Mijn Series +

Kinderen van de Kolonie (2018-2019)

Belgiƫ
Documentaire
Miniserie, 300 minuten

met Cécile Amba, Imelda Aongako Aroyo en de stem van Katrien Vanderschoot

In 1960 werd Congo na een korte politieke strijd onafhankelijk. Het was voor België het einde van meer dan vijfenzeventig jaar aanwezigheid in het Midden-Afrikaanse land. In deze reeks blikken twintig getuigen terug op die periode en op de manier waarop de koloniale erfenis hun leven heeft bepaald. De Congolese stem krijgt uitgebreid aan het woord, altijd met aandacht voor de relevantie vandaag.

1. Leven in de Kolonie
  2. Blanke Bazen, Zwarte Dienaars
  3. Indépendance Cha Cha
  4. Nooit Echt Onafhankelijk
  5. De Koloniale Erfenis
  6. Beeldvorming en Mythes
avatar van Dorstigjimmyke
Sterk tot nu toe. Het valt mij op hoe de bepaalde blanken toch een positieve draai proberen te geven aan dit koloniaal verleden. De een doet dit al feller dan de andere.

avatar van Dorstigjimmyke
Hele sterke vijfde aflevering. We weten eindelijk ook de beroepen van de mensen die voor de camera verschijnen. De zwarte en blanke Belgen lijken het goed te hebben, maar in congo is het puinhoop.

avatar van AOVV
Fascinerende docureeks, waarin zowel Congolese als Belgische stemmen te horen zijn. Het hele verhaal wordt mooi gebracht over de eerste vijf afleveringen; de zesde staat daar dan weer los van en is eerder als synthese bedoeld, met duiding door enkele geleerden en professoren (ook hier weer van beide partijen).

Dit verhaal wordt natuurlijk niet in het uurtje geschiedenis dat je in het lager en zelfs het middelbaar onderwijs krijgt uit de doeken gedaan (althans, in tijdens mijn schoolgaande jeugd toch niet), wat typisch is voor de westerse doofpotcultuur. Als je dan enkele van die getuigenissen hoort, is het toch even slikken (zelfs al wist ik wel reeds één en ander over de koloniale geschiedenis van België in Congo). Het is sowieso directer en meer confronterend om een verhaal uit eerste of tweede hand te horen.

Ook mij viel het op dat enkele blanke getuigen het hele gebeuren probeerden te romantiseren, maar aan de andere kant overvalt me de gedachte dat dit misschien wel echt hetgeen is wat die mensen geloven, omdat zijzelf en het hele systeem hen dat hebben wijsgemaakt.

4 sterren