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 oktober 2009, 23:11 uur
Zelden zulke grote onzin gelezen. Denk dat het hippie gebeuren ons heel veel goeds heeft gebracht. Maar sommigen hebben schijnbaar meer met de moraal en het gedachtegoed van de jaren 50....

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 oktober 2009, 23:42 uur
Vind je het onzin dat het nu goed is of dat ik het onzin vind? :P

De hippies waren zeker nodig op hun tijd (na de strenge jaren '50) en toen zijn alle grenzen verlegd voor vrijheid enzo, en zo komen we nu aan onze samenleving maar ik vind het een beetje een poepsamenleving geworden. De hippietijd lijkt me de mooiste tijd; ze stonden nog ergens voor.

 

» Laagste prijs voor deze film op Blu-Ray

Easy Rider (€ 16,49)
exclusief € 0,99 verzendkosten

Easy Rider (€ 16,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Easy Rider (€ 17,10)
gratis verzending


» alle winkels en formaten voor deze film

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 3 oktober 2009, 0:45 uur
Ik reageer op de stupide opmerking van Vinokourov. Alhoewel ik me nu ook afvraag hoe serieus hij het meent. Anyway, de hippies hebben ons veel goeds (vrijheid) gebracht.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 3 oktober 2009, 0:56 uur
Eens. Lang leve de hippies! :D

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 oktober 2009, 23:00 uur
Geweldige sfeer, beelden, muziek, personages en gesprekken. Ik hoef alleen maar een van de beelden op te zoeken waar ze door een landschap rijden met mooie muziek op de achtergrond en ik ben weer verkocht.

Een van mijn favoriete films. :)

 

quote
0,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 november 2009, 1:59 uur
niks slechts over de hippies hoor, maar dit is een miskleun van een film.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 11 november 2009, 12:26 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De muziek in deze film is echt hate it or love it. De Hippies sfeer wordt lekker neergezet en ze doen eigenlijk weinig. Volgensmij deden hippies ook eigenlijk niet zo veel dus in dat op zicht klopt het.

Dit is ook tevens een minpunt aan de film, dat er niet zo veel gebeurt en dat gescheur over die wegen de hele tijd wordt vrij saai na de zoveelste keer.

Visueel is het ook niet erg interessant wat jammer is, want er had wat meer kunnen gebeuren met hun relaxte sfeer en trips.

Inhoudelijk is de film wel interessant en het is een forse kritiek op de American Dream. Of meer in het algemeen, kritiek op het idee van grote vrijheid. De riders zijn het meeste vrij als ze over de snelweg crossen. Als ze echter in aanraking komen met steden of iets dergelijks dan zijn ze een stuk minder vrij. Aan het begin van de film weigert een hotel ze. Dit is telkens een conflict als ze als het ware in aanraking komen met de maatschappij. Ze belanden zelfs een keer in de gevangenis, als dat geen ontnemen van je vrijheid is weet ik het ook niet meer.

Aan het begin van de film krijgt de motor, die amerika symboliseert, geld. Maar al het geld wat er in dit ideale vrije amerika wordt gestoken is tevergeefs. Het is een grote illusie dat je er vrijheid voor terug krijgt. Zelfs het aardige einde waarin de motor in vlammen opgaat boort deze illusie de grond in. Juist omdat het zo abrupt is wordt het schokkender ervaren en dat is denk ik ook de bedoeling.


Kortom een geinige film met een flink thema dat helaas af en toe een beetje saai is.

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 29 december 2009, 15:44 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Easy Rider is een film uit een tijd die je moet hebben meegemaakt om 'm te waarderen. Of je moet knetterstoned zijn, dat kan ook. De sfeerschepping is uitstekend, de muziek geweldig (al past 't niet altijd even lekker onder de beelden) en Jack Nicholson heeft een leuke rol, maar verder heeft Easy Rider niet zo heel veel te bieden voor de nietsvermoedende kijker: het is vooral een slepende bedoening. Tenzij je er van houdt een uur lang naar een stelletje motorrijdende hippies te kijken. O, de tripscène was trouwens ook wel aardig.

2,0*

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 16:43 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
filmfan17 schreef:
Dit is ook tevens een minpunt aan de film, dat er niet zo veel gebeurt en dat gescheur over die wegen de hele tijd wordt vrij saai na de zoveelste keer.
Dat is toch heerlijk man, het relaxte van een motortrip is júist dat er niks gebeurd en je lekker de tijd hebt om om je heen te kijken, één te worden met de omgeving. Die sfeer wordt hier perfect weergegeven. En dan is daar opeens die abrupte schock als er vanuit het niets iets ergs gebeurt, realistischer kan het volgens mij niet worden.

Karl van H. schreef:
Easy Rider is een film uit een tijd die je moet hebben meegemaakt om 'm te waarderen. Of je moet knetterstoned zijn, dat kan ook.
Werkt er zeker aan mee, een jointje zet je in de juiste gemoedstoestand om deze film ten volle te kunnen waarderen :Y

 

kramersietse
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 17:48 uur
Wat een rukfilm dit? Viel zwaar tegen, vooral omdat ik er zo op geattendeerd werd om deze "klassieker" te zien. Typisch een film die ik 'super' zou vinden.

Nicholson zou zo geweldig zijn!! Hij moest het vak hier nog duidelijk leren, kakelvers afgeleverd van de filmacademie werd ie hier in de diepe gegooid. Het is later gelukkig goed met hem gekomen.

Hopper en Fonda, tja, zakkenvullen en Wiet roken, wat wil een mens nog meer.

Sommige mensen durven deze film te vergelijken of in één zin te noemen met Fear and Loathing, die verdenk ik er van op het moment superstoned te zijn en niet goed bij hun hoofd.

Enige overeenkomst is dat ze in beiden spul gebruiken meer ook niet hoor. Zie geen apen en ander gespuis rondlopen in ER namelijk.

Leve de vrijheid, leve vrije sex zonder voorbehoedsmiddelen das ook de reden dat ik dit stukje kan en mag typen, hoera!!

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 18:42 uur
Een tip: Relax. ;)

En Easy Rider heeft inderdaad weinig met FALILV te maken...

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 19:19 uur
In beide films staat de utopische zoektocht naar de Amerikaanse Droom centraal. Vrij grote overeenkomst lijkt mij. Tel daarbij het vrijheidsstreven, het (overmatige) drugsgebruik en de uiteindelijke desillusie.

 

kramersietse
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 20:28 uur
Relax?? Why?

Ben zwaar teleurgesteld in deze film: Hopper, Fonda, Nicholson, veel beter kun je het niet krijgen lijkt me en dan zo presteren??

Hetzelfde als hedentendaage Pitt, Depp, Pacino en De Niro in een film stoppen en een draak van een productie afleveren. En dan mij proberen wijs te maken dat het een topcast bedraagt en een 100% geslaagde film.

Nee relaxen zal ik zelf weten maat!! Amerikaanse Droom, wiet roken en aan jezelf denken daar gaat het om, een stapje later gaan ze het verkopen en geld aan verdienen, wat heeft dat nou met een Amerikaanse Droom te maken.

Relax zegt ie, HA!

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 20:35 uur
Ik heb Nicholson, zelden beter gezien.... Briljanit zoals hij die blije advocaat neerzet. Ik snap wel dat het je slecht bevalt als je een FALILV verwacht, daar heeft het inderdaad vrij weinig mee van doen. Qua benadering en uitwerking in ieder geval.

Deze film gaat over het losbreken (uit de jaren 50.) De American dream heeft toch alles te maken met vrijheid en je lot in eigen hand nemen en succes najagen..... De link lijkt me overdidelijk. Film maakt een keihard statement over hoe eenvoudig dat is....

 

kramersietse
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 21:06 uur
Ik vergelijk deze film al niet eens met Fear and Loathing dat doen andere mensen als ik de commentaren uit het verleden terug lees.

Nicholson briljant hierin, nou nee, totaal mee oneens, wij gaan het echt niet eens worden haha.

By the way: Nicholson was het zelf die zei dat ie niet ondersteboven was van zijn eigen spelen hierin. Hij was blij dat Fonda hem bij de hand had genomen, Jack vond zichzelf te onervaren nog in die tijd.

Het was zijn talent die hem er door heen sleepte toentertijd.

Dit las ik ooit eens in de Rolling Stone, nu alweer 10 jaar geleden.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 19 februari 2010, 21:21 uur
Hij was ook onervaren toen, maar dat maakt m juist ook 'echter', vind het een sprankelende performance. Bovendien pas het onervarene perfect bij zijn rol. Erg leuk om een ongepolijste Nicholson te zien, later werd het steeds meer een truukje....

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2010, 1:34 uur
kramersietse schreef:
Sommige mensen durven deze film te vergelijken of in één zin te noemen met Fear and Loathing, die verdenk ik er van op het moment superstoned te zijn en niet goed bij hun hoofd.
Leg mij eens uit waarom die vergelijking nergens op slaat. En nu graag even niet over de acteerprestaties gaan azijnzeiken.

De 'acteerprestaties' van acteurs in een film spelen voor mij over het algemeen slechts een kleine rol in mijn eindwaardering daarvoor (of het moet echtongeloofwaardig overkomen). Volgens mij heb jij het liefst dat de camera's non stop op de hoofden van de hoofdrolspelers gericht om te zien of de gezichtsuitdrukkingen wel integer genoeg zijn en goed bij de situatie passen. Maar ja, Easy Rider draait nu eenmaal niet enkel om de acteerprestaties

Als cinema enkel acteerwerk zou zijn dan kunnen we 'de film' maar beter afschaffen en weer lekker ouderwets in het theater gaan zitten..

 

kramersietse
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2010, 9:30 uur
Als ik niet mag kijken naar 'acteerprestaties' maar puur en alleen naar de film, tja, maak over het onderwerp dan maar een mooie documentaire. Eentje van anderhalf uur, met het mooie landschap van The USA in de jaren 60. Het liefst met mooie kleuren, de mensen uitgedost in fleurige kledij, verplicht een sigaretje op te steken om in de sfeer van toen te komen.

Consequentie van te gaan acteren is dat 'onnozele halzen' zoals ik gaan letten op hoe je je rol speelt. Vooral in een omgeving met 'grootse' acteurs om je heen, kun je uit de toon vallen natuurlijk. En dat had ik met Nicholson in deze film Dwarrel Boy.


Easy Rider is me tegengevallen en dat met zo'n sterrencast, jammer.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2010, 13:43 uur
Hopper was 33, Fonda ongeveer 29 en Nicholson iets van een 32 jaar. Niet zo'n oude mannetjes hoor.

Sterrencast vind ik wel bijzonder relatief mbt deze film. Enkel Fonda had iet of wat een naam in die tijd, en dan ook nog eens als het doorsnee bad boy figuur. Beetje blindstaren wat je doet.

 

Madecineman
(moderator)
avatar van Madecineman
quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2010, 17:24 uur
Wat puberale onzin verwijderd hier, houdt de discussie een beetje op niveau zeg.

 

kramersietse
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 20 februari 2010, 20:59 uur
Gelijk heb je Madecineman! Ging nergens over.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 21 februari 2010, 23:22 uur
Mijn excuses.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 februari 2010, 1:42 uur
Bij het lezen van recensies en reacties lijkt het mij dat dit verhaal redelijk wat overeenkomsten heeft met Fear and Loathing in Las Vegas, of vergis ik mij? Ik moet deze nog zien en kijk er naar uit maar de reacties zijn negatiever dan ik anticipeerde en de score veel lager...

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 februari 2010, 7:45 uur
Film heeft enkel een thematische overeenkomst. Qua uitwerking lijkt het er totaal niet op. Dit is een laid back maatschappij kritisch filmpje, waar F&L een doldwaze surrealistische achtbaanrit is.

 

kramersietse
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 februari 2010, 14:30 uur
Gaan we weer? Easy Rider en Fear and Loathing in één zin haha

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 februari 2010, 14:36 uur
Waar dan? :P

 

Madecineman
(moderator)
avatar van Madecineman
quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 22 februari 2010, 22:08 uur
Er zit wel een wezenlijk thematisch verschil tussen Easy Rider en F&L volgens mij...

Easy Rider is een film over de pure hippie-idealen zoals die er ooit waren in een Amerikaanse subcultuur, F&L is een film over wat er na The Summer of Love nog van over was gebleven en gaat daarmee meer over het einde van een tijdperk.
In Easy Rider komt de voornaamste bedreiging ook van buitenstaanders in F&L zit het veel meer in de hoofdpersonen zelf en hun overmatige drugsgebruik.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 maart 2010, 16:56 uur
Geweldige tijdloze muziek. En een heerlijke film.

 

kramersietse
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 maart 2010, 18:18 uur
Die heerlijke tijdloze muziek heb je groot gelijk in, alleen jammer dat het samengaat met deze film. Zet die muziek op een cdtje en ik koop hem.

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 14 maart 2010, 17:17 uur
Leuke film. Het verhaal heeft niet echt heel veel om het lijf. Maar door de leuke muziek en de goeie acteerprestaties heb ik me wel vermaakt. Vooral de toen nog erg jonge Jack Nichelson doet het erg leuk hier als geschifte advocaat. Een paar mooie plaatjes kwamen voorbij, en en waren een paar sterke scenes. Speelduur was oke, de film had niet veel langer moeten duren.

3,0*