• 8.985.908 stemmen

Kinderen van de Kolonie (2018-2019)

Documentaire | Miniserie

Show titel: Kinderen van de Kolonie

Genre: Documentaire

Met: Cécile Amba, Imelda Aongako Aroyo en Katrien Vanderschoot

Oorsprong: België

Datum van release: dinsdag 20 november 2018

Eerst uitgezonden op: Canvas (België)

Plot Kinderen van de Kolonie

In 1960 werd Congo na een korte politieke strijd onafhankelijk. Het was voor België het einde van meer dan vijfenzeventig jaar aanwezigheid in het Midden-Afrikaanse land. In deze reeks blikken twintig getuigen terug op die periode en op de manier waarop de koloniale erfenis hun leven heeft bepaald. De Congolese stem krijgt uitgebreid aan het woord, altijd met aandacht voor de relevantie vandaag.

1. 1. Leven in de Kolonie

20 november 2018 (50 minuten)

Hoe was het koloniale systeem georganiseerd, eerst ten tijde van Congo-Vrijstaat en daarna in Belgisch-Congo? Er blijkt een nauwe samenwerking tussen drie evenwaardige pijlers waarop het hele systeem rustte: de koloniale overheid, de grote bedrijven en de kerk. De getuigen vertellen over de exploitatie van de bodemrijkdommen en leggen uit hoe de kerk er mee voor zorgde dat het Congolese volk niet in opstand kwam tegen het harde koloniale regime. De realiteit van dat regime staat haaks op het beeld dat velen vandaag hebben over de ‘modelkolonie Belgisch-Congo’: het was een systeem gebaseerd op uitbuiting, geweld en onderdrukking.

2. 2. Blanke Bazen, Zwarte Dienaars

27 november 2018 (50 minuten)

Na de Tweede Wereldoorlog verbeteren de leefomstandigheden van het Congolese volk enigszins. De enorme inspanning die de Congolezen hadden geleverd tijdens de oorlog, wordt daarna in zekere mate gecompenseerd door de uitbouw van een bescheiden verzorgingsstaat: basisgezondheidszorg en gratis lager onderwijs voor de meeste Congolezen.

3. 3. Indépendance Cha Cha

11 december 2018 (50 minuten)

In 1955 lanceert professor Jef Van Bilsen een dertigjarenplan met het oog op Congolees zelfbestuur. Het plan wordt op hoongelach onthaald, maar vijf jaar later, op 30 juni 1960, is het onafhankelijke Congo een feit. Deze derde aflevering toont hoe die snelle onafhankelijkheid tot stand kwam en hoe verschillende belangrijke figuren achter de schermen aan de touwtjes trokken. Dat ging van economische afspraken over de relaties tussen België en Congo na de onafhankelijkheid tot de gruwelijke moord op de eerste legitiem verkozen premier van Congo, Patrice Lumumba.

4. 4. Nooit Echt Onafhankelijk

18 december 2018 (50 minuten)

De onafhankelijkheid is nog maar pas bezegeld of de twee rijkste provincies van Congo scheuren zich af van het centrale gezag in Leopoldstad. Achter de schermen zijn het Belgische topambtenaren en militairen die deze secessie orkestreren. Zij willen de economische belangen vrijwaren van de grote Belgische ondernemingen die actief zijn in Congo. Ondanks de Congolese onafhankelijkheid probeert België met Westerse steun zijn macht in Congo te behouden en er zijn economische politiek voort te zetten.

5. 5. De Koloniale Erfenis

25 december 2018 (50 minuten)

Het koloniale tijdperk ligt dan al wel bijna zestig jaar achter ons, het verleden is niet dood. Voor veel mensen is de erfenis van die tijd nog dagelijks voelbaar. Het dekolonisatieproces is nog lang niet voltooid, zeker niet wanneer we het hebben over het dekoloniseren van de geesten. Veel Belgen met Afrikaanse of andere roots ondervinden dat stereotypen en denkbeelden uit de koloniale tijd nog altijd de norm zijn in Vlaanderen. Dat uit zich in minder kansen op de arbeidsmarkt, de confrontatie met racisme en het gevoel meer te moeten doen dan iemand anders om hetzelfde te bereiken.

6. 6. Beeldvorming en Mythes

1 januari 2019 (50 minuten)

30 juni 1960. Onafhankelijkheidsdag in Congo. België likt zijn wonden na het verlies van de kolonie. In de decennia die volgen, is er vanuit academische hoek maar weinig interesse in de koloniale geschiedenis. Het verhaal dat de meeste mensen kennen, dateert nog uit de koloniale tijd en is vooral gebaseerd op propaganda. Allerhande foutieve beelden en mythes zijn ingeburgerd en leven tot op vandaag door: Belgisch-Congo was een modelkolonie, alles ging goed en de Congolezen waren ontzettend blij met de Belgische aanwezigheid.

avatar van NRT

NRT

Sterk tot nu toe. Het valt mij op hoe de bepaalde blanken toch een positieve draai proberen te geven aan dit koloniaal verleden. De een doet dit al feller dan de andere.

avatar van NRT

NRT

Hele sterke vijfde aflevering. We weten eindelijk ook de beroepen van de mensen die voor de camera verschijnen. De zwarte en blanke Belgen lijken het goed te hebben, maar in congo is het puinhoop.

• 1917 stemmen

Fascinerende docureeks, waarin zowel Congolese als Belgische stemmen te horen zijn. Het hele verhaal wordt mooi gebracht over de eerste vijf afleveringen; de zesde staat daar dan weer los van en is eerder als synthese bedoeld, met duiding door enkele geleerden en professoren (ook hier weer van beide partijen).

Dit verhaal wordt natuurlijk niet in het uurtje geschiedenis dat je in het lager en zelfs het middelbaar onderwijs krijgt uit de doeken gedaan (althans, in tijdens mijn schoolgaande jeugd toch niet), wat typisch is voor de westerse doofpotcultuur. Als je dan enkele van die getuigenissen hoort, is het toch even slikken (zelfs al wist ik wel reeds één en ander over de koloniale geschiedenis van België in Congo). Het is sowieso directer en meer confronterend om een verhaal uit eerste of tweede hand te horen.

Ook mij viel het op dat enkele blanke getuigen het hele gebeuren probeerden te romantiseren, maar aan de andere kant overvalt me de gedachte dat dit misschien wel echt hetgeen is wat die mensen geloven, omdat zijzelf en het hele systeem hen dat hebben wijsgemaakt.

4 sterren

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Aangrijpende reeks waarin ex-gekoloniseerden en ex-kolonisten hun verhaal doen. Een zwarte bladzijde uit de Congolese en Belgische geschiedenis die tot op vandaag doorwerkt. Heel wat anders dan de stuff die ik op school (niet) te horen kreeg. De feiten zijn wat ze zijn, en het is vanuit Belgisch standpunt allesbehalve om trots op te zijn i.t.t. de mythevorming die tijdens en na de kolonisatie werd gepromoot. Knap aan deze reeks dat beide kanten van het verhaal aan bod komen zodat de kijker zelf zijn mening kan vormen. Een soort volwassen journalistiek al heeft het wel enkele decennia geduurd vooraleer het zover kon komen.

Zeker in het licht van de huidige debatten rond dekolonisatie en de veranderende samenleving in het algemeen is deze reeks een must see. Momenteel te bekijken op VRT NU.

avatar van Movsin

Movsin

Uitstekende documentaire met veel getuigenissen, archiefbeelden, onthutsende onthullingen en een machtig overzicht van wat onze vroegere kolonie was en nog is.

Wat een vernedering moet het voor koning Boudewijn geweest zijn.Kan me de openbaring ervan toen in de pers niet herinneren...

Heel wat anders dan in de tijd dat men ons wijs maakt dat we met het "zilverpapier" uit de chocoladerepen de kleine zwartjes konden gelukkig maken.

Inderdaad, een must deze film.