The Perfect Storm (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met George Clooney, Mark Wahlberg en John C. Reilly

Een groep vissers besluit wegens een tegenvallende vangst nog één keer uit te varen, laat in het seizoen. Ze vangen veel, maar komen op de terugweg in een hevige storm terecht. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

221 BERICHTEN20 MENINGEN

geplaatst op 14 januari 2014, 22:28 uur, permalink
Mega, hoe je van een simpel thema toch een visuele en emotionele thriller kan maken.

geplaatst op 14 januari 2014, 22:29 uur, permalink

avatar van Geno
geplaatst op 23 april 2014, 22:38 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij de beoordeling van deze film sta ik toch op twee benen te hinken. Als ik het moet beoordelen op de beelden van de storm op zee, dan is dat formidabel neergezet en goed gesneden met beelden van de bemanning in de boot. Gewoon vakwerk.

Maar of ik me nu hierdoor helemaal heb laten meeslepen... ; nee, eerlijk gezegd niet. Moet dat hier dan perse, nee, want het was werkelijk prachtig om te zien, maar het mooiste was toch als deze film het raffinement mee had om mij als kijker ook nog te pakken. Ik kreeg geen enkele compassie met de bemanningsleden, laat staan een vereenzelviging met een karakter, ook niet toen ze allen verzopen. Ik vond het allemaal prima. Terwijl de film toch met die wel erg lange aanloop van 30 min. en de kerkherdenkingsdienst aan het eind toch die persoonlijk touch had moeten meegeven. Het gleed van me af als water van een eend.

Waarover ik niemand iets heb horen zeggen, is dat verschrikkelijke muzikale behang op de achtergrond; het verstoorde juist de momenten waarop je je wilde verliezen in de momenten... want hoppaaa, daar kwam weer aanzwellende semi-epische gedweil van dat orkest. BLuh. Waarom laten/durven de filmmakers in 'invulling' niet aan de kijker zelf over te laten? Waarom is die verlatenheid van het gierende stormgeluid waarin je probeert te overleven niet indringend genoeg?

Nou ja dat waren maar een paar kanttekeningen. Wel gewoon lekker kijken!

Een dikverdiende 3 *

geplaatst op 15 juli 2014, 23:35 uur, permalink
Deze clichématige rampenfilm over gewone mensen in buitengewone omstandigheden, die uiteindelijk voor mij meer een storm in een glas water was. George Clooney en Mark Wahlberg deden hun uiterste best, maar de personages waren zwak gekarakteriseerd en misten diepgang, bovendien werden ze volledig overschaduwd door de effecten. De dialogen waren deels lachwekkend. Het verhaal, gebaseerd op een ware gebeurtenis, was gericht op sentiment en niet meeslepend genoeg. Het meest dramatische stormdeel werd met een computer gefabriceerd.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 13 augustus 2014, 22:32 uur, permalink
Na een herziening is mijn mening over deze film toch iets veranderd. In mijn herinnering vond ik dit een prachtfilm, maar nu, na herziening, ben ik pas gaan zien wat een flaters er eigenlijk begaan zijn. Neem nou eerst de karakters. Het zijn veelal behoorlijk stereotype "tough sailor guys" die zelfs op den duur nog aan wat zeemansbijgeloof gaan doen (want ja, dat doen zeelui nou eenmaal...).
Verder willen de makers er wel héél erg een melodramatisch verhaal van maken. Zo staan de strijkers bij tijd en wijlen wel heel erg op de voorgrond en komen er wel heel erg veel geschrokken gezichten voorbij van mensen die erachter komen dat er een storm op komst is.
Ook het kleine subplotje met de drie zeilers lijkt bedoeld te zijn om het nog dramatischer te maken, maar komt wat overbodig en onnatuurlijk over.
Misschien had ik hem maar beter niet weer kunnen kijken, want de herinnering aan deze film was een stuk beter.

avatar van dvdcrusher
geplaatst op 7 oktober 2014, 13:29 uur, permalink
schitterende film, is zowel een spannende thriller als een meeslepend drama over het harde eenzame vissersleven. Schitterende rol van de hele cast en ook van Clooney, niet direct mijn favoriete acteur in een van zijn betere rollen. Mooie beelden van de woeste zee ook, Deze film verdient minstens 3 sterren en is ondergewaardeerd. Van mij krijgt ie een dikverdiende 4 sterren, Ik zal hem altijd graag opnieuw terugzien

geplaatst op 29 december 2014, 3:00 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
best te pruimen voor een keertje.Kwam wel traag op gang.En de film duurde me daardoor ook wat te lang.leuk ook zo eens geen happy end.

avatar van Onweersvlieg
geplaatst op 23 mei 2015, 12:59 uur, permalink
Svenniboyke schreef:
best te pruimen voor een keertje.Kwam wel traag op gang.En de film duurde me daardoor ook wat te lang.leuk ook zo.

bedankt voor de grote spoiler!!

acja88
geplaatst op 18 juni 2015, 16:49 uur, permalink
Standaard rampenfilmpje. Oe aa daar komt een grote golf aan alle hens aan dek! Clooney zorgt voor twee sterren, dat dan weer wel.

geplaatst op 30 juni 2015, 21:10 uur, permalink
Geen slechte film, maar hij begint een beetje traag. Clooney speelt niet slecht. De film bevat wel érg veel drama.

avatar van vizie

geplaatst op 20 september 2015, 14:59 uur, permalink
Grappig dat deze film nummer 1 van de moviemeterlijst heeft. Favoriete film van de moviemeter-bedenker? 😛 Maar hij is inderdaad spannend. Goed gedaan.