• 8.986.007 stemmen

Classic Albums - Seizoen 5 (2005)

Show titel: Classic Albums

Ontwikkeld door: Nick De Grunwald

Met: Mick Hucknall, Butch Vig en Lemmy

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Datum van release: vrijdag 7 januari 2005

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Classic Albums

Classic Albums is een documentaire serie over pop- en rock albums die beschouwd worden als de beste of meest kenmerkende albums van een bekende band of musicus of die een stadium in de muziekgeschiedenis illustreren. In de documentaires wordt de muziek ontleed door de muzikanten, producers en geluidstechnici om inzicht te geven in het ontstaan van het album.

Afleveringen Seizoen 5 (2005)

1. 1. Simply Red: Stars

7 januari 2005 (50 minuten)

Simply Red werd opgericht in 1984, Hun debuutalbum Picture Book kwam uit in 1985 en werd platina. Op dit succes werd verder gebouwd met Men And Women en A New Flame, maar Simply Red's vierde album Stars uit 1991 zou de geschiedenis voorgoed veranderen. Van het album kwamen de volgende singles, die stuk voor stuk grote hits werden: For Your Babies, Something Got Me Started, Thrill Me en Your Mirror. Midden 1993 waren er al 8500000 albums verkocht.

2. 2. Nirvana: Nevermind

15 januari 2005 (1 uur en 15 minuten)

Er is waarschijnlijk in de geschiedenis geen meer genre definiërend album geweest dan Nevermind Nirvana. Uitgebracht in 1991, was het verantwoordelijk voor het genre dat als grunge bekend zou worden. Nevermind was het tweede album van het trio uit Seattle en het eerste op het DGC label. Het werd geproduceerd door Butch Vig (drummer van Garbage) en gemixed door Andy Wallace. Krist Novoselic (bas) en Dave Grohl (drums) praten over hun verleden, de opname van Nevermind en over Kurt Cobain en de legende die achterbleef. Ook zijn er interviews met Garry Gersh (A&R DGC Records), Butch Vig, Jonathan Ponneman and Nils Bernstein (Sub Pop Records), Thurston Moore (Sonic Youth), Jack Endino en vele anderen.

3. 3. Motörhead: Ace of Spades

1 maart 2005 (50 minuten)

In 1980 bracht Motörhead hun vierde studio album uit, Ace Of Spades. Hard, snel, overweldigend zwaar: Ace Of Spades zou Motörhead scharen tussen de Heavy Metal elite en 25 jaar later wordt het album nog steeds beschouwd als een mijlpaal in het genre. Lemmy, 'Fast' Eddie Clarke en Philip 'Philthy Animal' Taylor praten over het opnemen van het album en de gang van zaken in het Motörhead kamp destijds. Verder zijn er interviews met Slash (Guns'n'Roses/Velvet Revolver), Lars Ulrich (Metallica), Dave Brock (Hawkwind) en vele anderen.

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Wie kan mij vertellen wat Simply Red hier eigenlijk tussen doet? echt een klassieker is dit album volgens mij niet (of ik heb er liggen slapen als 16 jarige bij de hitlijsten). zeker niet in vergelijking met Nevermind van Nirvana of Bat out of hell van Meat loaf.

Het is een Britse serie dus wat een album in de NL / BE hitlijsten gedaan heeft, is niet zo van belang. Stars is zo vaak verkocht dat het maar liefst 12x platina haalde in de UK (18x platina wereldwijd) en daarnaast is dit album het 14e bestverkochte album in de UK aller tijden.

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

dank voor je uitleg dikdik55 ik wist wel dat de serie gericht was op de Uk hitlijsten maar ik besefte niet dat simply red zo een grote status had. Voor mij is dit gewoon de zoveelste Band/artiest afkomsting uit de jaren tachtig en begin jaren 90.

Persoonlijk vind ik ook niks aan Simply Red, maar ja; zulke verkoopcijfers verantwoorden hun plekje in de televisieserie wel.

avatar van renzoroy_mm

Simply Red is wel een grote naam in de muziekwereld. Had alleen eerder verwacht dat ze hun debuutalbum Picture Book zouden kiezen. Maar Stars is ook goed. Nevermind van Nirvana is sowieso een meesterwerk en Ace of Spades van Motorhead is ook zeker geen slechte plaat. Wel 3 verschillende genres en ze zijn dan ook niet te vergelijken op dat punt. Nederlandse hitlijsten moet je niet naar kijken... die staat vaak vol met nederlandse crap zoals hazes, ronnie flex, jan smit, nick & simon en andere trommelvlies vernietigende zooi waar buiten nederland niemand naar wil luisteren (gelukkig) Ik kan deze serie trouwens nergens vinden helaas. Behalve wat stukjes op youtube. Waar kijken mensen dit?