134.887 gebruikers | 85.687 films | 31.044 regisseurs | 3.507.588 berichten | 4.929.015 stemmen
 
locatie: Films » Irréversible (2002) » Info

Irréversible (2002)

 

 

Irréversible (2002)
1565 stemmen | gemiddelde 3,65
mijn stem:
16 jaar geweld seks angst drugs- en alcoholmisbruik grof taalgebruikFrankrijk
Drama / Thriller
97 minuten

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

 

 

gebruiker
bericht

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 17 februari 2012, 13:42 uur
Beetje off-topic maar omdat het in de discussie past:

Michael Powell had na het uitbrengen van Peeping Tom door onbegrip veel van zijn krediet verloren...Hier maakt tijd trouwens niet alles stuk, integendeel...want gerenommeerde filmmakers zien jaren later in deze film een meesterwerk.


Details omtrent Michael Powell en diens geschade reputatie na het onbegrepen Peeping Tom zijn terug te vinden in de docu The Eye of the beholder die als bonus op de dvd van Peeping Tom te vinden is (op mijn versie in elk geval).

En ik denk dat Irréversible ook door veel mensen onbegrepen wordt omdat zij schijnbaar niet door de oppervlakte (het expliciete geweld) heen kunnen of willen prikken en dus de onderliggende boodschap c.q. bedoeling van de makers missen. Maar ja, zo ontstaat natuurlijk een controverse en daarmee voer voor heftige discussies, zullen we maar zeggen...

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 februari 2012, 15:44 uur
Deze film kun je beter niet kijken op een zonnige zaterdag? Of maakt het niks uit?

 

» Laagste prijs voor deze film op DVD

Irreversible (€ 7,99)
gratis verzending

Irreversible (€ 7,99)
exclusief € 1,95 verzendkosten

Irreversible (€ 8,00)
exclusief € 1,95 verzendkosten


» alle winkels en formaten voor deze film

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 februari 2012, 15:53 uur
Maakt niet uit, zolang het maar een beetje donker is :P

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 februari 2012, 16:10 uur
Dankjewel voor het snelle antwoord :)

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 februari 2012, 16:50 uur
Ongeacht de dag en het weertype zul je er na het kijken gegarandeerd niet vrolijker op worden.
Ben benieuwd wat je er van vond :)

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 februari 2012, 19:21 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Wat een topper. Het is inderdaad geen vrolijke film, maar wel een erg vermakelijke. Het eerste halfuur was wel even wennen met het beeld dat telkens rondjes draait. De film nodigt je in deze 30 min zeker uit om verder te kijken, en je wilt weten waarom Marcus zo boos is. Als je eenmal de oorzaak weet van de agressie, blijft de film nog steeds erg interessant, en krijg je de aardige en zachte kant te zien van Marcus. Het enige wat ik niet echt interessant vond was de metro-scene. Die was een beetje vermoeiend en duurde iets te lang, maar kwam wel erg authentiek over.

De film heeft een hele aparte sfeer. Mede door het aparte camera en kleuren gebruik heeft de film een interessante donkere sfeer.

De acteer prestaties waren ontzettend goed. Cassel was ongelooflijk goed. Vooral op de party was hij heel geloofwaardig als iemand die helemaal onder de drugs zit. Ook Belluci was erg goed. Ik heb veel respect voor haar door de bekende verkrachtings-scene. Lijkt mij niet makkelijk om zo'n zware scène uit te voeren. Maar ook in de rest van de film was zij erg goed.

Zeker een aanrader.
4.0*

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 februari 2012, 19:43 uur
^O^

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 februari 2012, 10:46 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
brabusRUS schreef:
Ook Belluci was erg goed. Ik heb veel respect voor haar door de bekende verkrachtings-scene. Lijkt mij niet makkelijk om zo'n zware scène uit te voeren.


Even met de kont omhoog, da...

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 februari 2012, 18:28 uur
Onzin, zo dacht ze er niet over. Er staan een aantal interviews op youtube waarin ze het over heeft. Kijk die maar ;)

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 februari 2012, 22:06 uur
Is dat zo? Ik kan in de gauwigheid maar één youtube-interview vinden, en dat spreekt het citaat (naar ik meen een onderdeel van een wat groter interview met ook Noé) uit de Volkskrant niet echt tegen. Geef maar een linkje, als je wilt; ik wil wel weten of Ockhuysen de boel uit z'n duim heeft gezogen, of dat ie in de maling is genomen (of dat Bellucci maar wat in de rondte kletst en elke keer wat anders vertelt; dat kan natuurlijk ook).

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 28 februari 2012, 14:46 uur
We hebben het hier wel over professionele acteurs. Dat een dergelijke scene moeilijk is om als toeschouwer aan te zien maakt het niet per se ook emotioneel zwaar om als acteur te spelen. De bewuste scene is uiteraard volledig gechoreografeerd, geoefend zonder camera erbij en tijdens het opnemen waarschijnlijk meerdere malen halverwege afgebroken en overnieuw geschoten. De acteurs hebben zich tijdens hun voorbereiding op een dergelijke scene heus wel verplaatst in de emotionele gemoedstoestand van hun rol. Dat een acteur op het moment van filmen zelf niet echt meer met de emotionele ervaring van haar rol als slachtoffer bezig maar eerder met het fysieke acteerwerk wat wij op het scherm te zien krijgen lijkt me niet minder dan logisch. Wat het in dit geval niet minder overtuigend over doet komen, gewoon vakwerk dus.

 

Knisper
(moderator)
avatar van Knisper
quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 maart 2012, 19:07 uur
Berichten verplaatst naar Gaspar Noé

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 31 maart 2012, 18:06 uur
Wat een verschrikkelijk verhaal dat zo verschrikkelijk tot zijn recht komt door deze film. Irreversible is een meesterwerk maar wel een meesterwerk dat je niet snel een tweede keer opzet.

De tedere en leuke scenes maken de gewelddadige scenes extra bruut. Die tederheid naar het einde van de film is zo mooi maar ook zo erg omdat je weet wat gebeuren gaat.

Ook de totale gekte, de reacties van Marcus en Pierre die zo goed in beeld en geluid zijn gebracht en heel het sfeertje: die huiskamer van dat appartement, dat feestje en Monica natuurlijk ;)

Maar ja.... gelukkig vernietigt de tijd alles? Dus ook dit trauma? Kan ik het zo begrijpen?

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 april 2012, 17:06 uur
De tijd zal ooit zelfs jouw gedachten hierover gaan vernietigen, berust je daar maar in ;)

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 april 2012, 19:53 uur
Geniaal, toch wel een hele geruststelling ;)

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 april 2012, 18:38 uur
Ja, morgen of overmorgen vergaat de wereld en dan is zelfs geschiedenis verleden tijd....

 

puckb96
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 april 2012, 19:38 uur
Al iets bekend over een mogelijke blu-ray uitgave?

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 april 2012, 20:14 uur
yorgos.dalman schreef:
Ja, morgen of overmorgen vergaat de wereld en dan is zelfs geschiedenis verleden tijd....


Onzin.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 2 april 2012, 20:19 uur
Inderdaad dat is pas in december ergens, we hebben nog even de tijd..

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 april 2012, 1:53 uur
Herzien. Nog steeds een goede film, hoewel ik nu niet meer begrijp dat hij (meteen) in mijn top 10 terechtkwam. Het is niet echt een van mijn favorieten, ik kijk hem ook niet vaker ofzo.

Ik vind de vorm waarin de film gegoten is nog steeds geweldig, en ook het acteerwerk is lovenswaardig, alleen de kijkervaring (en dan zeker de eerste helft) is niet echt heel leuk (hoewel dat het verkeerde woord is), laat staan een tweede keer, als de verrassing eraf is.

Twijfel of ik hem ook met een halve punt zal verlagen. Ik vind het een goede en speciale film, maar een echt warm plekje in mijn hart heeft hij toch niet kunnen veroveren, is mijn conclusie na een jaar en na herkijk.

4 - 4,5*

 

quote
3,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 12 april 2012, 1:12 uur
Het eerste deel van de film is bijzonder indrukwekkend. De eerste scene is visueel heel interessant en bijzonder rauw. Tot aan de verkrachting scene vond ik het echt heel sterk en was ik benieuwd hoe de film zich verder ging ontwikkelen.
Helaas, vanaf dat moment kakte de film enorm in en werd er een poging gedaan om de karakters beter zich te laten ontwikkelen, maar dat vond ik niet nodig. Zeker niet omdat ze niets meer ondernamen. Het kabbelde een beetje voort met her en der een hele makkelijke verwijzing naar de dingen die (chronologisch gezien) nog moesten gebeuren. Dit vond ik wel heel makkelijk en voegde ook niets toe. Het verhaal was al halverwege de film verteld.
Jammer, want de rauwe beelden en het camerawerk in combinatie met geluid zorgde voor een hele sterke, ongemakkelijke en beklemmende opening die gaandeweg steeds minder werd. 3 sterren.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 23 april 2012, 12:34 uur
Ik zette deze op met een aantal vrienden en ik moest hem na 10 minuten onder dwang af zetten. Eén iemand ging bijna over zijn nek en de rest voelde zich opeens zo depressief dat we we ervan af zagen. Gelukkig had ik hem eerder al eens bekeken want het blijft een supergoede film.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 24 april 2012, 20:01 uur
Het heeft ze in iedere geval niet ongeroerd gelaten :D

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 24 mei 2012, 22:08 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Als iemand zo'n klappen krijgt van een brandblusser, ligt die volgens mij
niet met enkel een plakker op zen hoofd in de ambulance????


voor de rest vond ik het wel een goede film die me wel bijbleef!!

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 mei 2012, 7:49 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
nathalie26 schreef:
Als iemand zo'n klappen krijgt van een brandblusser, ligt die volgens mij
niet met enkel een plakker op zen hoofd in de ambulance????
Hij was wel dood hoor.

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 mei 2012, 23:21 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
JDSsmetje schreef:
nathalie26 schreef:
(quote)
Hij was wel dood hoor.


Oke nu kan ik helemaal niet meer volgen.
Als ik het goed begrijp begint de film eigenlijk met het einde.
Als in de eerste scene Marcus wordt afgevoerd en in de tweede scene dood wordt geslagen met een brandblusser, klopt de volgorde toch niet meer??
of zijn het nu twee verschillende personen?

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 mei 2012, 1:40 uur
Zoals al vermeld is de film sterk tot de scène in de tunnel, waarna alles een beetje in mekaar zakt. Op zich is er niets mis met de gezellige scènes tegen het einde, maar het einde zelf vind ik maar een beetje flauwtjes.
Het acteerwerk is wel puik, zelden beter gezien. Alles is ook wel sterk in beeld gebracht, chapeau daarvoor!

Het eerste deel is wel niet voor zwakke zieltjes en mensen die niet goed tegen bewegende beelden kunnen.

Zeker wel een aanrader denk ik, maar niet echt eentje die ik opnieuw ga zien.
Vooral omdat het begin/einde nu al gekend is...
Ik snap eigenlijk niet waarom dat de chronologie zo volledig omgekeerd is, in het begin was dat nog wel leuk en verrassend, maar na een tijd had je het wel al een beetje door. En moest het een logische tijdlijn geweest zijn denk ik niet dat de film minder goed geweest zou zijn.

Denk dat ik 3,5* ga geven.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 mei 2012, 1:44 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
nathalie26 schreef:
JDSsmetje schreef:
(quote)


Oke nu kan ik helemaal niet meer volgen.
Als ik het goed begrijp begint de film eigenlijk met het einde.
Als in de eerste scene Marcus wordt afgevoerd en in de tweede scene dood wordt geslagen met een brandblusser, klopt de volgorde toch niet meer??
of zijn het nu twee verschillende personen?



In die eerste scène wordt marcus idd afgevoerd, maar zijn gezicht is nog heel. Dus hij is sowieso al niet dood. Als je de scène erna (chronologisch dus eerder gebeurt) een beetje goed gevolgd hebt zie je dat die lintworm Marcus' arm breekt, waarna Pierre de lintworm zijn kop in mekaar timmert met een brandblusser.
De film gaat ook constant terug in de tijd, voor als je het niet door moest hebben.

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 mei 2012, 9:24 uur
 bevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
@ wilofski...

Dat was niet de Lintworm wiens hoofd werd ingeslagen. Als je goed kijkt is de Lintworm wel een van de omstanders die verlekkerd toekijkt naar het gevecht maar het 'slachtoffer' is 'zomaar iemand' die in gevecht raakte met Marcus.
Dat maakt het alleen maar des te wranger: de Lintworm ontloopt zijn straf alsnog....

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 mei 2012, 13:11 uur
wilofski schreef:
Zoals al vermeld is de film sterk tot de scène in de tunnel, waarna alles een beetje in mekaar zakt. Op zich is er niets mis met de gezellige scènes tegen het einde, maar het einde zelf vind ik maar een beetje flauwtjes.
Het acteerwerk is wel puik, zelden beter gezien. Alles is ook wel sterk in beeld gebracht, chapeau daarvoor!

Het eerste deel is wel niet voor zwakke zieltjes en mensen die niet goed tegen bewegende beelden kunnen.

Zeker wel een aanrader denk ik, maar niet echt eentje die ik opnieuw ga zien.
Vooral omdat het begin/einde nu al gekend is...
Ik snap eigenlijk niet waarom dat de chronologie zo volledig omgekeerd is, in het begin was dat nog wel leuk en verrassend, maar na een tijd had je het wel al een beetje door. En moest het een logische tijdlijn geweest zijn denk ik niet dat de film minder goed geweest zou zijn.

Denk dat ik 3,5* ga geven.


Het sterke van deze film is juist het schrijnend contrast tussen het eind en het begin, dus om dat nou 'flauwtjes' te noemen geeft eerder aan dat je het niet als één geheel hebt ervaren. Dat het niet chronologisch wordt verteld is de kracht van het idee omdat je in dit geval als kijker weet wat hun te wachten te staat terwijl je op pijnlijke wijze ziet dat ze als maar gelukkiger worden. Uiteraard was het minder sterk geweest wanneer het wel chronologisch was maar daarom heeft Noé juist hiervoor ook gekozen.

 

quote
5,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 26 mei 2012, 14:59 uur
wilofski schreef:
Zoals al vermeld is de film sterk tot de scène in de tunnel, waarna alles een beetje in mekaar zakt. Op zich is er niets mis met de gezellige scènes tegen het einde, maar het einde zelf vind ik maar een beetje flauwtjes.
Het acteerwerk is wel puik, zelden beter gezien. Alles is ook wel sterk in beeld gebracht, chapeau daarvoor!

Het eerste deel is wel niet voor zwakke zieltjes en mensen die niet goed tegen bewegende beelden kunnen.

Zeker wel een aanrader denk ik, maar niet echt eentje die ik opnieuw ga zien.
Vooral omdat het begin/einde nu al gekend is...
Ik snap eigenlijk niet waarom dat de chronologie zo volledig omgekeerd is, in het begin was dat nog wel leuk en verrassend, maar na een tijd had je het wel al een beetje door. En moest het een logische tijdlijn geweest zijn denk ik niet dat de film minder goed geweest zou zijn.

Denk dat ik 3,5* ga geven.


Schrijf gewoon geen recensie als je er niks van begrepen hebt.