menu

Film / Algemeen / Cinematografie / photography

zoeken in:
avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Hoezo 'wat mij betreft'?

Met cinematografie beschrijf ik aspecten van een film die tot stand zijn gekomen door de cameravoering.

Vergelijk het maar met een foto maken. Dan bepaal je ook je plaats tov het licht en stel je de camera in op de lichtsterkte.
De keuzes die je daarin maakt zijn toch aspecten die tot stand zijn gekomen door de cameravoering.

Als vakmensen zeggen dat het essentieel deel uit maakt van de cinematografie, wie ben jij om dat er zomaar buiten te laten?

avatar van eRCee
kappeuter schreef:
Vergelijk het maar met een foto maken. Dan bepaal je ook je plaats tov het licht en stel je de camera in op de lichtsterkte.
De keuzes die je daarin maakt zijn toch aspecten die tot stand zijn gekomen door de cameravoering.

Als vakmensen zeggen dat het essentieel deel uit maakt van de cinematografie, wie ben jij om dat er zomaar buiten te laten?

Die laatste opmerking vind ik een beetje nonsens. Zoals ik al zei zuig ik ook niet alles uit mijn duim maar heb ik hier college over gehad. Ik trek de vakkennis van Wouter en cornelis niet in twijfel, maar er is meer te zeggen over kunstkritiek dan de mening van een vakman.

Verder verwijs ik naar mijn eerdere post hier, waar ik bij tonaliteit ook 'belichting' heb genoemd. Zaken als de sluitertijd en filters vallen daar zeker onder. Ik ontken slechts dat de lichtbronnen die worden opgesteld rond/in het decor horen bij de cinematografie.

Wouter schreef:
Wat er voor de camera staat (dus wat er te zien is) is in principe niet het domein van de cameraman.

eRCee schreef:
De titel van een documentaire over een cameraman zegt mij werkelijk niets over cinematografie.

In combinatie met die andere hints ook niet? Er zijn er meer genoemd dan die ene hoor.

Daarbij hebben jullie beiden het nog steeds over het werk van de DoP
DoP/Cinematographer/Lighting cameraman.
terwijl de term daar helemaal niet op slaat, althans niet in mijn definitie.
Jouw definitie staat daarmee dus nogal los van de realiteit en is ook niet gangbaar.

Met cinematografie beschrijf ik aspecten van een film die tot stand zijn gekomen door de cameravoering

Dat is mij dus te beperkt. En ik begrijp werkelijk niet wat shotlengte met cameravoering te maken heeft.

het literaire werk van een schrijver beoordeel ik niet naar de keuze van de soort drukinkt.

Een kromme vergelijking. Zelfs met misplaatst dedain ten aanzien van wat licht voor film is. Je lijkt ook te denken dat het bij licht enkel gaat om geplaatste lampen. 'Licht' is natuurlijk een veelomvattender begrip dan dat.

En nogmaals: jouw definitie is juist beperkender (want gereduceerd tot de technische handelingen, uitgevoerd met een apparaat) dan de algemeen gangbare, die hier wel aardig verwoord staat:

Cinematography encompasses the artistic vision of filmaking, including considerations of lighting, photography, camera movement and angle, producing and final presentation. The cinematographer, cometimes referred to as the Director of Photography, works closely with the film director to determine the best way for each scene to be shot and lit.

eRCee schreef:
(quote)

Behoorlijk flauw.

Ik meen het. Van mij mag je je eigen uitleg hebben bij wat cinematografie is, ik wijs je er op dat het niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Sorry, maar jullie argumentatie kan mij echt niet overtuigen.

Dan ben je eigenwijs. Ik werk er professioneel mee en kom met tig sites die je ongelijk bewijzen
De titel van een documentaire over een cameraman zegt mij werkelijk niets over cinematografie.

Natuurlijkwel.

Daarbij hebben jullie beiden het nog steeds over het werk van de DoP terwijl de term daar helemaal niet op slaat, althans niet in mijn definitie. Met cinematografie beschrijf ik aspecten van een film die tot stand zijn gekomen door de cameravoering.

En daar hoort licht dus bij.

Uiteindelijk is de camera slechts een kastje dat licht opvangt, dat snap ik ook nog wel. Maar het literaire werk van een schrijver beoordeel ik niet naar de keuze van de soort drukinkt.

Met deze opmerking geef je aan niet te snappen wat licht, en dus cinematografie, is.



Licht is het medium en daarmee uiteindelijk het belangrijkste. Maar het valt wat mij betreft net zo min onder cinematografie als de kleur van het decor (kleur = licht) of de projectie op het filmdoek.

En dat is dus lariekoek en apenkool.



avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=g0_iThToEzk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Tokyo-Ga (1985)

avatar van Verhoeven
Zul je zien dat Cinematograaf Roger Deakins uiteindelijk alleen een oeuvre prijs krijgt toegestopt.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=YmycuykUclM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



The Innocents (1961)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Bzl26ZresPw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Hoe bereik je de top in de internationale filmwereld? De Zweeds-Nederlandse director of photography Hoyte van Hoytema deed het op doorzettingsvermogen. Afgewezen aan de Filmacademie koos hij voor een studie aan de fameuze filmschool van het Poolse Lódz. Hij brak door met Let the Right One In, werd door Christopher Nolan ingehuurd voor Interstellar en draait nu de nieuwe James Bond.
In een gesprek met Jean van de Velde tijdens het Nederlands Film Festival vertelt Van Hoytema aan de hand van voorbeelden over zijn carrière vol creatieve samenwerkingen.


'Bond is groter dan groot' - Interview Hoyte van Hoytema | Film | de Volkskrant (betaalartikel)

avatar van JT Chinaski
Video is verwijderd .

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Dat is flauw.
Wellicht zaten er beelden in waar copyright op zat. Maar de video is privé gezet, misschien komt 'ie binnenkort weer online.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
JT Chinaski

Ze hebben de Masterclass opnieuw geupload!

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Bzl26ZresPw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van JT Chinaski
Nice! Meteen maar uitgekeken. Sympathieke man die Hoyte van Hoytema.


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=RlmINv9MmcM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=mOTRoi-mqxw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.




Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ofBDXc749wE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Een Dutch angle (ook wel canted framing, canted angle of Dutch tilt genoemd) is een filmtechniek waarbij de camera onder een hoek (Engels: angle) gehouden wordt. Het resultaat is een beeld waarbij de horizon niet horizontaal maar schuin loopt. De hellende horizon veroorzaakt vervreemding en desoriëntatie.

Dutch angle - Wikipedia - nl.wikipedia.org

(is overigens niets Nederlands aan)

(via VPRO Cinema)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Meestercinematograaf Robby Müller - Overzichtstentoonstelling in EYE - VPRO Cinema Special

Robby Müller (1940) is misschien wel de Nederlander die de grootste stempel op de internationale filmkunst heeft gedrukt. Vanaf de jaren zeventig maakte hij als cameraman internationaal furore – vooral vanwege zijn virtuoze lichtbehandeling, zijn voorliefde voor natuurlijk licht en zijn aversie tegen zooms – en werkte hij samen met grote cineasten als Wim Wenders (Im Lauf der Zeit), Jim Jarmusch (Dead Man) en Lars von Trier (Dancer in the Dark). Een hommage in vijf shots, met citaten van collega’s, bewonderaars en de meester zelf.

Master of Light – Robby Müller | Tentoonstelling | EYE - eyefilm.nl

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=LHXrImb2WrA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=dwsbkBwTt4s

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=mncQalH6SDA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Going Steadi: 40 Years of Steadicam - filmlinc.org

Misschien dat ze ook zoiets in EYE kunnen organiseren.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=kr6aYjtT288

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


James Laxton reveals the secrets to his cinematography in this behind the scenes look at Moonlight.

Moonlight (2016)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=xiIM-18353M

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Trois Couleurs: Rouge (1994)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=45Zski5xcqw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



“Master of light” Robby Müller, who passed away earlier this month, delivered some of his most daringly stylized work in Lars von Trier’s Breaking the Waves (1996). In the latest installment of Observations on Film Art, now streaming on the Criterion Channel on FilmStruck, Professor Jeff Smith trains his focus on the constantly evolving visual approach of the film.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=xYUe64R8J7A

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Living the Light - Robby Müller (2018) - vanaf 20 september in de bioscoop

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Yb4qsPkJyuM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Jean-Pierre Melville pioneered French independent film and revitalized noir in the minimalist style.
His black-and-white features emphasize shadows and inclement weather, while a stark palette of blues, greens, and browns characterizes his color movies.
Movies highlighted in this reel: "Le Samouraï," "Army of Shadows," "Le Cercle Rouge," "Les Doulos," and "Bob le Flambeur."

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=_ixU1RElMzI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



The award-winning cinematographer discusses the complications that Alfred Hitchcock faced trying to execute one of the most ambitious shots in his filmography.

Notorious (1946)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=pVTr1_RdPz0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



The Favourite (2018)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=WOLZMr52Wcc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Barry Lyndon (1975)


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Sr-3jivmcTA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Criterion Collection schreef:
Filmmaker Darnell Martin and writer Nelson George discuss how Spike Lee and his cinematographer Ernest Dickerson captured the blistering heat of a New York summer and the care they took in photographing the film’s cast members of color.

Do the Right Thing (1989)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=DGujsKb2e10

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Vanity Fair schreef:
Cinematographer Newton Thomas Sigel takes us through the differences between wide-angle, normal and telephoto lenses. He explains the science of each lens using examples from “Bohemian Rhapsody,” “Drive” and “Three Kings”.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=WGlB3G8-pxc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



CookeOpticsTV schreef:
We welcome cinematographer Rodrigo Prieto to Cooke Optics TV. A veteran of the cinematography world, he has collaborated with Martin Scorsese on three feature films that include 'The Wolf of Wall Street’, ‘Silence’ and ‘The Irishman’. In this video, he deconstructs some of the photographic decisions they made in ‘The Irishman’ and how he first met Scorsese. Interviewed at Camerimage 2019.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ZHUTWpIulfA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



CookeOpticsTV schreef:
This week we welcome Lawrence Sher to the channel. He talks to us about filming Joker. What made the style? What challenges did they face? What were some unique scenarios?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:37 uur

geplaatst: vandaag om 19:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.