Dagon (2001)

Spanje
Thriller / Horror

geregisseerd door Stuart Gordon
met Ezra Godden, Francisco Rabal en Raquel Meroño

Paul en zijn bloedmooie vriendin Barbara vieren hun zakelijke succes met een ander koppel, Howard en Vicki, op diens jacht voor de kust van Spanje. Hun feestje wordt verstoord wanneer de boot tegen een boven het water uitstekende rots klapt en Vicki met haar been klem komt te zitten tussen de boot en de rots. Paul en Barbara vertrekken naar het vissersdorpje aan de kust, Imboca, om hulp te halen. De bewoners zijn niet echt behulpzaam, maar toch is er iemand bereid om met Paul naar het gecrashte jacht te gaan. Howard en Vicki zijn verdwenen. Bij terugkeer blijkt Barbara gevangen te zijn genomen door de steeds vreemder wordende dorpelingen. Paul wordt vervolgens zelf achterna gezeten en ontdekt langzaam maar zeker het ware verhaal van Imboca...

77 BERICHTEN15 MENINGEN

avatar van maxcomthrilla
geplaatst op 27 juli 2011, 18:30 uur, permalink
Muchas Dias!

Toepasselijke woordspelingen, een sfeervolle ogenschijnlijk verlaten spookstad en prachtige muzikale begeleiding zorgen voor genoeg horrorvertier. Het verhaal wordt ook best mysterieus uit de doeken gedaan en het einde is geweldig i.t.t. hetgeen wat er allemaal net aan vooraf gaat. Dàt decor oogde op visueel vlak net wat tè goedkoop.

Toch zeker een meer dan prima film. Een 3,5*

avatar van Bottleneck
geplaatst op 27 juli 2011, 19:36 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Godden en die bril 👍 z'n personage doet me een beetje denken aan Ash (ook zo'n kansloze situatie en dan toch steeds minder bang daarin handelen). En snel dat krakkemikkige slot verwisselen dat het ook nog een tijdje uithoudt is gewoon geniaal, klaar 🙂

Verder een prima horror waarbij de vislucht bijna de tv uitwalmt. Ontzettend smerige hotelkamer en het sfeertje is lekker griezelig met dat verregende, typisch Zuid-Europese dorpje en die lompe manke vijanden. Jammer alleen dat de cgi zo slecht is, bijvoorbeeld dat shot van de boot van onderaf, ai.. had het er dan uitgelaten vraag ik me af.

avatar van Perry Meer
geplaatst op 18 augustus 2011, 20:52 uur, permalink
natte film, veel regen en plassen
Lovecraft ? (1890 –1937) ik zag anders een laptop en mobiele telefoon voorbij komen!
maar wel een leuke film, zeker kijken deze, al ergerde ik mij wel in het begin
aan de hoofdrolspeler maar dat ging naarmate de film vorderde gelukkig over

yorgos.dalman
geplaatst op 1 september 2011, 21:33 uur, permalink
Opvallend is de afwezigheid van muziek tijdens enkele cruciale scènes die spannend of emotioneel zijn. Tamelijk tegendraads maar werkt hier wel zeer effectief.

Had regisseur Stuart Gordon dit binnen het Hollywoodsysteem gedaan, dan hadden de studiobonzen hem zeker gelyncht.

Effectief is trouwens hier ook het veelvuldig gebruik van de handheld camera. Low budget tot en met. Rauwe stijl. B-film sfeer. Maar ook dit weet Stuart Gordon uiteindelijk volledig naar zijn hand te zetten.

avatar van RuudC
geplaatst op 5 april 2012, 13:51 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dagon is bijzonder losjes gebaseerd op het gelijknamige verhaal van H.P. Lovecraft. Men zou het dan ook eerder een verfilming van The Shadows Over Innsmouth kunnen noemen. Twee toffe verhalen die hier gewoon een prima verfilming krijgen. Wederom keurig werk van Stuart Gordon die een erg sfeervolle en soms toch behoorlijk enge film neerzet. De sfeer is op en top Lovecraft met een rijke schare aan verdoemde zielen en occulte zaken.

Zo worden ze nog maar weinig gemaakt. Het is lastig om iets over Dagon te zeggen zonder iets te verklappen. Laten we het er maar op houden dat de film na een minuut of vijf al spannend en sinister wordt. Gaandeweg wordt natuurlijk veel meer duidelijk. De hoofdpersoon was voor mij niet het interessantste personage. Het lot van Ezequiel sprak mij vele malen meer aan. De mensen die het boek gelezen hebben, weten best wat ze kunnen verwachten. Gordon houdt zich er vrij keurig aan. Alleen het einde wijkt duidelijk af van de originele verhaallijn. Desondanks prima gedaan. De ontknoping is lekker luguber. Deed me wel een beetje aan een willekeurige zombiefilm denken, maar dan zit je bij ondergetekende wel heel makkelijk goed.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 2 oktober 2012, 23:35 uur, permalink
Vermaakt vergeven.

Een vermakelijke horrorfilm van de beroemde B-regisseur Gordon, die hier opnieuw een verbond sloot met die andere griezelgrossier, Yuzna. Het verhaaltje over een stel dat wanhopig uit handen probeert te blijven van de enge bevolking van een kuststadje, waartoe zij zich in eerste instantie keerden voor hulp, moet het vooral hebben van de bakken vol sfeer en het griezelige mysterieuze ondertoontje. Ook het prettige tempo dat de kijker bij de les houdt, doet goed. Horror met een werkende knipoog, waardoor je de soms goedkope effecten de makers makkelijk vergeeft.

Goed.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 28 december 2012, 16:12 uur, permalink
Een horrorfilm die je redelijk weet te vermaken.
Er zitten her en der wel wat goedkope effecten in de film maar dat is niet echt een belemmering om de 95 minuten uit te zitten.
Wat mij opvalt is dat de laatste jaren Spanje een goede hofleverancier van redelijk goede horrorfilms wordt.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst op 14 januari 2013, 16:44 uur, permalink
Doet 'ie toch nog goed, zo tijdens de jaren 0. Waar vele collega's het hier inmiddels al hebben laten afweten, brengt Stuart Gordon ons nog iets wat meer dan de moeite waard is. Opnieuw een Lovecraft verfilming. Ditmaal begint het nogal hakkelend, maar weet het zich vanaf aankomst op het eiland te herpakken. Wát een fantastische sfeer, zo'n karakteristiek dorpje met die hevige regenval. Mooiste is nog hoe het personage van Godden (Paul) zich ontpopt tot een soort halve Ash (zoals Bottleneck ook al aangaf). Maakt het een enorm vermakelijk geheel, waarbij Stuart helaas een paar keer de plank mis weet te slaan terwijl het te voorkomen is. Ik doel op de oerlelijke en onnodige CGI. Jammer, maar het maakt Dagon niet minder entertaining.

avatar van FillumGek
geplaatst op 24 augustus 2013, 12:15 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dagon komt voor mij als grote verrassing. Vooral ook omdat ik van te voren niet wist wat nou precies het kwaad was in deze film. Maar wát een vet thema! Een ware verademing na alle routinescripts die als massaproductie van de lopende band rollen.

De sfeer is enorm goed. Vanaf het moment dat de vier toeristen het stadje Imboca ontdekken grijpt de mysterieuze atmosfeer je bij de strot. Wel even een oogje dichtdoen wanneer de immens lelijke CGI-storm op komt zetten. Maar ook het ontdekken van de stad is spannend, met de kleddernatte, donkere gebouwen en in ieder hoekje op gaatje wel een creep. Zonder dat je weet wie deze bewoners nu zijn, maar je weet in elk geval dat er iets niet in de haak is.

Het achtergrondverhaal wordt letterlijk uit de doeken gedaan door een bewoner, lekker mysterieus is het wel en is zeker van toegevoegde waarde hier. Akelig om te zien hoe de mensen te zien veranderen in glibberdingen. Het begint bij de kleine details, maar al snel komen er zelfs tentakels tevoorschijn. De manier van lopen, het klepperende geluid dat ze maken en de ijzersterke scene waarin een halve vis zich voortsleept op een karretje weten te overtuigen.

Ook de cast is zeer geslaagd en weet nooit te storen. De karakterontwikkeling van Paul is opvallend, die in korte tijd steeds dapperder wordt. Meroño is erg mooi en Macarena Gómez heb ik pas geleden nog gezien in Sexy Killer, maar hier was ze een stuk knapper. Erg mooie ogen en op beeld bijna onweerstaanbaar. Wel even een kussen voor je gezicht doen wanneer ze wat immens lelijke CGI uitbraakt. Rabal acteert een goede dronkaard en dit was tevens zijn laatste film, helaas.

Uiteraard is de make-up die Gordon op de vis-acteurs smeert van een zeer goed niveau. De kleine mutaties in het gezicht of een stel vlijmscherpe tanden geven de creatures een angstaanjagende look die de scheidslijn tussen mens en dier duidelijk verdund. Met de gore valt het wel mee, al wordt dat goed gemaakt door een enorm zieke skin-scene te showen. Zag er goed uit. Ook het einde past perfect in de stijl van de film, al kon je beter even koffie gaan halen wanneer Barbara werd gegrepen door immens lelijke CGI. Dat mag de pret echter niet drukken, voor de rest is dit namelijk een schitterend werkje.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 21 oktober 2014, 17:38 uur, permalink
Kon hier niet zo veel mee, het acteren was terrible.
Voor een film van 2001 is het kwalitatief te belachelijk voor woorden maar dat zal aan het budget hebben gelegen.
Waarschijnlijk probeerde men een ode aan oude horror te maken en an sich was het verhaal nog redelijk leuk.

Toch kom ik niet verder dan 2.5**, misschien voor de diehard liefhebbers van dit genre geweldig maar voor mij niet

avatar van Alexander1900
geplaatst op 22 februari 2015, 22:31 uur, permalink
Aparte film... heeft een lekker sfeertje en is best vermakelijk. Het begin vind ik toch wel het meest spannend.

avatar van baspls
geplaatst op 27 april 2015, 9:32 uur, permalink
"We shall dive down through black abysses... and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever." - H.P. Lovecraft

Stuart Gordon's Dagon is maar losjes gebaseerd op het verhaal van Lovecraft, zoals hier meer word vermeld is het eerder een verfilming van The Shadows Over Innsmouth met elementen uit Dagon.

Werken een heleboel Spanjaarden aan deze film. Waarom Spanje? Ik heb geen idee, het verhaal speelt zich volgens mij niet specifiek ergens af en zo wel dan in Amerika natuurlijk. In ieder geval doet Ezra Godden het best aardig, al word het vervelend dat hij steeds van die Amerikaan-in-het-buitenland taferelen aanhaalt. Francisco Rabal speelt een Spaanse zwerver en ik vond zijn personage best sympathiek, wat vrij uniek is bij een horror-film, maar het vervelende was dat ik geen enkel woord verstond van wat hij zei. Dat Spaanse-accent (?) mocht wat minder overdreven of ze hadden ingebrande Engelse subs moeten doen. Deze film is aan Rabal opgedragen omdat hij kort na de opnames is overleden.

De effecten waren best goed. Gore en Make-up waren allemaal erg sterk. Er zitten maar een paar shots in met CGI, die is erg ondermaats, maar daar kijk je wel omheen.

Gordon heeft het nog steeds. Goede horror-film met een goede spanningsopbouw. De opnames waren allemaal in orde. Heb me prima vermaakt met deze film.

avatar van PEN15
geplaatst op 28 juli 2015, 8:13 uur, permalink
De-facement!

Deze Dagon deed me bij vlagen denken aan scenes uit een van mijn favoriete horrors, Dead and Buried. Er kwamen veel momenten overeen, al is Dagon bij lange na niet zo sterk. Het verhaal tot aan de uitleg van Ezequiel vond ik het spannendst, daarna werd het toch wat wisselvalliger. De jumpscares zijn, hoe cheap en hoe ver je ze tegenwoordig al kunt zien aankomen, verrassend geslaagd.

Let trouwens ook op dat moment waarop Paul zijn belager probeert te weren met een gsm. Brian Yuzna werd ooit bedreigd door een overvaller en zijn vrouw kon deze lowlife met haar telefoon van hem afslaan. Yuzna stond er op om dit in het script op te nemen. (en aangezien dat voor 2001 gebeurd is, zal dat een grote telefoon geweest zijn)

avatar van namingway24
geplaatst op 30 oktober 2015, 22:55 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een combinatie van een intrigerend verhaal, een mooie, locatie en goede acteurs zorgt voor een vermakelijk Stuart Gordon-film.

Het plaatsje waarin de film zich afspeelt lijkt wel een personage op zich (wat een cliché); een prachtige locatie die door de constante regen en onweer erg sfeervol werd. Het vaak ontbreken van muziek droeg echt mee aan deze griezelige sfeer. De film is niet echt extreem eng, maar een constant naar onderbuikgevoel hou je er wel aan over. Het einde is toch wel onverwacht, maar zeker in lijn met Lovecraft's verhalen

De special effects zijn over het algemeen wel sterk. Het zwakste element is uiteraard de belabberde CG, maar dat mag geen wonder heten. De dorpsbewoners zien er eng uit, en de scène waarin de oude man wordt gefileerd was erg bloederig. Maar geen make-up of tentakels konden Macarena Gómez onaantrekkelijk maken 🙂 En over aantrekkelijk, zij en Raquel Arrondo zorgden gelukkig ook nog voor wat naakt. Knap meisje trouwens, die Arrondo.

Dagon was een goede verrassing: de DVD die ik heb heeft nou niet echt een mooi hoesje, maar de film is zeker een kijkbeurt waard voor Stuart Gordon en HP Lovecraft fans...

geplaatst op 20 april 2016, 22:15 uur, permalink
Perry Meer schreef:
natte film, veel regen en plassen
maar wel een leuke film, zeker kijken deze, al ergerde ik mij wel in het begin
aan de hoofdrolspeler maar dat ging naarmate de film vorderde gelukkig over

Sommige verhalen worden nu eenmaal gemoderniseerd. Kijk bijvoorbeeld naar 'Romeo en Julia' (1996) van Baz Luhrmann. Shakespeare (1564-1616): machinegeweren et cetera.

geplaatst op 21 april 2016, 19:44 uur, permalink
Een emmer vol clichés wordt leeggestort alvorens het verhaal goed op gang komt. Ook het acteerwerk laat behoorlijk te wensen over en blijft behoorlijk aan de oppervlakte hangen. En ook hier wordt de inmiddels tot traditie verheven regel: ‘Film alles lekker in het donker, zodat er niet goed te zien is wat er gebeurd’ in stand gehouden. Al heel snel blijkt wat het grote geheim is en dat wordt dan verbeeld door mannen met hele malle rubber carnavals maskers voor. De film wordt nergens spannend, laat staan eng (Wat toch bij een echte horror hoort) en sukkelt braaf door naar…. Tja, naar wat eigenlijk? Laten we eerlijk wezen: Het is regisseur Stuart Gordon niet gelukt om de unieke beschrijvende sfeer van Howard Phillip Lovecraft in beeld te vangen.

avatar van Gang_Star
geplaatst op 21 juni 2016, 17:37 uur, permalink
Een verhaal van H.P. Lovecraft verfilmd door Stuart Gordon, alleen dat al trok mijn aandacht voor deze film. Na een beetje gekibbel en de schipbreuk komt de film vanaf het moment dat de storm losbreekt goed op gang. Een zeer sfeervolle en mysterieuze productie over een dorpje waar de inwoners overduidelijk 'anders' zijn. Zo heeft de redelijke spooky hoteleigenaar kieuwen in zijn nek en wordt gaandeweg het verhaal alleen maar des te meer duidelijk dat deze personage eigenlijk niet eens zo vreemd was. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe vreemder de personages worden. Gelukkig wordt er wel het één en ander omtrent Dagon uitgelegd waardoor je ook komt te weten waardoor dit dorpje zo luguber genoemd kan worden. Het einde vond ik wel wat raar, maar neemt niet weg dat ik mij prima vermaakt heb bij deze film.