• 158.129 films
  • 9.642 series
  • 28.776 seizoenen
  • 607.405 acteurs
  • 353.058 gebruikers
  • 8.845.241 stemmen

B-films

zoeken in:

horizons

• 5538 berichten
  • 2232 stemmen

Je weet niet wat de Golden Globe is?

En Basto refereert meer aan de moderne typering van b film en Mikey aan de klassieke typering.

A B movie or B film is a low-budget commercial movie, but not an arthouse film. In its original usage, during the Golden Age of Hollywood, the term more precisely identified films intended for distribution as the less-publicized bottom half of a double feature (akin to B-sides for recorded music)

frans123

• 3551 berichten
  • 908 stemmen

merijn82 schreef:

*Scrolt eens door de laatste pagina's van dit draadje en schud verward het hoofd*

Fransie, Fransie, Fransie toch...

Ja ik ben wat ouder.......dan de jongelui hier...Jullie zitten nog in de fase van "smaakontwikkeling"'..Wat is goed en wat niet. Over 5 jaar vind je deze film een Thaise Draak....

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

frans123 schreef:

(quote)

Ja ik ben wat ouder.......dan de jongelui hier..

Goed dat je het zegt. Dat was na de vorige 83 keer nog niet duidelijk.

mikey

• 28030 berichten
  • 4792 stemmen

horizons schreef:

A B movie or B film is a low-budget commercial movie, but not an arthouse film. In its original usage, during the Golden Age of Hollywood, the term more precisely identified films intended for distribution as the less-publicized bottom half of a double feature (akin to B-sides for recorded music)

Maar Blood Simple, blue velvet en Taxi Driver zijn toch art house? En om nou Jaws of Star wars low budget te noemen??

horizons

• 5538 berichten
  • 2232 stemmen

Die laatste twee zou ik niet b/low budget noemen. Maar taxi driver arthouse?

mikey

• 28030 berichten
  • 4792 stemmen

laat ik het zo zeggen: de term B film en de genoemde films corresponderen slecht. Roger Corman maakte B-films.

Basto

• 9658 berichten
  • 6700 stemmen

mikey schreef:

(quote)
een b film is toch de tweede voorstelling bij een double feature? hoezo was star wars een b-film?

Een B film is een film die niet gemaakt is door de grote studio’s met hun vaste personeel (dat zijn de A Films)

Star Wars was een redelijk onafhankelijke film van Lucas die met beperkte middelen gemaakt is. Niemand had dat succes voorzien.

Basto

• 9658 berichten
  • 6700 stemmen

horizons schreef:

Die laatste twee zou ik niet b/low budget noemen. Maar taxi driver arthouse?

Zijn toch beide met zeer beperkt budget gemaakt. Voordat die films uitkwamen had nog vrijwel niemand van Spielberg of Lucas gehoord.... En een film over een haai of een SF avontuurtje zijn toch puur B-film (pulp) vermaak.

mikey

• 28030 berichten
  • 4792 stemmen

Ja zo kan je alles wel onterecht wegzetten als b film. Jaws was van universal. Star wars werd door walt disney uitgebracht. Spielberg maakte eerder duel en lucas am.graffiti. Misschien nog geen grote namen toen, maar de regel dat ze dan automatisch b regisseurs waren, is me onbekend.

Basto

• 9658 berichten
  • 6700 stemmen

mikey schreef:

Ja zo kan je alles wel onterecht wegzetten als b film. Jaws was van universal. Star wars werd door walt disney uitgebracht. Spielberg maakte eerder duel en lucas am.graffiti. Misschien nog geen grote namen toen, maar de regel dat ze dan automatisch b regisseurs waren, is me onbekend.

Ik zeg niet b regisseurs (ook zeker geen A), maar beide film waren verre van big budget of de dilms waarvan voor de productie veel van verwacht werd. Duel was een tv film en Suggerland Express geen grote hit. Maar ok, ze zitten ergens tussen a en b in misschien. Persoonlijk vind ik het gezien de onderwerpen toch echt meer b films

mikey

• 28030 berichten
  • 4792 stemmen

Basto schreef:

Duel was een tv film

maar kreeg toch een bioscoop release.

Ik vind ze triple A films. Met een dikke pluim!!!!

Basto

• 9658 berichten
  • 6700 stemmen

frans123 schreef:

(quote)

Juist!!! Taxi Driver en Star Wars een B -film noemen, zegt meer over Basto dan die films.

Ja, Basto heeft veel kennis van de filmgeschiedenis. Zeker Taxi Driver is vrijwel buiten het zicht van de studio's tot stand gekomen. Scorsese kon vrijwel ongehinderd zijn gang gaan in New York en een groot budget had hij zeker niet ter beschikking.

Maar lees gerust deze thread over de B Movie. Je zult zien dat zowel Jaws als Star Wars hier genoemd worden als B Movies, geproduceerd door de grote studio's, die langzaam aan begonnen in te zien dan B film ook heel goed en financieel interessant konden zijn... Een fase waar Frans123 nog doorheen moet.

B movie - Wikipedia - en.wikipedia.org

Basto

• 9658 berichten
  • 6700 stemmen

mikey schreef:

(quote)

Dat is nu net mijn punt. A of B film heeft weinig te maken met de uiteindelijke (artistieke) kwaliteit. Het is een verkeerde vooringenomenheid van de massa dat enkel de ‘major movies’ goed zijn.

frans123

• 3551 berichten
  • 908 stemmen

mikey schreef:

(quote)

Goed zo Mickey!!! Basto kent de geschiedenis niet van Duel .Gewoon in de bios geweest. En Duel is een A -Topper Ik meen dat ik de film drie keer gezien heb...Elke keer, spannend, boeiend, van een hoog niveau. Het is niet de kunstenaar die zijn werk als kunst mag bestempelen, maar anderen.....

VanRippestein

• 1178 berichten
  • 1052 stemmen

Wow. De hoeveelheid users op MM die nog steeds denken dat a film of b film gaat over hoe goed je persoonlijk een film vindt...

kappeuter (crew films)

• 70761 berichten
  • 5624 stemmen

The Museum of Modern Art schreef:

The term "B" movie has come to mean low-budget films, but originally it meant something very specific in the Golden Age of Hollywood. Although the films were never designed to break the box office or win Oscars, there are many enjoyable and stylistically sophisticated filmmaking techniques to reclaim from this era. Ahead of the Academy Awards this Sunday, MoMA Film Curator Dave Kehr explores the films of the Republic Pictures Library, recently restored by Martin Scorsese and Paramount.

kappeuter (crew films)

• 70761 berichten
  • 5624 stemmen

TCM schreef:

B Movies have been a fixture of Hollywood since the 1940s, but why did they come about and what does it mean to be a "B Movie?" This July, TCM is spotlighting original and deep-cut B Movies, and in this Film 101, we explore the origins of these lower budget features and their lasting impact.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.