Mijn Series +

Classic Albums - Seizoen 5 (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Muziek

ontwikkeld door Nick de Grunwald
met Mick Hucknall, Butch Vig en Lemmy

Classic Albums is een documentaire serie over pop- en rock albums die beschouwd worden als de beste of meest kenmerkende albums van een bekende band of musicus of die een stadium in de muziekgeschiedenis illustreren. In de documentaires wordt de muziek ontleed door de muzikanten, producers en geluidstechnici om inzicht te geven in het ontstaan van het album.

1. Simply Red: Stars
  2. Nirvana: Nevermind
  3. Motörhead: Ace of Spades
Wie kan mij vertellen wat Simply Red hier eigenlijk tussen doet? echt een klassieker is dit album volgens mij niet (of ik heb er liggen slapen als 16 jarige bij de hitlijsten). zeker niet in vergelijking met Nevermind van Nirvana of Bat out of hell van Meat loaf.

avatar van Robbie.T.
Het is een Britse serie dus wat een album in de NL / BE hitlijsten gedaan heeft, is niet zo van belang. Stars is zo vaak verkocht dat het maar liefst 12x platina haalde in de UK (18x platina wereldwijd) en daarnaast is dit album het 14e bestverkochte album in de UK aller tijden.

dank voor je uitleg Robbie.T. ik wist wel dat de serie gericht was op de Uk hitlijsten maar ik besefte niet dat simply red zo een grote status had. Voor mij is dit gewoon de zoveelste Band/artiest afkomsting uit de jaren tachtig en begin jaren 90.

avatar van Robbie.T.
Persoonlijk vind ik ook niks aan Simply Red, maar ja; zulke verkoopcijfers verantwoorden hun plekje in de televisieserie wel.

avatar van renzoroy
Simply Red is wel een grote naam in de muziekwereld. Had alleen eerder verwacht dat ze hun debuutalbum Picture Book zouden kiezen. Maar Stars is ook goed. Nevermind van Nirvana is sowieso een meesterwerk en Ace of Spades van Motorhead is ook zeker geen slechte plaat. Wel 3 verschillende genres en ze zijn dan ook niet te vergelijken op dat punt. Nederlandse hitlijsten moet je niet naar kijken... die staat vaak vol met nederlandse crap zoals hazes, ronnie flex, jan smit, nick & simon en andere trommelvlies vernietigende zooi waar buiten nederland niemand naar wil luisteren (gelukkig) Ik kan deze serie trouwens nergens vinden helaas. Behalve wat stukjes op youtube. Waar kijken mensen dit?