Jatun Auka (1974)

Alternatieve titels: El Enemigo Principal | The Principal Enemy

Bolivia / Peru

geregisseerd door Jorge Sanjinés

Het onderwerp van deze prent is een boerenopstand in Latijns-Amerika. Een kleine boer gaat zich bij zijn landheer, Carilles, erover beklagen dat men zijn stier heeft gestolen, beticht zijn landheer terecht van diefstal en verkoop van het rund, en wordt tenslotte onthoofd. De boerengemeenschap komt in opstand, neemt de grootgrondbezitter gevangen en leidt hem voor het gerecht. De justitie laat hem vrij en werpt enkele boeren in de gevangenis. De gemeenschap kan dit niet aanvaarden maar weet zich niet te organiseren.