- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Opzienbarende trucs
Opzienbarende trucs

RvdM22
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Hallo,
Ging even iets mis met de eerste post, excuus. Bij deze de goede versie:
Ik ben voor een tijdschriftartikel op zoek naar opzienbarende trucs, aparte special effects en andere bewuste keuzes waarmee een regisseur de kijker op het verkeerde been zet.
In Jaws speelt bijvoorbeeld, tijdens een kooiscene, een lilliputter voor duiker zodat de haai groter lijkt. In Pretty Woman
worden de naaktscenes van Julia Roberts door een body double gespeeld.
Weet jij nog meer aparte, grappige en interessante filmtrucjes die, als je er eenmaal van weet, je kijk op de desbetreffende film veranderen? Ik hoor het erg graag.
Je kunt gewoon reageren op dit bericht, maar mailen mag natuurlijk ook: [email protected]

DieGo
-
- 5808 berichten
- 2331 stemmen
Ik weet dat er in Lord of the Rings het één en ander aan trucs is gebruikt bij de scenes met hobbits en mensen en dan vooral in de huizen van de hobbits.
Succes met je artikel

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik las ooit dat Hitchcock voor de trappenhuisscène in Vertigo een behoorlijk vernuftig foefje heeft gebruikt, maar ik weet verder niet precies wat.
Ook een leuke: de manier waarop Rick De Leeuw lijkt te krimpen in De Zee Die Denkt. Antwoord: een gigantische set met scheefgetrokken lijnen, interieur etc vanuit een bepaalde hoek gefilmd zodat alles even groot lijkt.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik las ooit dat Hitchcock voor de trappenhuisscène in Vertigo een behoorlijk vernuftig foefje heeft gebruikt, maar ik weet verder niet precies wat.
Ik neem aan dat je het hier over de zoom hebt. Je rijdt met de camera van iemand af en zoomt tegelijkertijd in op die persoon. Hierdoor krijg je een snelle en bevreemdende perspectiefverschuiving. Een truc dat nog steeds vaak wordt toegepast wanneer een filmmaker een bepaalde concentratie in een personage wilt weergeven (bijvoorbeeld wanneer er iets erg gebeurt en het personage realiseert dit, hij wordt door de zoom uit zijn achtergrond gehaald).
Is dit ook niet het geval bij Knofje? Die kinderserie van de VPRO?
Daar lijkt het mij afgekeken van het Duits expressionisme.

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik neem aan dat je het hier over de zoom hebt. Je rijdt met de camera van iemand af en zoomt tegelijkertijd in op die persoon. Hierdoor krijg je een snelle en bevreemdende perspectiefverschuiving. Een truc dat nog steeds vaak wordt toegepast wanneer een filmmaker een bepaalde concentratie in een personage wilt weergeven (bijvoorbeeld wanneer er iets erg gebeurt en het personage realiseert dit, hij wordt door de zoom uit zijn achtergrond gehaald).
Nou, ik dacht dat het iets te maken had met een trackende camerabeweging. Iets met een rails verticaal door een gebouwd decor van een trappenhuis ofzo.
Maar misschien ging het stukje dat ik las ook wel over dat wat jij beschrijft.
Is dit ook niet het geval bij Knofje? Die kinderserie van de VPRO?
Daar lijkt het mij afgekeken van het Duits expressionisme.
Geen idee, zou best kunnen.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Nou, ik dacht dat het iets te maken had met een trackende camerabeweging. Iets met een rails verticaal door een gebouwd decor van een trappenhuis ofzo.
Maar misschien ging het stukje dat ik las ook wel over dat wat jij beschrijft.
Hier is een voorbeeld van wat ik bedoel:
En hier een artikel (wiki) over de zoom:
Denk haast wel dat dit is wat je bedoeld, aangezien Hitchcock's Vertigo er letterlijk in wordt genoemd.

Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik ken de techniek, maar volgens mij is het iets anders als wat ik bedoelde .

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
heet 'trombone-shot' als ik me niet vergis...

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Een coole truuk is ook de 'vuur-weerspiegeling' in Return Of The King.
Door een glasplaat schuin tussen houtstapel en lens te plaatsen en er een groot vuur op te laten weerspiegelen lijkt het alsof de stapel in brand is. Dit was nodig voor de veiligheid en opdat de paarden errond niet zouden schrikken. Aangezien het vuur zo fel reflecteert enkel de vlam en ziet men het hout dwars door het glas.

Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Ik weet niet of deze truuk classificeert voor dit topic, maar alla, niet geschoten is altijd mis. Wel een Exorcist-spoiler!
Aan het einde van The Exorcist moet Father Dyer de stervende Karras, zijn beste vriend, inzegenen. De acteur die Dyer speelde (William O'Malley) kreeg het niet voor elkaar om dit met genoeg emotie te doen. Dertig, veertig takes verder was het nog niet naar tevredenheid van Friedkin. Uiteindelijk stapt Friedkin op hem af, mompelt wat dat het beter moet.... en slaat hem pardoes met zijn platte hand in het gezicht! Dan stapt hij naar achteren en roept ACTION!! Een volkomen verbijsterde O'Malley doet de scene trillend, stamelend en totaal onthutst. En dat is de take die uiteindelijk in de film belandt.

Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Ow, meteen nog maar een truuk uit The Exorcist. Steeds wanneer de duivel iets te zeggen had, werd het ijskoud in de slaapkamer van Regan. Je zou denken dat ze één of ander trucje hadden bedacht om de ademwolkjes van de acteurs zichtbaar te maken, maar ze hebben het vrij letterlijk genomen: met een stuk of tien airditioning-machines konden ze de set in een nacht tot twintig graden onder nul brengen, waardoor het dus daadwerkelijk stervenskoud was in die kamer, compleet met klappertandende acteurs en ademwolken.

Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Cube: De hele film is in één en dezelfde kamer/set opgenomen, maar telkens met een andere kleur.